۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کشت سیب زمینی به میزان استاندارد | گلستانی ها  به سود مناسبی می رسند
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان:

کشت سیب زمینی به میزان استاندارد | گلستانی ها به سود مناسبی می رسند

گرگان- مقصودلو، رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان گفت: سیب زمینی به میزان استاندارد و ابلاغ شده در استان کشت شده بنابراین پیش بینی می شود کشاورزان گلستانی به سود مناسبی دست یابند.

رمضان مقصولو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: سطح زیرکشت سیب زمینی در گلستان پنج هزار هکتار است که پیش بینی می شود از این میزان، ۱۲۵ هزار محصول تولید شود.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان باید در حوزه تولید به توانمندی خود بپردازند، افزود: ۷۰ درصد بذر مورد نیاز از استان همدان تهیه می شود.

مقصود لو خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیب زمینی به میزان الگوی کشت ابلاغ شده در استان کشت شده که اگر شرایط مانند سال گذشته باشد کشاورز به سود مناسبی دست پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، پیش بینی می شود حداقل قیمت خرید سیب زمینی با توجه به تورمی که در بازار وجود دارد به قیمت سال گذشته برسد.

مقصودلو یادآورشد: مسئولان باید موانع تولید را از پیش روی کشاورزان بردارند و مازاد تولید را با فراهم کردن شرایط صادرات به خارج کشور ارسال کنند تا زارعان متضرر نشوند.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به اینکه واگذاری اراضی کشاورزی به افراد غیر بومی به اقتصاد استان لطمه جدی وارد می کند، عنوان کرد: متاسفانه واگذاری اراضی کشاورزی به غیر بومی منع قانونی ندارد.

وی ادامه داد: اگر کشت محصولی برای کشاورز از نظر اقتصادی سودآور است بهتر است زارعان گلستانی از واگذاری آن به غیر بومی بپرهیزند؛ هرچند که یکی از دلایل عمده این موضوع نبود نقدینگی کشاورزان ماست.

مقصودلو بیمه زمین های کشاورزی را اقدامی موثر دانست و گفت: اگر بیمه مبلغ مناسبی را برای خسارت زارعان در نظر بگیرد می تواند اثرات مناسبی در تولید بگذارد.

وی افزود: با توجه به افزایش چند برابری نهاده های کشاورزی، زارعان به افزایش نقدینگی با دریافت تسهیلات نیاز دارند.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان با بیان اینکه کشاورزان از نبود نقدینگی رنج می برند، اظهار کرد: زارعان برای گردش مالی خود نیاز به سرمایه دارند که می توان با ارائه تسهیلات متناسب با هزینه های تولید آن را رفع کرد.

به گفته وی، هزینه هر هکتار کشت سیب زمینی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ با توجه به تورم کشور برای زارعان مقدور نیست.

مقصودلو با بیان این نکته که در کشت قراردادی سیب زمینی هیچ گونه کود به کشاورز تعلق نمی گیرد، یادآورشد: علاوه بر هزینه های تهیه کود که کشاورز باید آن را بپردازد، نبود ادوات کشاورزی به روز، هزینه های زیادی بر دوش کشاورزان نهاده است.

کد خبر: ۱۹۸٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha