۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
بیکاران ناشی از کرونا هفت برابر بحران مالی ۲۰۰۸
درآمد ۱۸۰۰ میلیارد دلار بیکار پرید!

بیکاران ناشی از کرونا هفت برابر بحران مالی ۲۰۰۸

در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بالغ بر ۲۴۲ میلیون شغل در دنیا از بین می رود که شمار آنها هفت برابر شمار بیکاران در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. میزان درآمد این افراد که از اقتصاد دنیا حذف می شود برابر با ۱.۸ هزار میلیارد دلار است.

بازار؛ گروه بین المللگمانه زنی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در جریان همه گیری ویروس کرونا داغ داغ است. چند روز پیش سازمان ملل متحد از کاهش ۳.۲ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال جاری خبر داده بود و امروز بانک توسعه آسیا گزارشی در مورد هزینه ای که این همه گیری به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است، ارایه داد. طبق این گزارش همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا هزینه ای بین ۵.۸ هزار میلیارد دلار و ۸.۸ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل شود که معادل ۶.۴  تا ۹.۷ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا است.

 این پیش بینی نسبت به برآورد ارایه شده توسط همین سازمان در ماه آوریل سال جاری تفاوت زیادی دارد و نشان می دهد که اوضاع اقتصادی دنیا هر روز سخت تر می شود. پیش بینی بانک توسعه آسیا در مورد افت ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال جاری نسبت به برآورد سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و دلیل این مساله ادامه یافتن بحران و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در دنیا برای بالغ بر ۲ ماه است. از طرف دیگر کاهش تجارت هم روی این مساله اثر گذار بوده است. افزایش نرخ بیکاری به خصوص درکشورهای صنعتی یکی دیگر از فاکتورهایی است که می تواند تنش در اقتصاد دنیا را بیش از پیش افزایش دهد. بانک توسعه آسیا در این گزارش تاکید کرد مداخله دولتها در اقتصاد و تزریق به اقتصاد می تواند  از شدت آسیب های وارد شده به اقتصاد دنیا بکاهد هر چند هزینه دولتها و سطح بدهی آنها را بیشتر خواهد کرد.

بیکاری یکی از پیامدهای کرونا است

بانک توسعه آسیا در این گزارش تاکید کرد در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بالغ بر ۲۴۲ میلیون شغل در دنیا از بین می رود  که هفت برابر میزان مشاغل از بین رفته در جریان بحران مالی یک دهه قبل یعنی بحران سال ۲۰۰۸ است. در نتیجه از بین رفتن فرصتهای شغلی در دنیا، میزان درآمد نیروی کار که در جریان این همه گیری از بین می رود به مرز ۱.۸ هزار میلیارد دلار می رود.

 بی بی سی هم در این مورد نوشت: «با وجود اینکه پیش بینی اوضاع اقتصادی دنیا در این شرایط بسیار سخت است ولی می توان  این طور برآورد کرد که جهان در وضعیت بحرانی و دشواری حرکت می کند. اگر هر چه سریعتر راهی برای مقابله با این بحران سلامتی پیدا نشود و ویروس کنترل نشود، احتمال ایجاد بحران های شدید مالی در دنیا هم افزایش می یابد و افزایش موج ورشکستگی کسب و کارهای خدماتی و ناتوانی آنها در بازپرداخت اقساط بانکی  و هزینه های جاری می تواند چالشهای زیادی برای اقتصاد جهان ایجاد کند.

در نتیجه این بحران ارزش اقتصاد امریکا ۲.۲ هزار میلیارد دلار کاهش یابد که معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این در حالیست که همه گیری ویروس کرونا باعث از بین رفتن ۱.۶ هزار میلیارد دلار از اقتصاد چین شد که سهمی معادل ۱۱درصد تولید ناخالص داخلی این کشور دارد

 ۱۰ درصد اقتصاد امریکا از بین می رود

بانک جهانی هم گزارش دیگری در مورد وضعیت اقتصادی امریکا در نتیجه این همه گیری ارایه داده است. بانک جهانی در این گزارش با توجه به افزایش شمار بیکاران در دنیا به مرز ۳۶ میلیون نفر در فاصله ماه مارس تا کنون نوشت: «امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و بالاترین میزان قربانیان ویروس را در سراسر دنیا دارد. انتظار می رود در نتیجه این بحران ارزش اقتصاد امریکا ۲.۲ هزار میلیارد دلار کاهش یابد که معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این در حالیست که همه گیری ویروس کرونا باعث از بین رفتن ۱.۶ هزار میلیارد دلار از اقتصاد چین شد که سهمی معادل ۱۱درصد تولید ناخالص داخلی این کشور دارد.»

از بین رفتن ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی امریکا در شرایطی که این کشور بالغ بر سه هزار میلیارد دلار هم برای حمایت از اقتصاد در وضعیت کرونایی موجود در نظر گرفته است، خود بر میزان چالشهای اقتصادی این کشور افزود و بحران های مالی زیادی را برای امریکا ایجاد می کند.

توریسم و حمل و نقل هوایی بیشترین آسیب را متحمل شدند

سی ان ان با استناد به گزارش بانگ جهانی در مورد صنایعی که بالاترین آسیب را متحمل شدند نوشت: «صنعت توریسم و حمل و نقل هوایی در نتیجه همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها بیشترین آسیب را متحمل شدند. بسیاری از خطوط هوایی یا اقدام به تعدیل نیرو کردند یا از نیروهای خود خواستند تا  مرخصی بدون دستمزد بگیرند. از طرف دیگر نیروی کاری غیر حرفه ای در دنیا هم قربانی این شرایط شدند زیرا از یک طرف توسعه استفاده از تکنولوژی و رباتها باعث از بین رفتن شغل آنها و بیکاریشان شد و از طرف دیگر تعطیلی واحدهای خدماتی از قبیل رستوران ها و کافی شاپ ها سبب شد تا بسیاری از این افراد کارشان را از دست دهند.»

 بانک توسعه آسیا در انتهای گزارش نوشت: «محدودیتهای سفر هم درآمد صنعت توریسم کشورها را از بین برد و هم باعث شد تا تجارت در دنیا کاهش پیدا کند. در نتیجه همه گیری ویروس کرونا ارزش تجارت در جهان ۲.۶ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که همین مساله می تواند به تنهایی زمینه را برای کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا و کاهش میزان اعتماد مردم به فضای اقتصادی و تجاری فراهم کند. از بین رفتن اعتماد مردم به اقتصاد می تواند خود بستری برای کمتر شدن نرخ رشد  اقتصادی جهان باشد و چالشهای مالی را بزرگتر کند.»

کد خبر: ۱۹٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha