۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری در ایلام
یادداشت؛

راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری در ایلام

ایلام- «ایلام با داشتن ظرفیت های نفت و گاز، کشاورزی و دامداری فرصت های بی نظیری برای کاهش نرخ بیکاری دارد» این جمله بخشی از یادداشت لیلا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

لیلا نظری؛ بازار: بی‌شک می‌توان گفت بیکاری و کمبود اشتغال یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که سالهاست دامن‌گیر کشور ما شده است.

زمانی که نرخ بیکاری در یک جامعه از حد خاصی فراتر می‌رود، به سادگی می‌توان دریافت که بخش‌های مختلفی از اقتصاد دچار ناکارآمدی و کارکرده نامناسب شده است.

اما بیکاری علاوه بر مشکلات اقتصادی پیامدهای منفی بسیاری از قبیل ناهنجاری‌های اجتماعی، فقر، فساد، توزیع ناعادلانه درآمد، طلاق، قاچاق مواد مخدر، ناامنی، بزهکاری، کاهش روابط اجتماعی و مشکلات روانی را به دنبال دارد.

به گفته روانشناسان بیکاری در ابتدا تاثیر بسزایی در کاهش عزت نفس و ایجاد فشارهای روحی در افراد دارد و در صورت تداوم این فشارهای روحی می‌تواند حتی به بیماری‌های جسمانی همچون زخم معده، ام اس، میگرن، اختلالات در خواب و پرخاشگری منجر شود.

طبق بررسی‌های انجام شده نرخ بیکاری در استان‌های مختلف ایران متفاوت است، اما بر اساس آمار بدست آمده، بیکاری در استان‌های مرزنشین نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است.

نرخ بالای بیکاری در ایلام

استان ایلام یکی از استان‌های مرزنشین کشور بوده که همواره نرخ بالایی از بیکاری و محرومیت را به خود اختصاص داده است.

هر ساله تعداد کثیری از جوانان ایلامی از دانشگاه و در رشته‌های مختلفی فارغ‌التحصیل شده و به دنبال یافتن کار روانه جامعه می‌شوند، اما تنها تعداد کمی از آنها جذب بازار کار شده و عاقبت سایر جوانان نیز یا به مهاجرت به استان‌های همجوار و یا به خانه‌نشینی و افسردگی ختم می‌شود.

معضل بیکاری موجود در استان ایلام در حالیست که این استان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، برخورداری از صنعت کشاورزی و دامداری، ۱۱درصد نفت و گاز کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری در ایلام

متاسفانه در استان ایلام علاوه برنبود کار برای جوانان، هرساله تعداد بسیاری از نیروه‌های قراردادی و شرکتی نیز به واسطه تعدیل نیرو از کار بیکار می‌شوند که به همین دلیل نه‌تنها شاهد آمار افزایش نرخ بیکاری در میان سنین مختلف هستیم بلکه روز به روز خانواده‌های بیشتری نیز برای معیشت خود با مشکل مواجه می‌شوند.

عوامل موثر در افزایش میزان بیکاری

به طور کلی عوامل بسیاری نظیر نوع نگرش نسبت به کار، تمایل پایین به سرمایه‌گذاری، فضای نامناسب کسب و کار، قوانین و مقررات مرتبط با اشتغال، سیاست‌های پولی و مالی، عدم تناسب بین مهارت‌های شغلی با آموزش، نبود بنگاه‌های کاریابی خصوصی در استان، عدم تطبیق مهارت و بازار کار، ناتوانی بخش‌های دولتی در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، عدم توسعه درست صنعت‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری، عدم پرداخت تسهیلات مناسب جهت توسعه مشاغل آزاد، عدم به کارگیری نیروهای بومی در دستگاه‌های دولتی و مهاجرت بالای روستائیان به شهرها موجب بالارفتن آمار بیکاری در استان ایلام شده است‌.

اقدامات لازم برای توسعه اشتغالزایی

به دنبال رفع معضل بیکاری در ابتدا باید به دنبال توسعه جهانگردی و گردشگری در استان بود چرا که ایلام از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری برخوردار است و با توسعه این بخش می‌توان در بخش‌های مختلف استان اشتغال‌زایی کرد.

با وجود ظرفیت‌های بی شمار استان درزمینه نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری و...نباید جوانان استانی که پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد با مشکل بیکاری مواجه باشند

جلوگیری از قاچاق کالا نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد چرا که با ممانعت از قاچاق یقینا خرید کالاهای داخلی افزایش می یابد و رفته رفته شرکت‌های بیشتری هم وارد عرصه تولید و صادرات کالا می‌شوند.

توسعه و حمایت از مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری، صنایع دستی نیز یکی دیگر از راهکارهای حل این معضل است، بی‌شک با حمایت از مشاغل روستایی علاوه بر رونق چرخه اقتصادی و درآمد زایی، از مهاجرت روستائیان به شهرها نیز می‌توان جلوگیری نمود.

لزوم توجه به اشتغال‌زایی در استان

ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی، توسعه و حمایت از کسب و کارهای کوچک، استارتاپ‌ها، دانش بنیان‌ها، مشاغل آزاد، معافیت‌های مالی کارفرمایی، مناسب کردن پذیرش دانشجو با نیاز اقتصادی_اجمتاعی، آموزش صحیح و پرورش نیروهای متخصص مورد نیاز استان، به حرکت درآوردن واحدهای تولیدی و صنعتی، به کارگیری نیروهای بومی در شرکت‌ها همچون پتروشیمی، پالایشگاه و شرکت گاز، جلوگیری از چند شغله بودن افراد دولتی و همچنین افزایش آزمون‌های استخدامی از دیگر راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در استان ایلام است.

درپایان با وجود ظرفیت‌های بی شمار استان درزمینه نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری و...نباید جوانان استانی که پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد با مشکل بیکاری مواجه باشند، از این رو امید است با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سودمند از سوی دستگاه‌های اجرایی شاهد افزایش میزان اشتغال‌زایی و کاهش آمار بیکاری در استان باشیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha