۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
طرح مالیات بر عایدی سرمایه بعد از تعلل دولت دوازدهم در مجلس تدوین شد
وزارت اقتصاد:

طرح مالیات بر عایدی سرمایه بعد از تعلل دولت دوازدهم در مجلس تدوین شد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یازدهم به دنبال تعلل دولت دوازدهم در ارسال این لایحه به مجلس طراحی شد، اما همین طرح بیش از دو سال بعد از اعلام وصول حالا در مجلس در حال بررسی و تصویب است.

به گزارش بازار، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یازدهم به دنبال تعلل دولت دوازدهم در ارسال این لایحه به مجلس طراحی و اعلام وصول شد، اما همین طرح بیش از دو سال بعد از اعلام وصول حالا در مجلس در حال بررسی و تصویب است.

بر این اساس، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به انتشار مطلبی در رسانه‌های گروهی مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ به نقل از نایب رئیس مجلس با این مضمون که دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه کوتاهی کرد، توضیح داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد و بعد از گذشت بیش از دو سال در روزهای اخیر در جریان تصویب در مجلس است.

دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۸ اعلام می‌کرد که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در قالب اصلاح قانون مالیات مستقیم در وزارت اقتصاد و دارایی در حال نهایی شدن است، اما دولت قبل این لایحه را به مجلس نفرستاد.

نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال تعلل دولت، پیش نویس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان ضرورتی مهم در هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و ایجاد عدالت مالیاتی تهیه کردند؛ طرحی که در سوم تیر ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد و یک بار در شهریور ماه بررسی و سپس به کمیسیون برای انجام اصلاحات ارجاع شد.

قاعدتا زمانی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نوبت بررسی مجلس است دولت لایحه جدیدی ارائه نمی‌دهد تا روالی که طرح برای قانونی شدن طی کرده است، زودتر به نتیجه برسد چرا که هدف کوتاه کردن دست سوداگران از بازارهای سکه و ارز و مسکن است و وزیر اقتصاد هم آمادگی دولت را برای اجرای این قانون اعلام کرده است.

معطلی بیش از دو ساله این قانون که از ضروریات اقتصادی در راستای تحقق عدالت مالیاتی و جلوگیری از سوداگری و دلالی است قابل پذیرش نیست و پیگیری وزیر اقتصاد برای تسریع در تصویب آن هم به عنوان فردی که در دوره نمایندگی مجلس و به عنوان نایب رئیس وقت کمیسیون اقتصادی از طراحان طرح بوده و هم به عنوان مسئول اجرایی هیچ منع قانونی ندارد.

کد خبر: ۱۹۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha