۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
خودرو بعد از تلفات مدیریتی در سراشیبی ارزانی افتاد
واکنش بازار خودرو به تصمیم شورای رقابت

خودرو بعد از تلفات مدیریتی در سراشیبی ارزانی افتاد

قیمت افسار گسیخته خودرو که در ماه های اخیر تلفات مدیریتی نیز برجای گذاشت و منجر به برکناری وزیر سابق صمت هم شد، سرانجام امروز مهار شده و روند کاهشی را آغاز کرده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: از روزهای ابتدایی سال ۹۹ که مردم در اندیشه عبور از روزهای سخت کرونایی و تلاش برای عبور از این بحران بودند و مسئولان در حال انجام تست کرونا و اعلام مثبت شدن نتیجه تست در شبکه های اجتماعی،  قیمت خودرو نیز همانند سایر کالاها بی سروصدا خیزهای بلند و معناداری پیدا کرد.

در شرایطی که عموم جامعه در تکاپو برای تامین اقلام اولیه زندگی و محصولات بهداشتی و مراقبتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بودند عده ای دلال و سودجو در غفلت مسئولان سیاست گذاری و نظارتی سو استفاده کردند و به یکباره قیمت خودرویی که قرار بود از چرخه تولید به دلیل نداشتن استانداردهای اولیه حذف شود، افزایش بیش از ۱۳۰ درصدی را تجربه کرد.

نتیجه بی تدبیری مسئولان، کسب منفعت دلالان و سودجویان و تلاش مردم برای حفظ قدرت پول با خرید کالاهای سرمایه ای از جمله طلا، سکه، ارز، خودرو ... باعث شد تا قیمت خودرو در بازار ایران ترمز بریده و نرخ پراید به پای قیمت دو سال قبل ال ۹۰ یا ۲۰۷ برسد اما این افسارگسیختگی نرخ خودرو هم باعث نشد تا «رضا رحمانی» وزیر سابق صمت و سایر متولیان امور برای جلوگیری از بروز چنین هرج و مرج در بازار دست به کار شود.

سخنرانی از پی سخنرانی و تهدید در حد صدور بیانیه و مصاحبه با اصحاب رسانه نمی توانست بازار آشفته خودرو را به سروسامان برساند تا جایی که اولتیماتوم ۲۴ ساعته وزیر سابق صمت برای ساماندهی به بازار خودرو نیز کارگر نیفتاد و حتی پس از پایان اولتیماتوم بار دیگر قیمت خودرو روند افزایشی را تجربه کرد.

حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم پس از برکناری وزیر سابق صمت و انتصاب سرپرست جدید برای وزارت صمت در شرح وظایف وی تنظیم بازار و ساماندهی به بازار کالاها را قرار داد و رسیدگی به شرایط تولید و قیمت گذاری در لیست اولویت فعالیت های سرپرست جدید وزارت صمت قرار گرفت.

ساماندهی به بازار  خودرو با حذف قیمت این کالا از روی سایت های فروش آنلاین محصولات شروع شد و در گام بعدی قوانین جدیدی برای پیش فروش خودرو وضع شد و سرانجام امروز رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری تمامی خودروهای داخلی خبر داد.

تب تند بازار آرام گرفت

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو براین باور است که از چند روز پیش روند کاهشی قیمت خودرو در بازار آغاز شده است و پس از اعلام دیدگاه شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو و  نحوه قیمت گذاری روند کاهشی قیمت ادامه پیدا خواهد کرد.

سعید موتمنی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: پس از اینکه مقرر شد تا قیمت خودرو براساس اعلام نظر شورای رقابت تعیین شود قیمت خودرو به دلیل به صفر رسیدن تقاضا کاهش پیدا کرد.

وی می افزاید: در حال حاضر بازار خودرو خریداری ندارد و مردم منتظر هستند تا مصوبات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو ابلاغ و اجرایی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تصریح می کند: مشتریان به دنبال خرید خودروی ارزان هستند و فروشندگان تلاش دارند تا با حداکثر سود، کالا را در بازار عرضه کنند.

 نبض بازار خودرو در دست محتکران

این مسئول صنفی ادامه می دهد: سوء استفاده هایی که از شرایط پیش فروش خودرو صورت گرفته موجب شده تا عده ای محتکر خودروها را خریداری کرده و با ایجاد التهاب در بازار و سوء استفاده از نوسانات بازار ارز اقدام به فروش خودرو با قیمتهای کاذب می کنند.

موتمنی می گوید: ایجاد معامله های صوری و بازی با قیمت خودرو در سایت های فروش آنلاین کالا از جمله ترفندهای محتکران برای فروش خودروهای خود با بالاترین قیمت است و بدین ترتیب نمایه قیمتی بازار به سمت و سویی که آنها می خواهند کشیده می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می افزاید: فروش خودروهای احتکار شده با قیمت های کاذب مهمترین عاملی است که تنظیم بازار خودرو را برهم ریخته و حباب معناداری در این بازار ایجاد کرده بودو باید برای عبور از این معضل از ابزارهای نظارتی دقیق و در اسرع وقت استفاده شود.

وی با اشاره به کاهش قیمتها به دلیل ورود شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای داخلی تصریح می کند: در روزهای اخیر قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان به ۶۶ میلیون تومان، قیمت پژو ۴۰۵ از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۱۰ میلیون تومان، قیمت ۲۰۶ از ۱۷۰ میلیون تومان به ۱۱۷ میلیون تومان، قیمت سمند از ۱۵۵ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان و نرخ چانگان از ۳۰۰ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان رسید.

موتمنی خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه چانگان دیگر تولید نمی شود و در حال حاضر شرکتهای تولیدکننده صرفا در حال تولید خودروهایی هستند که سفارش قبل بوده بنابراین قیمت این نوع خودرو نسبت به سایر واقعیت بازار و کیفیت آن بسیار بالاتر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اظهار می کند: درروزهای  گذشته قیمت خودروها بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است و بدون تردید با اعلام نظر شورای رقابت روند کاهشی قیمت خودرو همچنان ادامه دار خواهد بود.

کد خبر: ۱۹٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha