۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
بلاتکلیفی استان همدان در ثبت جهانی آثار تاریخی
یادداشت؛

بلاتکلیفی استان همدان در ثبت جهانی آثار تاریخی

همدان - گردشگران خارجی مقاصد خود را از بین شهرهای دارای آثار جهانی انتخاب می‌کنند و باید در زمینه ثبت جهانی آثار تاریخی همدان تلاش کنیم؛ این جمله بخشی از یادداشت حسین قراباغی کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان است.

حسین قراباغی - همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی است و این شایستگی را دارد تا آثار آن ثبت جهانی شود.

ثبت جهانی آثار یک آلارم برای گردشگران خارجی است و با ثبت و معرفی جهانی آثار، می‌توان همدان را به مقصد گردشگری، بسیاری از گردشگران تبدیل کرد.

ضمن ارج نهادن به خبر خوش فرماندار ویژه ملایر در راستای ثبت جهانی تپه نوشیجان باید گفت که هیچ اراده‌ای برای ثبت آثار تاریخی و گردشگری در شهر همدان وجود ندارد و همواره حصول به این مهم، در حد شعار و تکلیف بوده است.

جای تعجب، تأسف و تألم است که پرونده‌های این آثار در وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باز بوده و برای رفع حداقل ایرادهای وارده توسط کارشناسان ذیربط، شاهد بلاتکلیفی استان همدان برای ثبت آثار جهانی آن، باشیم.

انتظار می‌رود با برگزاری همایش‌های مختلف بین‌المللی در ٢ سال گذشته و مطالبه عمومی برای تسریع در روند ثبت حداقل یک اثر در فهرست جهانی، شاهد تدبیر خردمندانه و حرکتی ماندگار برای همدان باشیم.

امیدوارم علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان منعکس‌کننده این پیام به علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد و مدیران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سایر مدیران مرتبط و نمایندگان مجلس یازدهم برای ثبت جهانی داشته‌های منحصربه‌فردی مانند تپه باستانی هگمتانه، غارشگفت‌انگیزعلیصدر به عنوان تنها غار آبی جهان و کتیبه‌های تاریخی آبشار و محوطه زیبای گنج‌نامه که تاریخ؛ فرهنگ و تمدن کهن‌شهر همدان را در سطح جهان فریاد می‌زنند تدبیری بی‌اندیشند.

بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع‌ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می‌دانند و غار شگفت انگیزی علیصدر نیز طولانی‌ترین غار آبی دنیا لقب گرفته است.

همدان ظرفیت های بسیاری برای قرار گرفتن در لیست دیدنی های جهان دارد که نباید از این ظرفیت ها غافل شد و  کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر نیز آماده هرگونه همکاری برای تحقق فرصت بسیار ارزشمند ثبت جهانی آثار به‌منظور تقویت صنعت گردشگری استان همدان است.

کد خبر: ۱۹٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha