۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
رکود اقتصادی در آلمان ادامه خواهد داشت
دویچه وله:

رکود اقتصادی در آلمان ادامه خواهد داشت

نتایج نظرسنجی‌ها از بدبینی کسب و کارها در آلمان درباره چشم انداز اقتصادی این کشور حکایت دارد.

به گزارش بازار، شبکه تلویزیونی دویچه وله انگلیسی گزارش داد، تحلیلگران اقتصادی در آلمان معتقدند که رکود اقتصادی در این کشور دستکم تا نیمه سال آتی میلادی ادامه خواهد داشت. همزمان؛ نتایج نظرسنجی‌ها از بدبینی کسب و کارها در آلمان درباره چشم انداز اقتصادی این کشور حکایت دارد.

مجری این شبکه گفت: به اروپا می‌رویم جایی که اقتصادها به علت مشکلاتی متفاوت از چین با بی ثباتی روبرو است. بله کووید ۱۹ و در پی آن بحران زنجیره تامین در ایجاد این وضع موثر بوده است، اما جنگ اوکراین، کمبود انرژی و تورم، اصلی‌ترین چالش‌ها برای اقتصاد اروپا است. به ویژه در آلمان افزایش قیمت‌ها هم خانوارها و هم کسب و کارها را با مشکل روبرو کرده است.

خبرنگار گفت: آلمان در اوج زمستان قرار دارد، بهای انرژی بالا رفته است و این مساله موجب افزایش بهای اقلام ضروری دیگر از جمله میوه برای مردم آلمان شده است. افزایش قیمت‌ها همچنین کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. تورم که در پاییز دو رقمی شد، تبدیل به حرف همه مردم در کوچه بازار شده است و با وجود اینکه برخی از اقتصاددان‌ها امیدوار بودند، در ماه‌های آتی تورم مهار شود، اما قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است. مصرف کنندگان در آلمان در حال وفق دادن خود با شرایط هستند، اما تحلیلگران اقتصادی می‌گویند مهم است که راهبرد اقتصادی نیز بر اساس این شرایط تدوین شود.

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: ما باید اقتصاد خود را به طور متفاوت جهت دهی کنیم تا بتوانیم در جهان واقعی کنونی به حیات خود ادامه دهد. مطمئنم که قادر به این کار هستیم. مردم آلمان نشان دادند که در شرایط بحرانی قدرتمند هستند و به خوبی به شرایط کنونی واکنش دادند و در مصرف انرژی صرفه جویی کردند. ما اوکراین را در این شرایط حمایت کردیم و اوج بحران را سپری کردیم و من واقعا خوشبین هستم که اروپا می‌تواند با عبور از این بحران به رشد اقتصادی دست یاید.

خبرنگار افزود: بانک مرکزی آلمان پیش بینی کرده است، در سال ۲۰۲۳ میلادی میانگین تورم به ۷.۲ درصد کاهش یابد. با این حال کاهش قیمت‌ها برای خانوارها و کسب و کارها با این سرعت محقق نخواهد شد.

حدود سه پنجم از مردم آلمان تاکید دارند که درباره سال آینده بدبین هستند. این نتیجه نظرسنجی‌ای است که امروز توسط موسسه اقتصادی انکلون آلمان منتشر شده است. خبرنگار ما کریستی پلاتز با میخاییل هوتر اقتصاددان که ریاست این موسسه را به عهده دارد گفتگو کرده است.

خبرنگار دویچه وله گفت: امسال سال سختی برای کسب و کارها بود. قیمت همه کالاها از جمله انرژی و مواد اولیه افزایش یافت. شرکت‌های آلمانی در پایان این سال دشوار چه احساسی دارند؟

میخاییل هوتر، تحلیلگر اقتصادی گفت: نتیجه این نظرسنجی که به طور گسترده در سرخط رسانه‌های آلمانی مشاهده کردیم نشان می‌دهد که ما یک طوفان تمام عیار را تجربه کردیم و بهای انرژی به سطوحی بی سابقه تاریخی به علت جنگ اوکراین رسیده است. ما همچنین در پی بحران شیوع کرونا شاهد بروز مشکلات زیادی در تامین خدمات پشتیبانی و زنجیره تامین و افزایش هزینه‌های مربوط به خدمات حمل و نقل و مدیریت زنجیره تامین بوده ایم. از طرف دیگر ما در بخش‌های مختلف جهان از جمله در آمریکا شاهد موج جدید حمایت گرایی اقتصادی در سطوح سیاسی بوده ایم و آلمان نیز یک مدل اقتصادی به شدت سختگیرانه به ویژه در زمینه انرژی اعمال کرده است.

خبرنگار پرسید: شرکت‌های ما چطور با این موانع کنار آمده اند؟

این تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر به ده ماه پیش زمانی که روسیه جنگ ضد اوکراین را آغاز کرد نگاهی بیندازیم. شرایط در طول سال ۲۰۲۲ آنقدرها هم که منفی تصور می‌کردیم نشد و ما توانستیم مسایل زیادی را مدیریت کنیم و همانطور که از قبل پیش بینی کرده بودیم با سرعت و انعطاف بیشتری قادر به واکنش بودیم. با این حال در مقایسه با دیدگاه‌های مثبتی که شرکت‌ها دوازده ماه پیش داشتند، اکنون شرایط بسیار دشوارتر شده است، زیرا دوازده ماه پیش شرکت‌های پیش بینی کرده بودند که پس از همه گیری کرونا شرایط بهتر خواهد شد، اما شرایط به طور پیش بینی نشده‌ای تغییر کرد و این بدبینی کسب و کارها درباره آینده را توجیه می‌کند.

خبرنگار گفت: شما به مدل اقتصادی آلمان اشاره کردید که به شدت به انرژی وابسته است و صنایعی مانند تولید شیشه، مواد شیمیایی و تولید صنعتی که بخش‌های اصلی این مدل اقتصادی را تشکیل می‌دهند به شدت به انرژی وابسته اند. آیا فکر نمی‌کنید که این شرایط، مدل اقتصادی آلمان را در دراز مدت دستخوش تغییر کند؟

میخاییل هوتر اظهار داشت: بله این شرایط مدل کسب و کار آلمان را واقعا تهدید می‌کند. پیش از این ما تصور می‌کردیم که می‌توانیم این شرایط را ادامه دهیم و به تدریج روش تولید خود را تغییر دهیم و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و محصولاتی در همه بخش‌ها تولید کنیم که کمترین آلودگی را داشته باشند، اما اکنون شاهد هستیم که تغییرات قیمت‌ها آنقدر سریع است که اصلا زمانی برای واکنش نیست.

وی افزود: همزمان شاهد هستیم که در صحنه سیاسی نیز برنامه‌های جدیدی در حال طراحی است. این بحران در میان مدت موجب خواهد شد ما همچنان به انرژی وابسته باشیم. البته در مناطق دیگر جهان از جمله در آمریکا نیز شرایط همینگونه است و این مساله در قانونی که آمریکا در زمینه امنیت انرژی تصویب کرد نیز منعکس شده است؛ بنابراین ما در مساله تورم تنها نیستیم و همچنان شاهد هستیم که در بخش‌هایی مانند تولید مواد شیمیایی نگاه‌ها به آمریکا است و این مساله همچنان مدل کسب و کار وابسته به انرژی ما را تهدید خواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha