۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
تشریح سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان
در نشست ستاد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مطرح شد

تشریح سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان

محرابیان، وزیر نیرو بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس نیازمندی‌های صنعت آب و برق و در راستای حل مسائل موجود آن تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در جلسه پانزدهم ستاد راهبری و هماهنگی حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در صنعت آب و برق اظهار کرد: «حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید بر اساس نیاز صنعت و در راستای حل مسائل وزارت نیرو متمرکز بوده و لازم است در این خصوص اولویت‌بندی مسائل آب و برق صورت گیرد».

وی خاطرنشان کرد: بررسی روند توسعه صنعتی در کشورهای پیشرفته و همچنین ایران نشان می‌دهد که علم، پژوهش و فناوری می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت همه‌جانبه کشور و رشد تولید ناخالص ملی ایفا کند.

محرابیان با اشاره به این که آمارها همچنین نشان‌دهنده پیشرفت محسوس کشور در حوزه علم و پژوهش است، افزود: دستاوردهای علمی باید تبدیل به محصول فناورانه شده و حمایت‌های دولت و سایر ارکان حاکمیتی از عناصر زیست‌بوم نوآوری در جهت رفع نیازمندی‌های صنعتی و اقتصادی کشور باشد.

وزیر نیرو تأکید کرد: در وزارت نیرو با همین رویکرد، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در محورهای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، رشد بهره‌وری و کاهش تلفات، هوشمندسازی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت آب و برق مورد توجه قرار دارد.

وی در این رابطه به محورهایی چون بومی‌سازی و خودکفایی در بخش‌های استراتژیک، استحصال آبهای ژرف و نامتعارف، بازیافت پساب، توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها، کاهش تلفات در زنجیره تولید و شبکه آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: تبادلات انرژی با کشورهای همسایه و صادرات کالا و خدمات مهندسی دیگر محورهایی است که در رویکردهای دانش بنیانی حوزه آب و برق محور توجه است.

محرابیان در رابطه با سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت آب و برق نیز خاطرنشان کرد: در سال جاری اختصاص تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه آب و برق از منابعی چون بند ط تبصره ۱۵ قانون بودجه برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی برای تبدیل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی به صندوق پژوهش و فناوری نیرو در جهت توسعه منابع و تسهیلات به تمامی بخش‌های صنعت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

به گفته وی علاوه بر این، توانمندسازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی، توانمندسازی دانش‌بنیان‌های فعال در مراکز رشد پژوهشگاه نیرو، راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو و نیز کارخانه نوآوری آب و برق به عنوان عناصر اصلی زیست‌بوم فناوری نیرو مورد توجه بوده است.

محرابیان احصا و اولویت‌بندی طرح‌های پیشران صنعت آب و برق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی را بخش دیگری از اقدامات و برنامه‌های حمایتی وزارت نیرو در جهت شکل‌گیری هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد.

کد خبر: ۱۹۸٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha