۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
تأخیر در ارائه برنامه هفتم و بودجه سالیانه می‌تواند بررسی آن را دچار ناپختگی کند
نایب رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس:

تأخیر در ارائه برنامه هفتم و بودجه سالیانه می‌تواند بررسی آن را دچار ناپختگی کند

زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است، تأخیر در زمان ارائه برنامه پنجساله هفتم توسعه و برنامه بودجه سالیانه می تواند بررسی آن را دچار ناپختگی کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه، با اشاره به چالش‌های ایجاد شده مبنی بر تاخیر در ارائه برنامه پنجساله هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: برنامه پنجساله هفتم توسعه به عنوان یک سند بالادستی بوده که مبتنی بر بودجه سالیانه است و به اصطلاح می‌تواند قطب نمای حرکت بودجه باشد.

وی افزود: وقتی ما این قطب نما را نداشته باشیم و یا با تأخیر داشته باشیم این امکان وجود دارد که به عنوان مثال در تنظیم بودجه خدای ناکرده در مسیر صحیح حرکت کنیم و به آن اهدافی که مدنظر هست، نرسیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لزوم داشتن یک برنامه بلندمدت ۲۰ ساله و ۵ ساله در تمام دنیا پذیرفته شده است و بودجه سالیانه هم باید اهداف برنامه را محقق کند، اظهار کرد: وقتی ما برنامه ای نداشته و یا آن را با تاخیر مد نظر قرار دهیم عملاً این سوال پیش می آید که بودجه قرار است چه اهدافی را محقق کند؛ همچنین در این شرایط این نگرانی وجود دارد که ممکن است بودجه به سمت روزمره گی و رفع مسائل آن پیش رود و این مسئله به خودی خود احتمال زیادی را برای هدر رفت منابع کشور ایجاد خواهد کرد.

زنگنه ادامه داد: بنابراین تأخیر در زمان ارائه برنامه پنجساله هفتم توسعه و برنامه بودجه سالیانه می تواند بررسی آن را دچار ناپختگی کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به طور کلی مناسب این است که دولت ها نسبت به انجام تکالیف خود برای تنظیم برنامه، در زمان و موعد خود عمل کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اصولاً دولت‌های ما مقداری برنامه گریز هستند، تاکید کرد: دولت‌ها ما خیلی مایل نیستند که خودشان را در سراشیبی برنامه قرار دهند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ما دولت هایی را داشتیم که اصلاً برنامه ارائه نمی دادند و مجلس مجبور می‌شد تا خود برنامه بنویسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برخی دولت ها هم در ارائه برنامه تاخیر می کردند و اصولاً یکی از مشکلات ساختاری ما برنامه‌ریزی دولت است، یعنی دولت ها نمی خواهند در یک چارچوب مشخص باشند.

کد خبر: ۱۹۶٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha