۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
بی اعتنایی دولت روحانی به خانه های اقتصاد
دبیرکل خانه صمت مطرح کرد

بی اعتنایی دولت روحانی به خانه های اقتصاد

شریعتی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: تشکل و خانه‌ های اقتصاد با هدف اقتصادی ظرفیت بالایی دارند اما دولت های یازدهم و دوازدهم کمترین میزان استقبال را از آنها داشتند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، شهرام شریعتی، عضو هیأت رئیسه خانه اقتصاد و دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به دولت ها هشت سال وقت داده می شود که یک استاندارد تبیین کنند که از بحران خارج شویم. وقتی این وقت داده می شود انتظاری وجود دارد مبنی بر اینکه یک خروجی پیدا شود.

وی گفت: الان زمانی نیست که همکاران دولت مدعی شوند که تازه باید فلان کارها را انجام دهیم.

عضو هیأت رئیسه خانه اقتصاد ایران ادامه داد: وقتی ۲ وزارت صمت و اقتصاد وظیفه تصمیم گیری دارند طی مدت طی شده هفت سال گذشته وظیفه داشتند درخصوص واردات تصمیم های جدی بگیرند. مشکلاتی که در  این خصوص وجود دارد هم مربوط به عدم شفافیت است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری گفت: بازار ایران یک بازار ۸۰ میلیون نفری است، در حالی که موضوع تحریم ها برای ایران موضوعیت دارد و طی یکی دو روز اخیر هم سیگنال های سیاسی به رسانه ها رسیده است. با این حال باید تا امروز تصمیم گیری درمورد سیاستگذاری های واردات صورت می گرفت.

شریعتی با اشاره به اینکه نظام استاندارد و کیفیت پایین است، گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی را به تحریم ربط می دهیم.

خانه های اقتصادی پتانسیل ارایه مشورت اقتصادی دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ایفای نقش خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: واقعیت این است که خانه صنعت، معدن و تجارت و تمام خانه ها با هدف اقتصادی همه می توانند یک بازوی مشورتی باشند. در حالی که دولت آقای روحانی کمترین استقبال را از تشکل ها کرد. در دولت نهم و دهم این گلایه بود که چرا از جوانان استفاده نمی شود در حالی که در دو دولت بعدی هیچ استفاده ای از نیروهای جوان نشد.

این فعال اقتصادی افزود: انتقادهای فعالان اقتصادی و صاحبنظران به این خانه ها می رسد و اینها می توانند گلایه ها و نقدها را به دولت برسانند.

تولیدمان گران و واردات مان ارزان است

شریعتی با اشاره به اینکه حمایت از فعالان صنایع دانش بنیان به چند مصاحبه و تشویق تلویزیونی نیست، درخصوص موضوع حمایت از تولید در برابر واردات گفت: واردات شامل دو بخش است واردات کالاهایی که در ایران تولید نمی شود و واردات کالاهایی که در ایران وجود دارد. یا حداقل می توان با کمترین توانایی تولید کرد. در حالی که در نظام اقتصادی کشور به تولید کننده هزینه تحمیل می کنیم و به وارد کننده یارانه می دهیم. بنابراین صادرات مان گران است و واردات مان ارزان است.

وی تأکید کرد: ۴۰ سال از نظام بندی اقتصادی کشور گذشته است در حالی که مشکلات اقتصادی را حواله می کنیم به دولت و مجلس آتی و... وقتی در سیستم اقتصادی تهدیدهایی وجود دارد یک فرصت هم هست که می توانیم به خودکفایی برسیم. حفظ مشاغل موجود در بخش تولیدی، حفظ وضع اشتغال در کشور می تواند یک دستاورد باشد که در شرایط امروز به آن دست پیدا کنیم اما به تولید هزینه تحمیل می کنیم.

ریشه چند مشکل اقتصادی بخش تولید

شریعتی اظهار داشت: وقتی تولید کننده نمی تواند محصول خود را صادر کند و بازار داخلی برای آن وجود ندارد و مصرف کننده داخلی حاضر است کالای خارجی را -به واسطه سلیقه خود- تهیه کند همه به مشکلات تولید منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری اقتصادی نزد دولت است، گفت: هنگامی که بسته بندی کالا در داخل برای بعضی کالاها بی کیفیت است و مصرف کننده رغبت ندارد اینها باید توسط دولت و سیاستگذاری دنبال شود.

عضو هیأت رئیسه خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه اگر بخواهیم راهکاری برای تولید در ایران بخواهیم تبیین کنیم راه های بسیار زیادی وجود دارند، گفت: عزم لازم برای تولید وجود ندارد، منهای بحث تحریم ها عزم برای تولید وجود ندارد. بحث جدایی وزارت صنایع از بخش بازرگانی وزارت صمت یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که می توانست کمک به تولید کند.

این فعال اقتصادی گفت: تمرکز بر بازار ۵۰۰ میلیون نفری منطقه می توانست کمک کند که تولید را افزایش دهیم. هزینه های تولید تغییر ذائقه مردم و ... همه می توانست کمک کند که تولید رونق بگیرد. حمایت دولت از کالاهای ارزبر هم می تواند کمک کند.

کد خبر: ۱۹٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha