۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
صادرکنندگان محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای خواستار شد

صادرکنندگان محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیرو درخواست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار معافیت پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال پیگیری‌ها و درخواست روسای کمیسیون‌های کشاورزی و توسعه صادرات اتاق ایران و اتاق تعاون، در نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور خواستار معافیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی از پیمان‌سپاری و تعهد ارزی شد.

در نامه محمدجواد عسگری خطاب به مخبر آمده است: پیرو درخواست کمیسیون کشاورزی و توسعه صادرات اتاق ایران و اتاق تعاون، موضوع نامه شماره ۱۱۰/۰۱/۹۷۲۱ مورخ ۳/۱۰/۱۴۰۱ و ص/۵۰/۸۹۷۲ مورخ ۳۰/۰۹/۱۴۰۱، موانع و مشکلاتی فراروی صادرکنندگان محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی به ویژه در مورد برگشت ارز حاصل از صادرات و ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان با سابقه وجود دارد که پیامدهایی نظیر کوچک شدن بنگاه‌های اقتصادی و کاهش اشتغال‌زایی در این بخش با توجه به ضریب بالای اشتغال را به دنبال داشته است.

در ادامه این نامه آمده است: این موانع و محدودیت‌ها از یک‌سو کاهش تقاضا در بازار داخلی و کاهش میزان صادرات در محصولات کشاورزی نظیر میوه، سبزی و صیفی‌جات، خرما، خشکبار، زعفران و گیاهان دارویی را در پی داشته است و از سویی موجب از دست رفتن بازارهای سنتی علی‌الخصوص بازارهای پیرامونی شده است. به نحوی که حجم صادرات به آن کشورها به کمتر از یک‌دهم درصد حجم این بازارها محدود شده است و رقبا در این بازارها حضور پررنگ‌تری داشته‌اند.

عسگری در پایان این نامه آورده است: از این رو با عنایت به حجم حدود ۶.۵ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی که بیش از ۹۵ درصد آن در اختیار بخش واقعی مردمی قرار دارد خواهشمند است دستور فرمایید ضمن بررسی ترتیبی اتخاذ شود که صادرکنندگان این بخش از پیمان‌سپاری و تعهد ارزی معاف شوند و از نتیجه این کمیسیون را مطلع کنند.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha