۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
استقبال ۲۷ هزار عضو هیات علمی از طرح فرصت مطالعاتی صنعتی
وزیر صمت مطرح کرد

استقبال ۲۷ هزار عضو هیات علمی از طرح فرصت مطالعاتی صنعتی

­وزیر صمت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۱۵ درصد افزایش یافته گفت: ۲۷ نفر از اعضای هیات علمی از فرصت مطالعاتی در صنعت استقبال کردند.

به گزارش بازار، سیدرضا فاطمی‌امین در آخرین روز از اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، افزود: فرصت مطالعاتی در صنعت باعث می‌شود اعضای هیئت علمی نه فقط با مشخصات آن صنعت آشنا شوند، بلکه با سیاست‌گذاری و حکمرانی آن حوزه نیز آشنا شوند.

وزیر صمت وضع تولید در کشور را مناسب توصیف کرد و افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۶ ماهه نخست امسال،‌ ۳.۳ درصد بوده که این رشد در بخش صنعت و معدن به ۴.۹ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه رشد این بخش به دلیل اشتغال‌زایی مهم است، ادامه داد: همچنین این رشد در سال‌های گذشته به ترتیب ۳.۵، ۱.۹ بوده که حکایت از یک رشد منفی دارد.

فاطمی‌امین گفت: همچنین صادرات با ۱۹ درصد افزایش تا ۱۰ دی ماه سال جاری به ۴۲ میلیارد دلار و واردات با ۱۴ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسیده است، بر این مبنا، کسری تراز تجاری واردات و صادرات به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که قصد داریم این شاخص را سال آینده به صفر برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با افزایش ۱۵ درصدی سرمایه گذاری در بخش ماشین‌آلات، سقف ۸ سال گذشته در این باره شکسته شده است.

فاطمی‌امین با طرح این سوال که چرا این پیشرفت‌ها در زندگی مردم محسوس نیست، دلیل این امر را تورم دانست و اضافه کرد: بخش تولید خوب پیش می‌رود و با هم‌افزایی بین کسب و کارها باید روند را تقویت کنیم.

وی دو هدف عمده وزارت صمت را اقتدار بین‌المللی و بهبود زندگی مردم دانست و گفت: اقتدار بین‌المللی در ۴ بعد مشخص می‌شود؛ در بعد اقتصادی یکی از معیارها صادرات کالای پیچیده است که بر اساس آن شاخصی به نام پیچیدگی معرفی می‌شود، این شاخص یعنی محصولی صادر کنیم که کشورهای کمتری تولید کنند و محصولی وارد کنیم که کشورهای زیادی تولید می‌کنند.

فاطمی امین رسیدن به چنین جایگاهی را نشان‌دهنده قدرت اقتصادی و دانشی بودن کشور دانست و افزود: جامعه دانشی، جامعه‌ای است که توانسته کسب و کارهایی شکل دهد و محصولاتی درست کند که جوامع دیگر تولید نمی‌کنند.

وزیر صمت کارکردهای مراکز علمی را ارتقاء و پیشبرد علم و فناوری و تربیت سرمایه انسانی دانست و گفت: بدون ارتباط با کسب و کارها این دو هدف محقق نمی‌شود؛ این نیاز دوطرفه است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: امروز واحدهای تولیدی حتی در مرحله ورشکستگی با چالش جذب نیروی انسانی مناسب روبرو هستند؛ بنابراین سامانه‌هایی که اطلاعات شغلی فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهند از این طریق به بنگاه‌ها کمک و داده لازم را برای آموزش عالی فراهم می‌کنند تا متناسب با نیازهای صنعت، سرفصل‌های آموزش را تغییر دهند.

کد خبر: ۱۹۸٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha