۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
اروپا جایگزینی برای گاز روسیه ندارد
معاون نخست‌وزیر روسیه:

اروپا جایگزینی برای گاز روسیه ندارد

معاون نخست وزیر روسیه گفت اروپا به دلیل تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، با کمبود حتمی گاز مواجه خواهد شد.

به گزارش بازار، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرد، همه فرصت‌ها برای از سرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خط انتقالی که با ترکیه ایجاد می‌شود، فراهم است.

پیامدهای بحران اوکراین بر حوزه انرژی به سرفصلی در گردنکشی میان روسیه و غرب تبدیل شده است، مسکو از زبان الکساندر نوواک معاون نخست وزیر، به کاهش صادرات گازش در سال ۲۰۲۲ اعتراف کرد و ابراز داشت به نظر می‌رسد این کاهش به ۲۵ درصد برسد، اما نوواک هم زمان به خبرگزاری تاس گفت، در این زمینه بازنده اصلی اروپاست که جایگزینی برای گاز روسیه ندارد.

نوواک هشدار داد، اروپا به دلیل تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، با کمبود حتمی گاز مواجه خواهد شد، چون این قاره در سال جاری به اجبار تا حد قابل توجهی به گاز مایع روسیه اعتماد کرد تا بتواند کمبود واردات گاز از خط نورد استریم را جبران کند.

روسیه خواستار آن است تا موضوع گاز از سیاست تقابلی و اختلافات غرب و روسیه دور نگه داشته شود، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده، موضوع گاز شاهد تنش‌های جدیدتری باشد. روسیه به اروپا دو گزینه پیشنهاد داد.

اولین گزینه اینکه فعالیت خط لوله یامال، که در پی اقدام لهستان در توقف خرید گاز روسیه، معلق شده است، از سر گرفته شود. روسیه این خط را به عنوان خط جایگزین نورد استریم ۱ قرار داد که پس از خرابکاری ماه سپتامبر همچنان غیر فعال است. گزینه دوم مورد نظر روسیه توجه به مرکز جدید صادرات است که روسیه سعی می‌کند با مشارکت ترکیه ایجاد کند.

اروپا با بحران تورم مواجه است و این امر، برخی از اقتصادهای این قاره را به دلیل افزایش قیمت انرژی با رکود مواجه ساخت ضمن اینکه مشخص است، محموله‌های وارداتی گاز آمریکا برای پیشبرد صنایع اروپا، هم ناکافی و هم گران است.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha