۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
ساخت دستگاه کرونا کُش با ایده ضد قارچ /  نیازسنجی، رمز موفقیت در بازار
گفتگو با جوان گیلانی مخترع دستگاه ضدویروس کرونا

ساخت دستگاه کرونا کُش با ایده ضد قارچ / نیازسنجی، رمز موفقیت در بازار

اندیشه برتر برای شکست ویروس کرونا کافی است. تفکراتی که براساس نیاز بازار شکل می گیرد و روزگار جولان ویروس ناشناخته را به پایان می رساند. گروهی از جوانان گیلانی دستگاهی اختراع کرده اند که سطوح را ویروس زدایی کرده و تکنولوژی را به پیکار با کرونا می فرستد.

علی جواهری؛ بازار: مسلماً اندیشه در مسیر مبارزه با ویروس کرونا پیروز می­شود. ویژگی منحصر به فرد انسانها این است که توان بالایی در حل بالای مسائل دارند. گروهی از جوانان گیلانی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که توانایی نابودی ویروس کرونا را از سطوح دارد. آنان که دستاوردهایی مثل تولید مایع ضدعفونی کننده بدون الکل را هم در شرایط کرونایی در کارنامه­ شان دارند این دستگاه را با دریافت تمام استانداردهای داخلی و بین المللی تولید می­کنند. «عادل رنجی» جوان ۳۳ساله شهر رودسر در استان گیلان یکی از طراحان و ایده پردازان اصلی دستگاه ضدعفونی کننده سطوح از ویروس کرونا محسوب می­شود. او که مدیر پارک فناوری شهرستان است ۱۵ اختراع و برگزیده چند دوره مسابقات بین المللی و خوارزمی در کارنامه خود دارد از اثرات تولید این اختراع می­گوید: «این دستگاه تحول زیادی در روند مبارزه با ویروس کرونا ایجاد خواهد کرد و قابلیت بالایی در ضدعفونی تمام سطوح از ویروس کرونا دارد. این دستگاه با امواج الکترومغناطیسی ظرف چند ساعت می تواند ویروس کرونا را از همه سطوح پاک کند. حتی کتابهایی را که در قفسه های یک کتابخانه هستند ویروس زدایی می ­کند. این دستگاه ضد عفونی  کننده هوا و سطوح  با استفاده از تکنولوژی  پلاسمای  اکسیژن و تیغه های نانوتیتانیوم  طراحی شده است.»

هیچ وقت به دنبال درآمد نبودم

فضای کارگاهی کوچک محل ایده ­پردازی جوان گیلانی است. جایی که ایده­ های بزرگی در آن شکل می­گیرد که در حل مسائل مردم نقش آفرینی می­کند. رنجی رمز موفقیت شرکت ­های فناوری را نیازسنجی بازار بیان م ی­کند و میگوید: «اینکه یک ایده پرداز خلاف جهت جریانات روز حرکت کند نمی­تواند کمک مؤثری در روند توسعه جامعه داشته باشد. البته من و دوستانم هیچ وقت به دنبال درآمدزایی نبوده ایم و نخواهیم بود. چون فاصله زیادی با تفکرات و ساختار ما دارد. اینکه مردم بتوانند در رفاه و امنیت بیشتری زندگی کنند رضایتمندی ما را به همراه دارد. این شعار نیست؛ بلکه هدف و آرمان من است. از همان ابتدا که کشور وارد بحران ویروس کرونا شد تلاش های من به عنوان کسی که اختراعات متعددی دارم این بود که راههایی برای ساده کردن مسائل ارائه دهم. زمانی که الکل با کمبود مواجه شد ما محلولی را درست کردیم که بدون الکل بود و در ضدعفونی کردن و نابودی ویروس مؤثر است. خط تولید این محصول را در شهرستان رودسر راه اندازی کردیم و اتفاقاً به موفقیت هم رسیدیم.»

این دستگاه تحول زیادی در روند مبارزه با ویروس کرونا ایجاد خواهد کرد و قابلیت بالایی در ضدعفونی تمام سطوح از ویروس کرونا دارد. این دستگاه با امواج الکترومغناطیسی ظرف چند ساعت می تواند ویروس کرونا را از همه سطوح پاک کند. حتی کتابهایی را که در قفسه های یک کتابخانه هستند ویروس زدایی می­کند

بهره گیری از یک ایده قدیمی

ایده اصلی ساخت دستگاه ضدویروسی کرونا از یک اتفاق ساده ایجاد شد؛ اتفاقی که کمک بسیاری در ریشه کن کردن این ویروس در محیط دارد. رنجی می گوید: «این دستگاه ضدویروس را قبلاً  در قالب یک کار تیمی و مشترک ابداع کرده بودیم که از بین برنده بو و قارچ محیط بود. روزهایی که همه جا تعطیل بود مرتب در فکر این بودم که راه حلی پیدا کنم تا بتوانیم به طور غیرمستقیم و بدون درگیری افراد سطوح را پاک کنیم. دغدغه ­ام این بود که مثلاً در یک کتابخانه چطور می­ توان تمام کتابها را ویروس کشی کرد یا یک مغازه دار چطور می تواند اجناسش را از کرونا محافظت کند. یکباره آن دستگاه ضدبو به ذهنم آمد. با یکی از دوستان هم محله ای ام که در ساخت دستگاه ضدبو همکاری داشتیم تماس گرفتم. او اکنون در کشور ترکیه زندگی می کند. جمع بندی مذاکراتمان به این نتیجه رسید که توسط امواج الکترومغناطیس می توانیم این کار را انجام دهیم. تکمیل طراحی ها توسط او در مؤسسه تحقیقات ترکیه انجام گرفت و استانداردهای لازم و تأییدیه های بین المللی را دریافت کردیم و بعد نمونه ای را وارد ایران و شروع به تولید و کسب مجوزهای بهداشتی آن کردیم.»

اهداف انسان دوستانه

طی کوتاه ­ترین زمان ممکن دستگاه ضدکرونا در شهر رودسر توزیع می­شود و این جوانان در حال تولید انبوه این دستگاه  هستند. اما همیشه انسانیت برای افراد نابغه در اولویت قرار دارد. رنجی درباره شیوه تولید و عرضه این محصول می گوید: «نخستین جایی که این دستگاه بعد از تأییدهای بهداشتی نصب کردیم بیمارستان شهر رودسر بود. بعد مراکزی که اجتماع مردم بود. هدف ما همین است که بعد از تأمین و راه اندازی این دستگاه در مراکز عمومی و اضطراری سراسر کشور آن را در بازار عرضه کنیم. البته برای تولید گسترده این محصول نیاز به همکاری داریم که قول هایی توسط مسئولان داده شده است. تلاش می کنیم بازار سیاه برای مردم ایجاد نشود و قیمت این دستگاه پایین تر بیایید و همه بتوانند آن را تهیه کنند. هدف بعدی ما اشتغالزایی در شهر خودمان است که برآورد می شود بیش از ۲۰۰نفر در این کار به طور مستقیم مشغول به کار شوند. برای توسعه تولید حتی تصمیم داریم تجهیزاتش را در خانه های روستایی راه اندازی کنیم و همه اهالی شهرمان در تولید مشارکت داشته باشند.» قیمت این دستگاه که در ابعاد مختلف تولید می شود بر ۳ تا ۱۰میلیون تومان است که با افزایش تولید می­تواند قیمت پایین تری هم داشته باشد. نمونه های این دستگاه اکنون در بیمارستان، مساجد، کتابخانه ها، مراکز عمومی و خانه ها عملکردی مناسبی برای ضدویروس کردن سطوح دارد.

کد خبر: ۱۹٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha