۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ضرورت کاهش شکاف نرخ ارز آزاد و نیمایی
مدیرعامل شرکت کارگزاری آرکا تاکید کرد

ضرورت کاهش شکاف نرخ ارز آزاد و نیمایی

در شرایطی که فاصله معناداری بین دلار نیمایی و دلار بازار آزاد ایجاد شده، پیشنهاداتی که صاحب نظران ارائه می‌دهند این است که فاصله بین دو نرخ نیمایی و آزاد باید کاهش یافته و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مصطفی بیاتی، مدیرعامل شرکت کارگزاری آرکا با بیان اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری که یکی از معضلات اساسی اقتصاد کشور است جز تشدید مشکلات و ایجاد رانت و فساد نتیجه دیگری نخواهد داشت، گفت: این معضلات، هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل کرده و باعث ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معضلات ذکر شده باعث فراری شدن سرمایه‌گذاران خواهد شد، افزود: متاسفانه به کرات در تاریخ اقتصاد کشور، با برخی سیاست‌های غلطی که تکرار شده، درسی گرفته نشده و روال‌های شکست خورده قبلی با شکلی جدید تکرا می‌شود.

بیاتی اظهار کرد: یکی از محرک‌های اصلی رشد بازار سرمایه و یا رشد بقیه بازارها در کشور، تورم و رشد نرخ ارز است و عموما این رشدها اسمی هستند.

به گفته این مدیر دارایی؛ با توجه به شرایط خاص کشور در حوزه متغیرهای کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، هر چه زمان می‌گذرد با شرایط بدتری مواجه هستیم و دلیل آن هم این است که یک سری ترندهای منفی از سالیان گذشته در کشور شروع شده و چون اقدام اساسی و اصلاحی به منظور رفع مشکلات صورت نمی‌گیرد، هر چه زمان می‌گذرد به ضرر اقتصاد و کشور بوده و ابهامات و ریسک‌ها را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد: به طور قطع بازار سهام رشد کرده و با قدرت بیشتر کار خود را ادامه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آرکا ادامه داد: دور از انتظار نیست که دوباره بازار سهام مورد اقبال سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار گیردو می تواند به عنوان سپَر تورمی عمل کند.

بیاتی تصریح کرد: به دلیل افزایش ریسک‌ها و در شرایطی که فاصله معناداری بین دلار نیمایی و دلار بازار آزاد ایجاد شده، پیشنهاداتی که صاحب نظران ارائه می‌دهند این است که فاصله بین دو نرخ نیمایی و آزاد باید کاهش یافته و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

این مدیر دارایی با بیان اینکه حمایت از بازار شاید در مواقع نادر و دوره‌های خاص موضوعیت پیدا کند، گفت: اینکه بخواهیم دائم صحبت از تثبیت و حمایت از بازار بزنیم، درست نیست چرا که در نهایت بازار پیروز است و بر هر تصمیم خلاف جهت خود، غلبه می‌کند.

وی درباره متغیرهای کلان گفت: اهمیت متغیرهای کلان به مراتب از متغیرهای خرد شرکت‌ها مهمتر است. بحران آب، بحران نیروگاه‌های مختلف، وضعیت صنعت بانکداری، کسری صندوق‌های بازنشستگی، پیر شدن سریع جمعیت و مسائل دیگر همزمان با شدت شرایط کلی اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مجموع سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی تشدیدکننده این بحران‌ها می‌تواند باشد که بهتر است تصمیمات درست و مدیریت شده، گرفته شود.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد که بهتر است چشم انداز مبهمی پیش روی فعال اقتصادی قرار ندهیم. باید با آگاهی کامل به سرمایه‌گذار شرایط واقعی و ریسک‌های پررنگی که می‌تواند پرتفوی سرمایه‌گذار را تحت تاثیر قرار دهد، ارائه داد. اگر فرد سرمایه‌گذاری تنوع سازی مناسب در بازارهای مختلف داشته و حاضر به پذیرفتن ریسک‌های کلان باشد، براساس تحلیل‌هایی، پرتفویی برای سرمایه‌گذار تشکیل داده می‌شود که براساس آنها، معیار و شاخص کلی، بازده مطلوب را داشته باشد.

کد خبر: ۱۹۸٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha