۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۹
بانک‌های روسیه ۱۰ تا ۱۵ پنجره اسلامی را در ۲۰۲۳ ایجاد می‌کنند

بانک‌های روسیه ۱۰ تا ۱۵ پنجره اسلامی را در ۲۰۲۳ ایجاد می‌کنند

خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد که در راستای اجرای قانون خدمات بانکداری اسلامی در سال جاری میلادی ۱۰ تا ۱۵ پنجره اسلامی توسط بانک‌های متعارف این کشور تاسیس می‌شود.

به گزارش بازار، خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد که در راستای اجرای قانون خدمات بانکداری اسلامی در سال جاری میلادی ۱۰ تا ۱۵ پنجره اسلامی توسط بانک‌های متعارف این کشور تاسیس می‌شود.

ایلیا زریپوف، یک کارشناس مالی در روسیه اعلام کرد که در پی تصویب اخیر قانون بانکداری اسلامی در روسیه احتمالا حدود ۱۰ تا ۱۵ شعبه بیشتر مرتبط با خدمات بانکداری اسلامی در دوره آزمایشی اجرای طرح «تامین مالی شرکا» در سال ۲۰۲۳ در این کشور تاسیس شود.

زریپوف، استادیار گروه بازارهای مالی جهانی در دانشگاه اقتصاد پلخانف روسیه، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ریا نووستی گفت: این امکان وجود دارد که با لازم الاجرا شدن قانون جدید خدمات بانکداری اسلامی به منظور اجرای آزمایشی آن ۱۰ تا ۱۵ پنجره اسلامی اضافی توسط بانک‌های سنتی روسیه تاسیس شود.

وی تاکید کرد که تصویب قانون بانکداری اسلامی در روسیه مبنای قانونی و انگیزه خاصی برای توسعه نظام مالی اسلامی در این کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس برآوردهای وی حدود هشت پنجره برای خدمات بانکداری اسلامی در روسیه وجود دارد، تصریح کرد: هر شرکت اسلامی باید از طریق شعبه ویژه بانک‌های متعارف فعالیت کند. مانند شعبه امل که برای بانک Sberbank (اسبربانک) تاتارستان فعالیت می‌کند. پنجره اسلامی که توسط اسبربانک در تاتارستان افتتاح شد، شعبه جامعی است که عملیات خود بانک را مطابق با قوانین اسلامی انجام می‌دهد.

این کارشناس همچنین تاکید کرد: کشورهای خاورمیانه و جنوب شرق آسیا دارای ذخایر عظیم مازاد نقدینگی (تا ۰.۵ تریلیون دلار) هستند و می‌توانند بخشی از این میزان را با رعایت موازین اسلامی در اقتصاد روسیه سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: این یک جایگزین جدی برای بازارهای مالی غرب خواهد بود که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها غیرقابل قبول است.

در نتیجه قطع روابط بازارهای مالی روسیه با غرب و شرایط جدیدی که این کشور با آن مواجه است، روسیه نیاز به شرکت‌های فعال در بخش واقعی اقتصاد دارد و به این منظور به دنبال ایجاد ابزارهای تامین مالی مشارکتی و اسلامی در موسسات مالی خود است.

روسیه به تازگی قانون جدید بانکداری اسلامی را در پارلمان این کشور به تصویب رسانده است. این قانون ابتدا در چهار منطقه از روسیه که بیشترین تعداد مسلمان روسیه در آن سکونت دارند (باشکری، تاتارستان، چچن و جمهوری‌های قفقاز شمالی) و طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ اجرا می‌شود.

بانک‌ها و موسسات مالی که قرار است خدمات مبتنی بر احکام اسلامی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، تحت نظارت بانک مرکزی روسیه فعالیت خواهند کرد.

بانکداری اسلامی بر اساس مقررات دینی فعالیت می‌کنند و پرداخت ربا (بهره) و سفته‌بازی‌های پولی را نمی‌پذیرد.

قرار است بانکداری اسلامی در روسیه خدماتی شامل اعطای تسهیلات نقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی بدون دریافت سود، تامین مالی با استفاده از قراردادهای خرید و فروش اقساطی و قرارداد اجاره مالی (لیزینگ)، تامین مالی فعالیت‌های تولیدی از طریق مشارکت در سرمایه اشخاص حقوقی به صورت تضامنی و اعطای وثیقه را ارائه کند.

توجه به بانکداری جهانی که امروزه حتی برای غربی‌ها هم جذاب شده؛ پس از رکود جهانی سال ۲۰۰۸ که ناشی از بحران بانکداری جهانی بود، افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha