۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
شناسایی حدود ۹ هزار هکتار زمین مازاد دولتی؛ ۳ هزار هکتار در اختیار وزارت راه
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

شناسایی حدود ۹ هزار هکتار زمین مازاد دولتی؛ ۳ هزار هکتار در اختیار وزارت راه

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از برگزاری نشست مشترک اعضای کمیسیون متبوع خود با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی با هدف بررسی گزارش سیاست های وزارت راه در اجرای برنامه‌های ساخت مسکن خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری، در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: این نشست با هدف بررسی برنامه‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن برگزار شده که اولین حضور رسمی آقای بذر پاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران است.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس ادامه داد: در ابتدای نشست درخواست تحقیق و تفحص از شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستاحسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی درخواست تحقیق و تفحص، توضیحاتی در خصوص محورهای موضوع از جمله عدم شفافیت در واگذاری زمین در شهرهای جدید، انعقاد قرار داد با پیمانکارانی که اهلیت قانونی نداشتند، عدم ساخت و تامین زیرساخت های لازم برای بارگزاری جمعیت، عدم تعین تکلیف و تکمیل مساکن مهر در برخی از شهرها و عدم توجه به بسترهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، امنیتی در شهرهای جدید که این مناطق را به مراکز آسیب های اجتماعی تبدیل کرده، ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از متقاضی درخواست کننده تحقیق و تفحص، آقای جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید و وزیر راه و شهرسازی به بیان توضیحات پرداختند که با توجه به عدم اقناع آقای رجایی، رای گیری در این خصوص انجام خواهد شد.

ایری عنوان کرد: در ادامه نشست، وزیر راه و شهرسازی سیاست های خود را در اجرای برنامه‌های ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در زمینه تامین زمین، سیاست های تشویقی در بافت‌های فرسوده، ساخت خانه توسط خود ملکان، سیاست‌های وزارت راه در شهرهای جدید، تعیین تکلیف مساکن مهر باقی مانده، مسکن روستایی و مدل مالی اجرای طرح‌ها ارائه کرد. در ادامه آقایان جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، عباسی معاون شهرسازی، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهر نیز به بیان اقدامات انجام شده و تشریح برنامه های آتی مجموعه خود پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق با گزارش‌های ارائه شده ظرفیت شناسایی شده زمین برای ساخت مسکن ۴۵ هزار هکتار بوده که ۲۳۶۳۲ هزار هکتار در محدوده شهرها و ۲۴۲۸۱ هزار هکتار هم در محدوه شهرها و مستعد بارگزاری مسکن و قابل الحاق به محدوده شناسایی شده که ظرفیتی معادل ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است. همچنین در این نشست گزارشی از شروع عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه ها ارائه شد که بر اساس آن حدود یک میلیون واحد مسکونی در دست اجرا قرار دارد. همچنین آماری در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن و اقدامات انجام شده در راستای ماده ۱۰ قاون جهش تولید مسکن برای اخذ اسناد از سایر دستگاه‌های دولتی ارائه شد. بنا بر گزارش ها حدود ۹ هزار هکتار زمین دستگاه‌ها دولتی شناسایی شده که برای اخذ سند حدود ۳ هزار ۸۰۰ هکتار اقدام شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان با بیان اینکه مجلس و دولت هر دو برای تحقق برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اهتمام دارند، اظهار کرد: گزارش ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی نشان دهنده قرار گرفتن این مجموعه در مسیر درست برای اجرای برنامه ها است و تاکید اعضای کمیسیون هم بر افزایش تعامل مجلس و دولت برای رفع موانع و پیش برد اهداف بوده تا برنامه ساخت مسکن محقق شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha