۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
حباب قیمت سکه و ارز در حال تخلیه است| بازگشت سکه به کانال ۱۸ میلیون، تداوم افت نرخ ارز در بازار
گزارش «بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار ارز و طلا؛

حباب قیمت سکه و ارز در حال تخلیه است| بازگشت سکه به کانال ۱۸ میلیون، تداوم افت نرخ ارز در بازار

قیمت ارز امروز نیز در بازار آزاد و رسمی کاهش یافت آنطور که نرخ دلار آزاد به کانال ۳۹ هزار تومان آمد و سکه نیز با تخلیه بیش از ۲ میلیون تومان حباب طی دو روز اخیر در کانال ۱۸ میلیون تومان قرار گرفت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز ادامه دار شده است به طوری که امروز نیز قیمت دلار و انواع ارز هم در بازار رسمی معاملات توافقی و هم بازار آزاد مسیر نزولی را در پیش گرفته اند، طی دو روز اخیر در بازار آزاد و بعضا دلالی میدان فردوسی نه تنها معامله ای انجام نمی شود بلکه خبری چندانی از دلالان سودجو و خریداران فرصت طلبی که تا دیروز با " دلار، دلار ... دلار شما را با نرخ بالا خریداریم ..."، رهگذران را با آلودگی صوتی مواجه می کردند، نیست. بازاری که از روز گذشته با اجرای سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی فروشندگان ارز را راهی بازار کرده و برای نقد کردن دلارهای خود گوی سبقت را از هم می ربایند زیرا به خوبی می داند چنانچه دلارهای خود را نگه دارد با توجه به ادامه دار بودن روند نزول قیمت ها در این بازار احتمال افت روز افزون ارزش آن در آینده وجود دارد.

با ادامه دار شدن روند کاهشی قیمت ها در بازار ارز، امروز فعالیت بازار معاملات توافقی ارز نیز با ۲ پله کاهش یعنی دلار ۳۶ هزار تومانی کار خود را آغاز کرد این در حالی است که روز گذشته قیمت دلار در این بازار در کانال ۳۸ هزارتومان معامله می شد. اقدام درستی که کارشناسان تاکید دارند؛ چنانچه تعیین قیمت ارز در بازار معاملات توافقی پایین تر درنظر گرفته شود، بی تردید نرخ ارز در بازار آزاد نیز در مسیر کاهش قرارمی گیرد و برعکس اگر قیمت ها در این بازار افزایشی شود بهای دلار و انواع ارز نیز در بازار آزاد صعودی خواهد شد.

طی چند روز اخیر تمامی صرافی‌ها، نرخ کشف‌شده روزانه در بازار متشکل ارزی را به‌عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به‌صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود

نرخ مرجع ارز رسمی نرخی است که در بازار متشکل ارزی تعیین می شود

البته طبق اطلاعیه اخیر شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران، تمامی صرافی‌های عضو این بازار، نرخ کشف‌ شده روزانه در بازار متشکل ارزی را به‌ عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به‌صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود.

از طرفی نیز فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی نیز همچنان فراهم است. با این وجود متقاضیان ارز حداکثر ۲ هزار یورو می‌توانند به‌صورت آنلاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

این بازار که از اواخر خردادماه سال ۱۴۰۱ توسط بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز راه‌اندازی شده است این امکان را فراهم کرده تا معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شود.

آنطورکه طی ماه‌های اخیر سبب تأمین تقاضاهای خُرد مردم برای ارز و به معیار مهم قیمت‌گذاری آن تبدیل شده است. نظارت دقیق بانک مرکزی در نحوه معاملات و کنترل تعیین قیمت ارز در معاملات توافقی بی تردید مانع از رشد بی منطق این کالا در بازار خواهد شد. به گفته کارشناسان چنانچه بازارمعاملات توافقی به حال خود رها شود بی تردید قیمت ها نیز به نفع فروشندگان ارزافزایشی تعیین می شود و این موضوع باعث خواهد شد تا علامت گرانی به بازار ارز داده شود.

طی دو روز اخیر قیمت هر دلار آزاد حدود ۶ هزار تومان افت کرده است. سقوط قیمتی که موجب شده تاثیر آنی خود را بر روی نرخ طلا و سکه به جای گذارد به طوری که هم اکنون قیمت هر سکه تمام بهارآزادی به کانال ۱۸ میلیون تومان رسیده است

حباب قیمت سکه با کاهش نرخ ارز در حال تخلیه است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» گفت: سیاست اخیر بانک مرکزی با مدیریت جدید در رساندن قیمت دلار نیمایی به ۲۸۵۰۰ تومان و نظارت عوامل آن بر روند معاملات در بازارهای رسمی ارز موجب شده است تا قیمت دلار طی ۲ روز اخیر روندی کاهشی را به خود گیرد، آنطور که طی این مدت هر دلار آزاد حدود ۶ هزار تومان افت کرده است. سقوط قیمتی که موجب شده تاثیر آنی خود را بر روی نرخ طلا و سکه در بازار به جای گذارد به طوری که هم اکنون قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به کانال ۱۸ میلیون تومان رسیده است و طلا نیز در مسیر نزول قیمت قراردارد.

نادر بذرافشان، با بیان اینکه روندی کاهشی قیمت ها هم در بازار ارز و هم سکه و طلا با توجه به عرضه فراوان ارز ارزان بانک مرکزی در سامانه نیما ادامه دار پیش بینی می شود، افزود: زمانی که قیمت ها درچنین بازارهایی به ثبات نزدیک می شوند بی تردید وضعیت معاملات نیز رونق می گیرد. امیدواریم با فروکش التهاب قیمت ها در بازار ارز، بازار طلا و سکه نیز در روزهای آینده به روال عادی خود برگردد تا مردم بتوانند با خاطری آسوده اقدام به خرید مصنوعات طلا کنند.

همیشه زمانی که قیمت ها در بازار طلا و سکه بر مدار نزول قرار می گیرد خریداران به انتظار کاهش بیشتر و رسیدن بازار به ثبات قیمتی برای تهیه این کالاها دست نگه می دارند، تدابیر بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار ارز قیمت ها را به ثبات می رساند

خریداران طلا در انتظار کاهش بیشتر و بازاری که رونق ندارد

وی خاطرنشان کرد: کاهش چشم گیر قیمت ها در بازار سکه و طلا که از روز گذشته شروع شده است باعث شده تا میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه کاهشی شود. البته همیشه زمانی که قیمت ها در بازار طلا و سکه بر مدار نزول قرار می گیرد خریداران به انتظار کاهش بیشتر و رسیدن بازار به ثبات قیمتی برای تهیه این کالاها دست نگه می دارند اما با توجه به تدابیری که هم اکنون بانک مرکزی برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز اتخاذ کرده بازار ارز و به تبع آن سکه و طلا در مسیر ثبات قیمت در حرکت است.

رئیس اتحادیه طلا و سکه در ادامه افزود: حباب قیمت ها در بازار سکه در حال خالی شدن است که طی این ۲ روز بیش از ۲ میلیون تومان حباب سکه خالی شده است. از طرفی هر مثقال طلا در بازار داخلی هم اکنون ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۴ دلار است. این در حالی است که طی این دو روز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز ۵ هزار تومان کاهش یافته و هر گرم طلا نیز حدود ۱۳۰ هزار تومان افت کرده است.

بنا به این گزارش، بازار ارز در حالی همچنان با نوسان قیمت همراه است که این نوسان کاهش قیمتی را نشان می دهد آنگونه که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۶۰۰ تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha