آغاز سفرهای دریایی از نوروز ۱۴۰۲ | صادرات فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه آبادان بعد از ۴۰ سال
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان خبر داد

آغاز سفرهای دریایی از نوروز ۱۴۰۲ | صادرات فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه آبادان بعد از ۴۰ سال

مالکی زاده، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از آغاز سفرهای دریایی از نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه آبادان و از طریق بندر پس از ۴۰ سال از سر گرفته می‌شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کامبیز مالکی‌زاده در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه معضل آبادان اشتغال است و حدود ۱۲۰۰ لنج دار از بنادر آبادان در طی سال های گذشته از این منطقه کوچ کردند گفت: اگر در هر لنج ۸ تا ۱۰ نفر مشغول به کار باشند باید اذعان کرد که حدود ۱۲ هزار نفر به همین دلیل عدم فرصت شغلی از این منطقه کوچ کرده اند و یا کار خود را از دست داده اند. پس اگر این تعداد از افراد بیکار شده را به تعداد خانوار محاسبه کنیم متوجه خواهیم شد که سُفره حدود ۶۰ هزار نفر محدودتر شد.

وی تاکید کرد: از ماه های قبل که وارد بندر آبادان شدم تمام تلاش ما این بود که ظرفبت های بندر احیاء شود بنابراین در چند ماه گذشته تعدادی از شناورها بازگشتند و تعداد این شناورها به ۱۳۰ عدد رسید.

مالکی زاده با بیان اینکه در بندرداری ۳ اصل سرعت، ارزان تر و ایمن تر مدنظر قرار دارد ادامه داد: در بنادر «اروند کنار» و «چوئبده» از جمله بنادر تابعه بندر آبادان در دهه فجر هفت پروژه به بهره‌برداری خواهند رسید و در بندر اروندکنار یک باب انبار دو هزار متری، یک پست اسکله هزار تنی، ساختمان آتش نشانی و روکش آسفالت محوطه مجموعاً به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه در بندر چوئبده نیز یک باب انبار دو هزار متری، ساختمان اداری و حجمی از تعمیرات در بندر که در مجموع با هزینه ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل و آن‌ها نیز در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری نهایی خواهند رسید گفت: در قالب مسئولیت اجتماعی خود جاده‌های دسترسی به بنادر آبادان را با اعتباری ۴۵ میلیارد تومانی روکش آسفالت و بهسازی کرده است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان برنامه ریزی برای جابه‌جایی ۷۵ هزار مسافر را از دیگر اقدامات پیش‌روی این اداره کل اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که در دوران شیوع کرونا برای بنادر آبادان ایجاد شد، خاطر نشان کرد: طی دو سال شیوع کرونا و محدودیت‌های برآمده از آن از ۱۲۰۰ فروند شناور باری سنتی فعال در بنادر آبادان تنها ۳۰ فروند باقی ماندند و مابقی به بنادر دیگر به ویژه بوشهر کوچ کردند.

وی با بیان اینکه عمده تردد این شناورها به کویت بود، افزود: کویت محدودیت‌های شدیدی در دوران کرونا اجرا کرد که سبب شد شناورهای ایرانی نتوانند به این کشور تردد کنند.

مالکی‌زاده ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و با کاهش محدودیت‌های کرونایی هم اکنون ۱۰۰ فروند شناور به بنادر آبادان بازگشته‌اند، اما این تعداد کافی نیست و امید داریم با توافقاتی که با مقامات بندری کویت صورت گرفته شناورهای بیشتری به بنادر آبادان بازگردند.

وی تاکید کرد: قبلاً جابجایی ۷۵ هزار مسافر پیش بینی شده بود که در ایام عید محقق می شود. طرحی را ارائه کردیم تا با یک فروند کروز مسیر دریایی آبادان-کویت-بحرین-امارات-مسقط-آبادان راه اندازی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه در مقابل این اقدام عراقی ها، سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال احداث ابربندر خلیج‌فارس است، افزود: باید چهار اقتصاددان کنار هم بنشینند تا ببینیم در برابر این تهدید چه کاری باید انجام شود.


وی یکی دیگر از مشکلات پیش روی شناورهای باری سنتی در بنادر آبادان را کم بودن نوبت دریافت سهمیه سوخت یارانه‌ای ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه شناورها تنها یک بار در سال شامل این سهمیه می‌شوند درحالی‌که در بنادر دیگر این سهمیه تا ۶ بار در سال است که تردد به آن بنادر را برای صاحبان شناورها به صرفه‌تر می‌سازد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان معضل دیگر پیش‌ِروی بنادر آبادان را استقبال اندک صاحبان شناورها از طرح تعویض این شناورها با شناورهای فلزی جایگزین اعلام کرد و گفت: علی‌رغم تسهیلات مناسب و ارزان قیمتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای این طرح پرداخت می‌کند استقبال کماکان پایین است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به لایروبی اسکله‌های نفتی پالایشگاه آبادان اشاره و تصریح کرد: این اقدام از سوی پالایشگاه و با همکاری اداره کل‌بنادر و دریانوردی آبادان انجام شد و در پی آن پس از چهار دهه بارگیری محصولات نفتی از آبادان ممکن شده است.

مالکی زاده از سرگیری شرایط صادرات فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه آبادان از طریق بندر پس از ۴۰ سال خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم سفرهای دریایی آبادان به کویت، بحرین، قطر،امارات و مسقط راه اندازی شود؛در این راستا پیش‌بینی می‌کنیم سفرهای دریایی آبادان از نوروز ۱۴۰۲ مجدداً برقرار شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha