۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
دمیدن روح تازه به کالبد کارخانه ای نیمه جان/ «نساجی» از رکود تا رونق
بازار گزارش می دهد؛

دمیدن روح تازه به کالبد کارخانه ای نیمه جان/ «نساجی» از رکود تا رونق

ساری - نساجی مازندران، کارخانه‌ای که سه دهه درگیر اما و اگر و ماشین آلات خاک گرفته بود، سرانجام با مشارکت و ورود ستاد اجرایی فرمان امام، روحی تازه به کالبد نیمه جانش دمیده شد.

 بازار - گروه استان‌ها: ۱۳۰۷ کلنگ کارخانه نساجی قائمشهر که به نام نساجی مازندران معروف است به زمین زده شد و در سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید و در ۸۵ سال گذشته فرازو و نشیب‌های زیادی به خود دیده است.

روزگاری از هر خانوار قائمشهری چند نفر در آن مشغول بودند اما اکنون یکی یکی ماشین آلات نساجی از تولید کنار رفته و برخی از آنان به فروش رسید و روزگاری نیز بخش‌هایی از زمین کارخانه به تاراج رفت، سینه قائمشهری ها و مازندرانی‌ها از سرنوشت نساجی غصه‌ها دارد و با هر تصمیمی، بخشی از اشتغال موجود در این کارخانه، از بین رفت.

سرنوشت شوم کارخانه نساجی و بیکاری شمار زیادی از کارگرانی که جوانی‌شان را در آن به پیری رسانده‌اند و موی شان سفید شده است به جایی رسید که هنور خبرساز شدن پرتاب کفش یکی از کارگران رنج دیده در اعتراض به وضعیت نابسامان کارخانه به یکی از مسئولان ارشد و در جلسه رسمی، از یادها نرفته است.

تلاش دولت‌ها برای رونق دوباره نساجی مازندران بیشتر حالت مسکن و نوشدارو شد و به رغم همه تبلیغات و همت برای بازسازی دوباره آن، در سال‌های اخیر باز شاهد اعتراض‌های کارگران نساجی مازندران بودیم. گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن هم با هدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

مشکلات واحدهای باقی مانده نساجی قائمشهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد.

در حال حاضر کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر پس از واگذاری‌های مختلف و انباشته شدن مشکلات در مالکیت شهرداری این شهر قرار دارد و به خاطر مشکلاتی که این نهاد به لحاظ حقوقی و مالی گرفتار آن است، عملاً حل مشکلاتش به حالت تعلیق در آمده است.

آخرین بار شهرداری قائمشهر قرار بود آبان ماه پارسال این کارخانه را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند، ولی در دقیقه ۹۰ و پیش از باز شدن پاکت پیشنهاد قیمت، مزایده لغو و کارخانه در مالکیت شهرداری باقی ماند.

بنیادی که برکت آورد

در حالی که پرونده عملاً دولت‌های مختلف در حل مشکل پرونده نساجی عاجر شده بودند و این پرونده از دولتی به دولت بعدی منتقل می‌شد، خبر سرمایه گذاری و مشارکت ۱۷ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل در کارخانه نساجی، روح دوباره‌ای به کالبد نیمه جان نساجی دمید.

هفته‌ای که گذشت، هفته خوب برای قائمشهری هایی که با نساجی، تاریخ ساخته‌اند، رقم خورد، شیفت‌های این کارخانه ۲۴ ساعته و به سه شیفت رسید و شمار کارگران آن نیز دوبرابر شد، این درحالی است که فقط یک فاز آن احیا شده و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای احیا و رونق تمامی شش فاز کارخانه اعلام آمادگی کرده است.

کارگران و مدیران کارخانه نساجی قائمشهر می گویند: سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام، روح دوباره به کارخانه دمیده و کیفیت نخ‌ها خوب شده و شمار مشتری‌های نساجی نیز افزایش یافته است. به گفته کارگرانی که در سه شیفت مختلف در کارخانه نساجی مشغول کار هستند و در گذشته دغدغه دریافت مطالبات معوق را داشتند، اکنون واریز حقوق‌ها به روز شده است.

در کارخانه نساجی مازندران، تولید انواع پارچه‌ها از پنبه تا پلی استر و انواع الیاف انجام می‌شود و این کارخانه رویای تولید تا مرز سه میلیون مترمربع و صادرات به کشورهای خارجی را در سر می‌پروراند.

مخبر: دستگاه هایی که سالها خواب بود به چرخه تولید بازگشت

محمدرضا مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حاشیه راه اندازی فاز اول کارخانه می‌گوید این ستاد در نساجی مازندران ۱۷ میلیارد تومان مشارکت کرده است و دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که سال‌ها خواب بود و زیر ظرفیت کار می‌کرد دوباره به چرخه تولید بازگشت.

وی ادامه می‌دهد در حال حاضر میزان تولیدات کارخانه نساجی مازندران یک میلیون مترمربع انواع پارچه و الیاف است و ۳۵۰ کارگر دران اشتغال دارند که افزایش آن تا دو برابر به صورت مستقیم جزو برنامه‌ها است.

پایداری اشتغال سیاست اصولی ستاد اجرایی فرمان امام است

همچنین قرار است ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گام نخست برای نصب ماشین آلات خط رنگرزی و تکمیل فرآیند چرخه تولید در کارخانه نساجی مازندران ورود کند. هادی جوهری معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پایداری اشتغال و تقویت تولید را سیاست اصولی این ستاد برشمرد و گفت: در سال رونق تولید، گوش به فرمان مقام معظم رهبری، همه در راستای حمایت از اشتغال و تولید رسالت دارند و باید مجدانه اهتمام کنند.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران نیز احیا واحدهای تولیدی نیمه راکد، راکد و تقویت تولید را از برنامه‌های محوری این حوزه در استان دانست و اظهار داشت: برای تسهیل امور در چرخه تولید و صنعت استان و رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی، عزم راسخ داریم و از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ورود کامل در پروژه کارخانه نساجی مازندران متقاعد شدند با بیان ویژگی‌ها و قابلیت‌های نهفته این واحد تولیدی صاحب قدمت در صنعت نساجی گفت: موافقت این ستاد برای سرمایه گذاری در این پروژه و راه اندازی بخش‌های مختلف شرکت جلب و پیشنهادهای راهبردی برای تداوم تولید و بازگشت سرمایه گذاری ارائه شده است.

کارخانه نساجی قائمشهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائمشهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.

کد خبر: ۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha