۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ایلام| سرمایه گذاران حمایت شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ایلام| سرمایه گذاران حمایت شوند

ایلام- نبود صنایع تبدیلی یکی از معضلات بخش کشاورزی ایلام شناخته می شود که اهمیت حمایت از سرمایه گذاران این بخش را دوچندان کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام به رغم اینکه دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش تولیدات محصولات مختلف کشاورزی، باغی، دامی و…است، همواره در حوزه ایجاد واحدهای تبدیلی با مشکل مواجه است.

صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، به صنایعی گفته می شود که پس از تولید محصولات کشاورزی برای عرضه آن‌ها به بازار درسه حوزه فرآوری و تولید، درجه‌بندی و بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و خدمات به کار گرفته می‌شوند.

در واقع، صنایع تبدیلی باعث ایجاد ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی بسته‌ بندی شده، ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ارزی، استفاده بیشتر ازمحصولات کشاورزی و جلوگیری از اتلاف محصولات و کاهش ضایعات خواهد شد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های کشاورزی در استان ایلام از نقش و جایگاه ویژه ای برخوردار است، صنایع وابسته به کشاورزی یعنی صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مهم‌ترین نیازهای کشاورزی در ایلام به شمار می‌رود.

به رغم این مهم متاسفانه مهمترین مشکلات استان بحث خام فروشی محصولات کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است چرا که نبود این صنعت تاثیر بسزایی در نابودی معیشت کشاورزان و سودجویی دلالان دارد.

نقش و اهمیت صنعت تبدیل

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی، اشتغال زایی، توزیع بهتر درآمد، کاهش مهاجرت‌های روستایی، ایجاد توازن لازم بین جوامع شهری و روستایی، رفاه ساکنین روستا، برقراری عدالت اجتماعی و عمران و توسعه مناطق به ویژه مناطق روستایی ایفا کند.

نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ایلام| سرمایه گذاران حمایت شوند

رضا رحیمی با بیان اینکه استان ایلام در بخش اشتغال با مشکلات جدی مواجه است، افزود: احداث صنایع تبدیلی دراستان و به ویژه در روستاهای پیرامون با استفاده از ظرفیت‌های منطقه، علاوه بر اینکه موجب توسعه کشاورزی در استان، سودآوری بیشتر برای کشاورزان و توسعه بخش روستایی می‌شود، بلکه می‌توان با بهره‌گیری از آن برای بسیاری از جوانان بومی منطقه نیز ایجاد اشتغال کرد.

عدم توسعه صنایع تبدیلی در استان ایلام

رحیمی با بیان اینکه استان ایلام علارغم برخورداری از موقعیت خوب جغرافیایی، محصولات متنوع کشاورزی و موقعیت مرزی مناسب در زمینه توسعه صنایع تبدیلی با ضعف‌هایی مواجه است، ادامه داد: یافته‌های علمی نشان داد متغیرهایی نظیر عدم تخصیص بموقع اعتبارات، عدم تامین ارز مورد نیاز، نبود نیروهای متخصص، نرخ بالای تورم و عدم تامین تجهیزات مورد نیاز باعث به بهره برداری نرسیدن طرح‌های مربوط به حوزه صنعت تبدیل در استان بوده است.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به توسعه روستاها و نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است که در این راستا تمامی کشاورزان و تولید کنندگان با کمک مسئولان، متخصصین در این حوزه و کارآفرینان، بابد اقدامات چشم‌گیری در خصوص رفع نقاط ضعف و مشکلات و موانع برای توسعه صنعت تبدیل لحاظ کنند تا از این طریق بتوان علاوه بر کنترل بازار داخلی به بازارهای خارجی نیز ورود کرد.

اقدامات جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه صنعت تبدیلی

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع تبدیلی کشاورزی، از جمله صنایعی هستند که محصولات و فرآورده‌های خام کشاورزی را به محصولاتی با طول عمر نگهداری بالا تبدیل می‌کند تا بتوان به مواد غذایی خارج از فصل خاص آن محصول، دست یافت.

علی اعلایی با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش هزینه کشاورزی به شمار می‌رود، افزود: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان ایلام از ابتدای سال جاری تا تاکنون ۳۶ مورد موافقت اصولی اولیه، ۲۱ مورد جواز تاسیس، ۱۹ مورد تمدید جواز تاسیس، ۱۰ مورد پروانه بهره برداری، ۷ مورد تمدید صدور پروانه بهره برداری و دو مورد جواز توسعه پروانه بهره‌برداری در بخش‌های متعدد صادر شده است.

نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ایلام| سرمایه گذاران حمایت شوند

وی عنوان کرد: این مجوزها در حوزه محصولات دامی شامل فرآورده‌های دامی و کشتارگاه‌های دام و طیور، در بحث شیلات و ماهیان سردابی، در حوزه محصولات زراعی و فعالیت‌هایی از قبیل بسته بندی حبوبات، در بحث روغن کشی و احداث کارخانه روغن‌کشی کنجد و روغن کشی کلزا، صادر شده است.

این مسئول در پایان بیان کرد: با توجه بر نقش و جایگاه بالای صنایع تبدیلی در تلاش هستیم ظرفیت سازی های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در تمامی بخش‌های مربوط به جهاد کشاورزی لحاظ شود.

بی‌شک این صنایع در فرایند توسعه کشور و به تبع استان نقش کلیدی داشته و توجه بیشتر به آن تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

استان ایلام دارای ظرفیت های بی نظیری در بخش کشاورزی است که حمایت از سرمایه گذاران این بخش می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد استان شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha