۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴
موجهای متلاطم اقتصاد در شمال؛ شیب سهم بری بازار صادراتی مازندران در اوراسیا منفی است
بازار گزارش می‌دهد؛

موجهای متلاطم اقتصاد در شمال؛ شیب سهم بری بازار صادراتی مازندران در اوراسیا منفی است

 ساری- بررسی نمودار صادرات غیرنفتی مازندران در سال جاری نشان از کم توجهی به ظرفیت بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری صادرات دارد و روند منفی میزان صادرات است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در ۹ ماه امسال بیش از ۸۲۸ هزار تن کالای غیرنفتی از مازندران به ۴۶ کشور جهاد صادر شد و سهم بازار اوراسیا در این میان کمرنگ و ناچیز است. بررسی آمارهای صادراتی هشت ماهه اول امسال نشان می‌دهد که میزان صادرات به کشورهای اوراسیا از مازندران از نظر حجم ۱۵ درصد و ارزش ۴۰ درصد کاهش داشته است.

روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس از جمله کشورهای عضو اوراسیا به شمار می‌روند و سیمان، گچ، لبنیات، میوه‌های خوراکی و ماهی از جمله اقلام صادرات به این کشور بوده است.

در عین حال عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، امارت، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و ایتالیا ۱۰ کشور عمده صادراتی کالای استان مازندران را در سال جاری تشکیل داده است.

کاهش ۱۵ درصدی صادرات به اوراسیا

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که باید از ظرفیت بازارهای همسایگان بهره بیشتری بریم، اظهار داشت: متأسفانه در سال جاری و در هشت ماهه میزان صادرات به کشورهای عضو اوراسیا با کاهش ۱۵ درصدی از نظر حجم روبرو بوده و از نظر ارزش نیز ۴۰ درصد منفی بوده است.

شیب منفی سهم بری بازار صادراتی مازندران در اوراسیا

وی با بیان این که هشت ماه امسال به روسیه ۳۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار صادر شده است، افزود: در مدت مشابه سال قبل این میزان ۳۶ میلیون دلار کالا صادر شده بود که از نظر ارزش کاهش ۴۶ درصدی را داریم هرچند از نظر تناژ با رشد ۸۱ درصدی روبه رو هستیم.

وی افزود: همچنین به قزاقستان در سال جاری ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد منفی بوده است افزود: به ارمنستان و قرقیزستان نیز به ترتیب شش هزار و ۴۰۰ تن و ۵۲۷ تن کالا صادر شده است.

مهاجر اظهار داشت: در مجموع طی سال جاری ۲۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون دلار به کشورهای عضو اوراسیا صادرات داشتیم که منفی ۱۵ درصد بوده است، افزود: سیمان و گچ، لبنیات، میوه‌های خوراکی، ماهی، گل و گیاه، مواد پلاستیکی، اشیا چوبی، وراک آماده دام، شیرینی و کاکائو و رب از جمله اقلام صادرات بوده است.

فرایند واردات از کشورهای عضو اوراسیا نیز به مازندران طی سال جاری با کاهش روبرو بود و نسبت به سال قبل نصف شده است و غلات، کاغذ، فلزات، چوب، گونه‌های شیمیایی از جمله اقلام بوده است

فرایند واردات از کشورهای عضو اوراسیا نیز به مازندران طی سال جاری با کاهش روبرو بود و نسبت به سال قبل نصف شده است و غلات، کاغذ، فلزات، چوب، گونه‌های شیمیایی از جمله اقلام بوده است. سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در این زمینه با اظهار این که طی هشت ماه امسال ۴۲۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار از پنج کشور عضو اوراسیا به استان وارد شده است، افزود: از نظر وزن و ارزش منفی ۵۲ را شاهد هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بازار اوراسیا ظرفیت خوبی برای تبادل و تجارت کالا محسوب می‌شود، خواستار رفع موانع فراروی از جمله تعرفه‌های گمرکی، مالیاتی و عوارض شد و گفت: نوسانات نرخ ارز و تعهدات ارزی از دیگر چالش‌های به شمار می‌رود.

شیب منفی سهم بری بازار صادراتی مازندران در اوراسیا

آمارهای صادرات و واردات کالا در مازندران نشان می‌دهد که ذرت و جو دامی، گندم، روغن و حبوبات نباتی، چوب، کاغذ، محصولات شیمیایی عمده کالاهای وارداتی و فراورده های لبنی، سیمان، مصنوعات مواد معدنی، فلزات معمولی، محصولات صنایع شیمیایی، انواع نوشابه، کاغذ، خوراک آبزیان، آب میوه و پوره، کیوی، مرکبات عمده اقلام صادراتی را تشکیل می‌دهد.

صادرات به ۴۶ کشور واردات از ۲۶ کشور

عسگر نیک نفس ناظر گمرکات مازندران حجم کالاهای مبادله شده طی ۹ ماه امسال را از گمرکات استان بیش از دو میلیون و ۵۸۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این آمار رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد و از مجموع آن ۸۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۲ میلیون دلار به ۴۶ کشور جهان صادر شده است.

به گفته وی در گفتگو با خبرنگار بازار، عراق با ۹۲ هزار تن، روسیه با ۳۷۸ هزار تن، ترکمنستان با ۱۱۴ هزار تن، قزاقستان با ۱۸۷ هزار تن، ازبکستان با هشت هزار تن عمده مقاصد تجاری استان بوده است.

مبدا کالاهای وارداتی مازندران از ۲۶ کشور جهان نظیر ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، قزاقستان و سوئیس است

وی ادامه داد: مبدا کالاهای وارداتی نیز طی ۹ ماه امسال از ۲۶ کشور جهان نظیر ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، قزاقستان و سوئیس بوده است.

بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا ظرفیت‌هایی بالایی برای جذب کالاهای مازندران دارد و برنامه ریزی برای حضور و افزایش سهم بری در آن نیازمند تدوین برنامه جامع و رفع موانع فراروی است و در حال حاضر سیاست‌های متناقض و بخشنامه‌های خلق الساعه توان تولیدکنندگان و تجار را برای رقابت و حضور در بازارهای بین المللی و خارجی گرفته است.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس 153 IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 0
      هشت ماه امسال به روسیه ۳۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار صادر شده است اگر دلار را در این هشت ماه 33 هزار تومان حساب کنیم هر کالایی که صادر شده است میانگین کیلویی 1890 تومان قیمت خورده است مسلما این صادرات هزینه های جانبی زیادی دارد که از قیمت 1890 تومان کم خواهد شد یا این آمار اشتباه است یا اگر با این قیمت صادر نشود به صرفه تر است