۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کاهش ارزش صادرات گیاهان دارویی تا پایان آذر ۱۴۰۱

کاهش ارزش صادرات گیاهان دارویی تا پایان آذر ۱۴۰۱

براساس آمار میزان صادرات گیاهان دارویی از کشورمان در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰۰ میلیون دلار بوده، اما در ۹ ماهه امسال ارزش صادرات گیاهان دارویی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، رضایی کمال آباد رئیس اتحادیه صادر کنندگان گیاهان دارویی در مصاحبه با خبرنگار تحریریه تجارت خارجی گفت: ایران با داشتن بیش از ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی دارای ۸۰۰۰ تنوع گیاهان دارویی است که این مقدار حداقل دو برابر اروپا است.

کمال آباد در ادامه افزود: بر اساس آمار جهانی در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ گردش مالی در صادرات گیاهان دارویی بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده، اما از این میزان، صادرات گیاهان دارویی از کشورمان کمتر از ۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از گیاهان دارویی بین مردم رواج پیدا کرده است بیان کرد: کشورهایی همچون آمریکا، چین و آلمان مصرف کننده اصلی گیاهان دارویی هستند بطوریکه ۶۵ درصد داروهای تولید شده در کشور آلمان منشاءگیاهی دارد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان گیاهان دارویی با بیان افت صادرات گیاهان دارویی از کشورمان در ادامه بیان کرد: براساس آمار میزان صادرات گیاهان دارویی از کشورمان در سال ۹۹ - ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده، اما در ۹ ماهه امسال میزان صادرات گیاهان دارویی ۵۰ درصد از این میزان کاهش یافته است.

رضایی کمال آباد گفت: تعهد ارزی، مکانیزه نبودن سیستم‌های کشاورزی، بخشنامه‌های خلق الساعه، برگزاری نشدن نمایشگاه بین المللی و فله‌ای صادر شدن گیاهان دارویی، قوانین دست و پاگیر برای تولید کنندگان از مهم‌ترین ضعف‌های ما در صادرات گیاهان دارویی است.

کد خبر: ۱۹۸٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha