۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
ضرورت تناوب در کشت محصولات کشاورزی | آفات کم می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

ضرورت تناوب در کشت محصولات کشاورزی | آفات کم می شود

گرگان- بزرعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: تناوب در کشت محصولات کشاورزی باعث کاهش بیماری های و آفات در اراضی کشاورزی می شود.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سیاست های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توسعه کشور، در بند شش آن مبحث مربوط به امنیت غذایی و الگوی کشت قراردارد بر این اساس برنامه هایی برای اجرای الگوی کشت در کشور طراحی و ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: افزایش بهره وری و میزان مصرف آب یکی از موارد بسیار مهم برای اجرای الگوی کشت در گلستان است.

برزعلی با بیان این نکته که که طرح الگوی کشت دارای چندین لایه است، بیان کرد: در تولید محصولات کشاورزی اولویت با محصولات زراعی و سپس تولیدات باغی قراردارد.

به گفته وی، در واقع الگوی کشت یک نظام بهره برداری بخش کشاورزی است که براساس مزیت اقتصادی تولید کالاهای استراتژیک کشور مانند گندم، سویا و کلزا طراحی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآورشد: یکی از دیدگاه هایی که بر اساس آن طرح الگوی کشت برای گلستان تبیین شده، بهره مندی از تمامی منابع و نهاده هایی که در استان وجود دارد.

وی با بیان این نکته که خاک و آب ارزشمندترین نهاده هستند، افزود: خاک این استان دارای درجه های مختلفی از بسیار حاصلخیز تا کم بازده دارد که آن به واسطه میزان بارندگی در در مناطق مختلف گلستان است.

برزعلی تنوع آب و خاک در استان را علت اصلی گوناگونی در تولیدات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در الگوی کشت ابلاغی به استان ۱۵ محصول برای کشت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این نکته که الگوی کشت گلستان به صورت تشویقی، نظارتی و ارزیابی شونده طراحی شده، عنوان کرد: به طور مثال اگر در آینده کشاورزی بخواهد زمین خود را بیمه کند بر اساس رعایت الگوی کشت از تقسیط یا تخفیف بهره مند می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: با توجه به اجرای الگوی کشت درصورتی که کشاورز الگوی کشت را رعایت کند از کود یارانه دار بهره مند شود .

وی ضمن بیان اینکه تناوب زراعی یکی از برنامه های الگوی کشت است، گفت: تناوب در کشت محصولات کشاورزی باعث کاهش بیماری های و آفات در اراضی کشاورزی می شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، کشت شالی در اراضی غیر نسق یکی از دغدغه های اصلی مسئولین استانی بوده زیرا در کشت این محصول ذخایر آب های زیرزمینی به خطر افتاده است.

وی اظهارکرد: جهادکشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات در تلاش است تا با اجرای الگوی خشکه کاری برنج میزان مصرف آب در واحد سطح کاهش می یابد.

برزعلی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی ورود بذر هیبرید برنج به اراضی کشاورزی است این بذر در هکتار ۱۱ تن محصول می دهد همچنین مصرف آب کمتری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت در چهار سال به مرور زمان به کشاورزان ارائه می شود، اضافه کرد: تخصیص سموم و کودهای کشاورزی، بذور گواهی شده و ارائه تسهیلات کم بهره به زارعان از جمله حمایت های طرح الگوی کشت است.

وی در پایان یادآورشد: گسترش هرچه بیشتر کارخانه جات صنایع تبدیلی و فرآوری در استان از اولویت های این سازمان است زیرا باید ارزش افزود محصولات کشاورزی عاید استان شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha