۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
گرانی دغدغه مردم استان سمنان/ وعده‌ مسئولان از حرف تا عمل
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی دغدغه مردم استان سمنان/ وعده‌ مسئولان از حرف تا عمل

سمنان - دغدغه مردم از بابت امکان افزایش بهای اقلام ضروری این روزها با پاسخ مسئولان استان سمنان همراه شده که قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهند کرد اما مشاهدات خلاف آن را ثابت می‌کند.

بازار، گروه استان‌ها - محمدحسن مقدم‌نیا؛ «علی‌رغم اطمینان دولت برای عدم‌تغییر قیمت اقلام و اثرگذاری بر بازار، آیا وضعیت معیشت مردم استان سمنان دستخوش تغییر نشده است؟» این پرسشی است که از زمان اجرای قانون اصلاح قیمت بنزین تاکنون در بیشتر رسانه‌ها مطرح می‌شود.

از یک‌سو دولت‌مردان اعلام داشته‌اند که با کنترل بازار اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهند و از سوی دیگر برخی معتقد هستند در صورت گرانی بنزین به‌خودی‌خود، قیمت‌ها از رشد چشم‌گیری برخوردار خواهند شد چراکه بالاخره قیمت تمام‌شده کالا و خدمات با افزایش قیمت بنزین تفاوت خواهد کرد.

به عقیده برخی کارشناسان اعلام تغییر ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد آن‌هم یک‌باره و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای اشتباه بود از طرف دیگر برخی معتقد هستند که اجرای چنین قوانین تأثیرگذاری باید برق‌آسا باشد تا در کشورمان بتوانیم شاهد اجرای آن باشیم اما چه برق‌آسا و چه لاک‌پشتی امروز مردم تنها و تنها یک نقطه ابهام در ذهن دارند آهم اینکه آیا این گرانی بر معیشتشان تأثیری خواهد گذاشت؟

کالایی گران نمی‌شود

مسئولان استان سمنان این اطمینان را به مردم داده‌اند که قیمت اقلام تغییری نمی‌کند برای مثال حشمت‌الله عسگری معاون امور اقتصادی استاندار سمنان، می‌گوید: در سطح استان و بخش تولیدکنندگان، حوزه‌ای که مستقیماً از اصلاح قیمت‌ها تأثیر پذیرفته و نیازمند افزایش قیمت باشد وجود ندارد همچنین افزایش قیمت بدون مصوبه و به‌صورت بی‌رویه در هیچ بخش و قسمتی، در پی افزایش قیمت سوخت در استان پذیرفته نیست و برخورد جدی با این‌گونه تخلفات انجام خواهد شد.

عسگری که در گفتگو با خبرنگار بازار سخن می‌گفت، می‌افزاید: نیاز به هرگونه افزایش قیمت در هر بخش، اصلاح و افزایش قیمت صرفاً با انجام اقدامات کارشناسی و تنها توسط ستاد تنظیم بازار استان انجام خواهد شد.

وی می‌گوید: موضوع اصلاح قیمت سوخت، طرح سران سه قوه نظام است و اختصاص به دولت به‌صورت خاص ندارد و این به این معنا خواهد بود که نظام، اراده بر اصلاح قیمت‌ها دارد و ما نیز باید با نگاه کارشناسانه به آن داشته باشیم.

امکان ندارد اقلام گران نشوند

همه اما با نظر مسئولان موافق نیستند، کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: چیز پیچیده‌ای نیست شما جنسی را خریده‌اید یک هزار تومان برای آن ۱۰۰ تومان کرایه داده و ۱۰۰ تومان سود می‌کنید درنتیجه آن را یک هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشید، حال اگر برای آن ۲۰۰ تومان کرایه دهید بازهم اگر آن را یک هزار و ۲۰۰ تومان بفروشید چه سودی کرده‌اید؟ به همین راحتی باید گفت افزایش قیمت بنزین غیرممکن است که اقلام را گران نکند.

علی میررضایی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: محال است که با گرانی بنزین تغییری در اقتصاد کشور رخ ندهد حتی اگر تمام مایحتاج مردم در درون استان سمنان‌ هم تولید شود به‌هرحال از کارخانه تا مغازه که باید حمل‌ونقل شود مگر می‌شود قیمت بنزین سه برابر شود اما کرایه ثابت بماند اگر این امر با زور هم همراه شود درنهایت شاهد امتناع رانندگان از توزیع بار خواهیم بود.

وی می‌افزاید: مگر می‌شود از یک پیک موتوری که مثلاً پیتزا تحویل می‌دهد بخواهیم با بنزین یک‌هزارتومانی دو هزار تومان کرایه بگیرد با بنزین سه هزارتومانی هم دو هزار تومان! این نه عدالت است و نه اصلاً در واقعیت با آنچه در جامعه وجود دارد همخوانی دارد.

افزایش قیمت تمام‌شده اقلام

دیگر کارشناس و مدرس اقتصاد در دانشگاه پیام نور استان سمنان نیز بابیان اینکه نمی‌توان قیمت تمام‌شده اقلام را بالا برد اما انتظار نداشت که آن‌ها گران نشوند، به خبرنگار بازار گفت: دولت می‌توانست به‌جای افزایش قیمت بنزین دست بر روی معافیت‌های مالیاتی بگذارد، امروز تمام مناطق آزاد اقتصادی کشور، هنرمندان، مؤسسات مثلاً فرهنگی و اقتصادی و علمی و ... معاف از مالیات هستند.

محسن ارزانی معتقد است: موضوع گرانی سوخت درواقع باید آخرین حربه دولت برای افزایش درآمدهایش می‌بود نه اینکه اولین راهکار آن‌هم در کوتاه‌ترین زمان و بدون کارشناسی.

وی بابیان اینکه وقتی اعلام شد بنزین سه هزار تومان کاملاً مشخص بود که در جلسه‌ای یک نفر این عدد را بیان کرده دیگر آن‌هم رأی داده‌اند چرا دو هزار و ۵۰۰ تومان نه؟ چرا دو هزار تومان نه؟ چرا پنج هزار تومان نه! می‌گوید: این طرح مشخصاً بدون هیچ کارشناسی دقیقی صورت گرفته است.

نظارت تشدید شده است

معاون صنعت معدن و تجارت استان سمنان اما با اشاره به تشدید نظارت بر اقلام ضروری در استان، می‌گوید: بازار استان تحت نظارت و پایش شدیدتر قرار دارد تا جایی که طی هشت‌ماهه نخست سال جاری ۳۹ هزار و ۱۸۵ مورد بازرسی صورت گرفته و این روند ادامه نیز دارد.

مهدی یحیایی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه با هرگونه افزایش قیمت به دلیل قیمت بنزین در استان برخورد می‌شود، تأکید کرد: برای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها بازرسان به‌صورت دو نوبت صبح و عصر از واحدهای صنفی بازدید و برای برخی از آن‌ها پرونده تخلف نیز تشکیل‌شده است همچنین ۵۲ بازرسی برای نظارت و پایش بازار سطح استان فعالیت دارند.

وی افزود: مواردی نظیر عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور، گران‌فروشی و کم‌فروشی و احتکار تخلف به شمار می‌رود و از شهروندان تقاضا می‌شود هرگونه موارد تخلف را گزارش دهند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

برخی اقلام گران شده‌اند

به‌هرحال مردم در بیم و هراس و مسئولان استان سمنان این روزها در اطمینان هستند که قیمت‌ها رشد نخواهد کرد، هرچند همین امروز هم زمزمه‌هایی مبنی برافزایش برخی کرایه آژانس‌ها و اقلام اساسی در استان وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌جز اقلام ضروری که قیمتشان تقریباً ثابت بوده سایر اقلام گران شده‌اند.

خودرو، گوجه‌فرنگی، لوازم‌التحریر، لوازم منزل به‌ویژه آشپزخانه، یراق و ابزاری چون اتصالات، لوله، شلنگ و ده‌ها کالای دیگر این روزها در سطح استان سمنان از پنج تا ۳۰ درصد گران شده‌اند و بازدید میدانی خبرنگار بازار از هسته‌های مرکزی شهرهای دامغان، گرمسار، شاهرود و سمنان نیز این موضوع را تائید می‌کند حال باید دید در آینده نزدیک تغییر قیمت بنزین چه تفاوتی بر وضع معاش مردم برجای می‌گذارد؟

کد خبر: ۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha