۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
واگذاری صندوق های سرمایه گذاری برای جبران کسری بودجه نیست
مدیرکل اقتصاد و امور دارایی زنجان:

واگذاری صندوق های سرمایه گذاری برای جبران کسری بودجه نیست

زنجان - مدیرکل امور اقتصاد و دارایی زنجان با اشاره به موارد مطرح‌ شده در رابطه با عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای جبران کسری بودجه، گفت: دولت با هدف انتفاع همه مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بازار، ابوالفضل عباسچیان پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل دارایی استان زنجان به موضوع آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در دهه ۸۰ نیز بحث واگذاری سهام عدالت مطرح شد که حدود ۴۷ شرکت دولتی را در بر می‌گرفت و دولت سهم خود را در قالب سهام عدالت واگذار کرد که در استان زنجان حدود ۷۹۳ هزار نفر برای سهام عدالت ثبت نام کردند.

وی اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته از محل سود، بخشی از این سهام بازپرداخت شده و  مجوزهایی از مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت اخذ شده است تا سهام‌دار بتواند سهام خود را تعیین تکلیف کند که این موضوع نیز از طریق سامانه سازمان خصوصی‌سازی به نشانی Samanese.ir امکان ‌پذیر بوده و سهام دار می‌تواند نحوه آزادسازی سهام خود را انتخاب کند.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی زنجان، گفت: افرادی که به بازار سرمایه و بورس آشنایی دارند، این سهام را به طور مستقیم در اختیار خود قرار می‌دهند و افرادی هم که به این بازار آشنایی کافی ندارند، این موضوع را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس وکالت می‌دهند تا این اقدام از سوی این شرکت ‌ها برای سهام ‌داران انجام شود.

عباسچیان تاکید کرد: همه اشخاص پس‌انداز، سپرده و یا پول مازادی که دارند را به انحای مختلف در جامعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در قالب ارز و طلا اتفاق بیافتد که این موارد به هیچ وجه به توسعه اقتصاد ملی کمک نمی‌کند ولی آنچه که در بازار سرمایه و بورس اتفاق می‌افتد، به نوعی کمک می‌کند تا اقتصاد ما یک اقتصاد مولد باشد و همین مسئله، زمینه رشد و توسعه اقتصاد را فراهم می‌کند که از قبل آن نیز همه مردم بهره‌مند می شوند.

پول های مازاد مردم در بخش اقتصادی سرمایه گذاری شود

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان با اشاره به موارد مطرح‌ شده در رابطه با عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای جبران کسری بودجه، یادآور شد: اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاری‌ها را داشت از روش‌های بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس و یا عرضه تدریجی سهام در بازار بورس استفاده می‌کرد. دولت با هدف انتفاع همه مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را در دستور کار خود قرار داده است.

عباسچیان افزود: این بهره‌مندی می‌تواند هم از لحاظ کالایی و هم به لحاظ ایجاد اشتغال مهیا شود، به همین خاطر همواره توصیه می‌شود که پول‌های مازاد مردم در بخش مولد اقتصادی که بازار سرمایه و بورس نیز جزئی از این بخش به‌شمار می‌رود، سرمایه‌گذاری شود.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی زنجان، با اشاره به اینکه موضوع واگذاری اموال و دارایی‌های دولت، بحث مربوط به امسال نبوده و در برهه‌های مختلف مطرح و به اجرا گذاشته شده است، افزود: امروز این واگذاری‌ها با موضوعات دیگری چون تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا مصادف شده است اما اگر بخواهیم به لحاظ رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی به این موضوع بپردازیم باید گفت که این موارد در حال حاضر کاملاً رعایت شده و نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست.

عباسچیان افزود: افرادی که دارای کد سهامداری هستند، می‌توانند در ساعات مشخصی وارد سایت‌های بورس شده و پذیره‌نویسی را انجام دهند و کسانی هم که کد سهامداری ندارند می‌توانند با کد ملی خود، خریدهای‌شان را از درگاه‌های پیش‌بینی شده به صورت آنلاین انجام دهند، بنابر این دیگر نیازی به احراز هویت نبوده و این احراز هویت از طریق حساب شبای افراد انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: یکی از موضوعات اقتصادی امروز که در بین مردم بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده، بحث آزادسازی سهام عدالت است و علاوه بر این، واگذاری سهم دولت در برخی از شرکت‌های دولتی نیز یکی دیگر از مباحث اقتصادی امروز به شمار می‌رود که این سهم هم‌اکنون در حال عرضه به عموم مردم است.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی زنجان، تاکید کرد: واگذاری سهم دولت در برخی از شرکت‌های دولتی به استناد جزء دو بند «الف» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۹ و مصوبات هیئت دولت در سال‌جاری، بوده است، و در واقع وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت، وظیفه دارد سهم دولت را در بعضی از شرکت‌های دولتی مانند بانک تجارت، بانک صادرات و بانک ملت و در دو بیمه البرز و اتکای امین از طریق پذیره‌نویسی و بورس به عموم آحاد مردم واگذار کند.

واگذاری های اخیر به معنای مردمی کردن اقتصاد است

عباسچیان گفت: هدف دولت در این واگذاری‌ها، مردمی کردن اقتصاد است و می‌توان گفت خصوصی‌سازی در این عرصه به معنای واقعی کلمه اتفاق می‌افتد و اینکه به نحوی عمل شود که هم بازار سرمایه را قوام دهد و هم اینکه همه آحاد مردم بتوانند از مزایای بورس و رشدی که امروز شاهد رخ دادن آن در بازار سرمایه هستیم، استفاده کنند، به همین خاطر دولت تصمیم گرفته است که طی ۱۷ روز این واگذاری را در این پنج شرکت دولتی با تخفیف ۳۰ درصد انجام دهد.

وی بیان داشت: در این واگذاری برآورد قیمتی صورت گرفته و این برآورد قیمت نیز به میانگین یک ماهه قبل از ۱۴ اردیبهشت‌ ماه امسال برمی‌گردد و بر اساس همین میانگین، قیمت‌ها استخراج شده و این عرضه و پذیره‌نویسی با ۳۰ تخفیف در حال انجام است.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی زنجان، افزود: همه مردم (اشخاص حقیقی) می‌توانند در این پذیره‌نویسی و خرید سهام شرکت‌های دولتی حضور داشته باشند و  سقف خرید برای هر نفر تا ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است که شامل تخفیف ۳۰ درصد خواهند شد و این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که این خرید می‌تواند هم به صورت یکجا صورت گرفته و هم به صورت دفعات انجام شود اما آنچه که در این خصوص حائز اهمیت است، این است که مجموع این خریدها نباید از ۲۰ میلیون ریال بالاتر باشد.

کد خبر: ۱۹٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha