۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
«واردات بلور» زخمی بر دل شیشه‌گران ایران
بازار از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

«واردات بلور» زخمی بر دل شیشه‌گران ایران

تبریز- آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی و تولیدی کشور بوده که با رونق کارخانه‌های تولیدی شیشه حالا در این صنعت به خودکفایی کامل رسیده است ولی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت با چالش‌های جدی روبه رو هستند.

محمدرضا علی اشرفی؛ بازار- ایران سومین تولیدکننده شیشه در منطقه غرب آسیا است و صنعت شیشه کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت چندانی نداشت ولی امروز صنعت شیشه در کشور بومی شده است تا جایی که ۵۰ درصد ظرفیت شیشه کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود.

امروزه بلور و ظروف شیشه‌ای جای خود را در زندگی خانواده‌ها باز کرده اند و دیگر ظروف چینی و آرکوپال در منازل چندان دیده نمی‌شود.

با وجود اینکه این ظرف‌ها در داخل کشور و در دل صنعت شیشه تولید می‌شود و مصرف بسیاری نیز دارد ولی با این حال واردات بلور و شیشه بسیار زیاد شده و تولید داخل این محصولات را تحت تأثیر قرار داده است.

شیشه سازی از نمونه صنایع بسیار توانمند و پویا به شمار می‌رود که ضرورت تقویت و توسعه هر چه بیشتر آن احساس می‌شود و باید توجه جدی به موضوع صادرات نیز انجام شود.

فعالیت ۱۰ واحد بزرگ تولید شیشه در آذربایجان شرقی

صنعت شیشه و آینه یکی از صنایع مهم در آذربایجان شرقی بوده که سالانه هزاران تن شیشه و آینه از انواع شیشه دوجداره، سکوریت، خم، ضدگلوله، شیشه ساختمانی، شیشه خودرو، شیشه‌های دوجداره، شیشه نما و شیشه‌های پوشش‌دار تولید می‌شود.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولیدی شیشه در کشور است که ۱۰ واحد بزرگ تولید شیشه در این استان فعال هستند.

این استان با داشتن کارخانه‌های تولیدی شیشه حالا در این صنعت به خودکفایی کامل رسیده است و صادرات این محصول نیز رشد دارد ولی با این وجود تولید کنندگان این صنعت مشکلات فراوانی دارند.

بروکراسی‌های اداری مانع جدی در پرداخت تسهیلات بانکی

یکی از فعالان صنعت تولید شیشه آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار گفت: بروکراسی‌های اداری مانع جدی در پرداخت تسهیلات بانکی و حمایت از صنایع است.

رضا افضل با انتقاد از وضعیت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اظهار داشت: اگر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ما را یاری نکنند نمی‌توانیم طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنیم و جهشی در تولید شاهد باشیم.

وی سپس با تاکید بر اینکه بروکراسی اداری و روند تکمیل پرونده‌های پرداخت تسهیلات در بخش تولید و طرح‌های توسعه‌ای صنایع شیشه باید به حداقل برسد، ادامه داد: امیدواریم دولت نیز به وعده‌های خود عمل کرده و ما را حمایت کنند.

این تولید کننده سپس با انتقاد از واردات برخی اقلام شیشه‌ای و بلور گفت: این واردات کمر ما تولید کنندگان را خم می‌کند و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

افضل با بیان اینکه واردات بلور زخمی بر دل تولیدکننده است، افزود: بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی شیشه در ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به کشورهای دیگر صادر می‌شوند ولی تعجب می‌کنم چرا در برخی موارد شاهد واردات شیشه و بلور هستیم.

قیمت شیشه واقعی شود

یکی از شیشه سازان فعال در تبریز به خبرنگار بازار گفت: قیمت شیشه باید واقعی شود چراکه در این ماه‌ها که همه اجناس و کالاها گران شده است، فعالیت در صنعت شیشه مقرون به صرفه نیست.

اسماعیل عباسی با اشاره به اینکه ما فعالان صنعت شیشه تبریز به حمایت دولت نیاز داریم، گفت: نبود حمایت منظم و ساماندهی شده از سوی دولت برای تولیدکنندگان در برابر صادرات کالاهای صنعت شیشه از مهمترین مشکلات ما است.

وی به واردات بی رویه شیشه و بلور به کشور نیز اشاره داشت و افزود: سیل واردات و اقبال مصرف‌کنندگان به آن‌ها تولیدکنندگان داخلی شیشه بلور را تحت فشار قرار داده است.

عباسی با تاکید بر اینکه مردم باید از کالاهای داخلی حمایت کنند و در این خصوص رسانه‌ها فرهنگ سازی انجام دهند، گفت: شدت واردات در حدی بالا رفته است که در مراکز فروش شیشه بلور شاهد اجناس خارجی بی کیفیت هستیم، این در حالی است که کیفیت تولید ایرانی بسیار بالا است.

وی سپس به مشکلات صادرات شیشه نیز اشاره داشت و گفت: بیشتر صادرات شیشه به کشورهای همسایه انجام می‌شود که اگر این بازارها به‌هم بریزد، یکی از مشکلات صنعت شیشه با توجه به اختلاف نرخ ارز پیش‌آمده، صادرات خواهد بود و باید در این خصوص مشتری‌های جدید برای صادرات شیشه پیدا کنیم.

سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی در صنعت شیشه استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار از سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی در صنعت شیشه استان خبر داد و گفت: ۱۰ واحد بزرگ تولیدی شیشه در این استان فعال بوده که ۵۰ درصد ظرفیت شیشه کشور را تولید می‌کنند.

مهرانگیز رحمانی با اشاره به ضرورت توجه به صنعت شیشه گفت: توجه به صنعت شیشه می‌تواند ضمن تأمین کامل نیاز داخلی بازارهای خارجی را هم بر روی تولیدات ایرانی بازتر کند به طوری که سالانه در آذربایجان شرقی حدود ۶۰۰ هزار هزار تن شیشه تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد شیشه تولیدی آذربایجان شرقی به دیگر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: این نشان از ظرفیت بالای این صنعت در استان و ارزآوری بالای آن است.

رحمانی سپس ابراز داشت: مشکلات و موانع سر راه واحدهای شیشه باید برطرف و راه برای افزایش تولید و صادرات آن هموار شود.

صادرات ۶۲۰ میلیون دلاری شیشه از آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه این استان قطب تولید شیشه کشور محسوب می‌شود، گفت: در سال گذشته شاهد صادرات بیش از ۶۲۰ میلیون دلار انواع شیشه به خارج از کشور بوده ایم.

حبیب امین زاده اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های مورد نظر در راستای افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم چهار میلیارد دلار، شرکت‌های تولید شیشه می‌توانند از حامیان تحقق این هدف و در نهایت جهش تولید در استان باشند.

وی افزود: طی سال گذشته دو واحد تولیدی بزرگ شیشه استان، حدود ۶۰ درصد از محصولات تولیدی خود اعم از شیشه، آینه و شیشه‌های رفلکس به میزان ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار صادر کرده‌اند و این صنعت از ظرفیت‌های مهم اشتغال زا و ارزآور در استان است.

امین زاده با تبیین بخشی از اقدامات حمایتی وزارت صمت از صنعتگران و تولیدکنندگان در سال جهش تولید، گفت: از تمام ظرفیت و اختیارات سازمانی برای کمک به جهش تولید بهره خواهیم برد و انتظار داریم بخش خصوصی و مدیران صنایع تولیدی نیز نقطه نظرات خود را منعکس کنند.

صنعت شیشه با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سال جهش تولید می‌تواند رونق را به فعالیت اقتصادی این صنعت بازگرداند و تنور کسب‌وکار خود را داغ کند ولی ضعف در زیرساخت‌ها و نبود تکنولوژی‌های به روز در صنعت شیشه مشهود بوده و باید واحدهای تولیدی با حمایت دولت بتوانند مشکلات داخلی خود را حل کرده و زمینه افزایش تولید را فراهم سازند.

کد خبر: ۱۹٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha