۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶
خرده فروشی طلا در جهان ۱۲ درصد رشد داشت|  ارز رمز و اوراق قرضه آمریکایی سال بعد طلا را جذاب می کند
پیش بینی شورای جهانی طلا برای سال ۲۰۲۳

خرده فروشی طلا در جهان ۱۲ درصد رشد داشت| ارز رمز و اوراق قرضه آمریکایی سال بعد طلا را جذاب می کند

تحلیلگران بر این باورند که پایداری قیمت طلا در برابر دلار بیانگر آن است که این فلز همچنان پناهگاه امنی است که همه در زمان بحران به آن متوسل می شوند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: با شروع جنگ اوکراین و روسیه در اوایل سال جاری، قیمت فلزات گرانبها نزدیک به بالاترین سطح خود یعنی حدود ۲۰۷۰ دلار در هر اونس نزدیک شد، نزدیک به اوج تاریخی به دست آمده در آگوست ۲۰۲۲.

امروز با نزدیک شدن به پایان سال، این فلز گرانبها به دلیل سیاست پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا که در ۷ جلسه از ۸ جلسه در سال، نرخ بهره را افزایش داد، در تلاش است تا در برابر دلار قوی مقاومت کند. ، در سریع ترین چرخه زمانی برای تشدید سیاست برای بانک از بدو تاسیس، با تمایل به مهار تورم.

تحلیلگران بر این باورند که نوسانات قیمت فلزات عمدتاً منعکس کننده جستجوی سرمایه گذاران برای بازدهی بیشتر در محیطی با نرخ بهره بالا است، اما پایداری قیمت طلا در برابر دلار بیانگر آن است که این فلز همچنان پناهگاه امنی است که همه در زمان بحران به آن متوسل می شوند.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری تا لحظه نگارش گزارش تنها حدود ۰.۲۳ درصد افزایش داشته است، اما قیمت‌ها که به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسیده‌اند، از سوم نوامبر گذشته تاکنون حدود ۱۳ درصد افزایش داشته اند

دلار قوی

چرخه انقباضی که فدرال رزرو آمریکا دنبال کرد، باعث افزایش مداوم ارزش پول سبز در برابر سبدی از ارزهای اصلی شد به نحوی که شاخص دلار که عملکرد ارز آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای اصلی اندازه گیری می کند، حدود ۸ درصد افزایش یافت. این شاخص در شهریور ماه امسال به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ رسید.

این در حالی است که افزایش قیمت دلار با ارزش طلا معمولا رابطه ای معکوس داشته و دارد. به عبارت بهتر زمانی که قیمت طلا بالا می رود، ارزش دلار کاهش می یابد و بر عکس زمانی که دلار جان می گیرد انس جهانی طلا ارزشش کاهش می یابد.

کومیش کومار، تحلیلگر بازار طلا در شورای جهانی طلا، به سایت ارقام می گوید: «با توجه به همبستگی منفی تاریخی بین دلار و فلز زرد، که همچنان ترجیح داده می شود، توانایی طلا برای حفظ پناهگاهی امن از دیدگاه سرمایه گذاران در سال جاری در برابر دلار قوی استثنایی است.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری تا لحظه نگارش گزارش فقط حدود ۰.۲۳ درصد افزایش داشته است، اما شاخص قیمت‌ها که در ۱۰ آبان به پایین‌ترین سطح خود نسبت به سال گذشته رسیده بود حداقل حدود ۱۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

با این اوصاف می توان پیش بینی کرد که فدرال رزرو سیاست های خود را در سال آینده سختگیرانه تر دنبال خواهد کرد.

کومیش کومار در ادامه می گوید: ما متوجه تثبیت قیمت ها در چند هفته گذشته و موفقیت فلز زرد در کاهش زیان خود با وجود تداوم قدرت دلار شدیم که نشان از جذابیت این طلا در مقابل سایر سرمایه گذاری ها دارد.

سابقه تاریخی رابطه اوراق با طلا

اوراق قرضه ایالات متحده داستان دیگری با طلا دارند، زیرا این فلز اکنون با قیمت بالایی معامله می شود که ضریب همبستگی تاریخی معکوس طلا با آن اوراق است. در واقع اوراق آمریکایی تفاوت بین نرخ بهره اسمی و نرخ تورم را اندازه گیری می کند و ارائه بازدهی در محدوده مثبت بر طلا فشار وارد می کند و بالعکس.

از اواخر اسفند پارسال (ماه مارس) که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، بازدهی از محدوده منفی دور شد و باعث شد سرمایه گذاران موقعیت های بیشتری را در یک دارایی سرمایه گذاری مطمئن مانند اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده داشته باشند.

لاوسون ویندر تحلیلگر بازار کالا در مریل لینچ می گوید: به رقم بازده واقعی بالاتر ارائه شده توسط اوراق قرضه ایالات متحده در پرتو موضع سختگیرانه سیاست پولی فدرال رزرو، آسیب پذیری طلا در برابر افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا در سال جاری کمترین ضرر را در سال های متمادی تجربه کرده است.

داده های ریفاینتیو « Refinitiv » نشان دهنده همبستگی معکوس منفی بین قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله و طلا است، زیرا این فلز گرانبها همواره زیر سطوح ۱۴۵۰ دلار در هر اونس در هر سال معامله می شد که در آن بازده پس از حذف نرخ تورم در محدوده مثبت قرار می گرفت.

این اوراق در حال حاضر بازده واقعی حدود ۱.۵٪ را ارائه می دهد که طلا را در مسیر جدا کردن همبستگی منفی برای اولین بار پس از حدود ۲۵ سال در ۲۰۲۲ قرارداده است.

لاوسون ادامه می دهد: «متوسط ‌بازده ارائه شده توسط دلار در سال جاری تحت تأثیر قوی بودن اوراق قرضه قرار نگرفت. از نظر تاریخی، زمانی که اوراق بازدهی مثبت در حدود سطوح فعلی ارائه می دهند، بازده طلا دامنه های منفی کمتر از نیم درصد را ثبت می کند.»

شورای جهانی طلا تخمین می زند که خرده فروشی در بازارهای بزرگ در سراسر جهان در سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است، زیرا افراد در مواجهه با تورم و کاهش قدرت خرید پول تمایل به خرید طلا دارند

افزایش تقاضا هم داریم

علیرغم نوسانات شدید بازارهای جهانی فلزات گرانبها، خرده فروشی و خرید افراد عادی نقش مهمی در جهش قیمت ها در ماه های پایانی سال داشته است.

شورای جهانی طلا تخمین می زند که خرده فروشی در بازارهای بزرگ در سراسر جهان در سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است، زیرا افراد در مواجهه با تورم و فرسایش قدرت خرید پول تمایل به خرید طلا دارند.

این شورا در گزارش پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۳، آورده است: سرمایه‌گذاران فردی در طلا از نرخ‌های تورم بالا می‌ترسند، در حالی که سرمایه‌گذار نهادی در فلز گرانبها به دنبال بازده واقعی است که در سال ۲۰۲۲ بازار خوبی نبوده است.

در این گزارش به تاثیر سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ در سراسر جهان بر فلز زرد اشاره شده و آمده است: سال آینده شاهد آغاز چرخه تسهیل فدرال رزرو در نیمه دوم سال خواهیم بود که ممکن است بازتاب مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد.

مقایسه ناعادلانه

در مورد رقابت بیت کوین با طلا به عنوان پناهگاه امنی برای سرمایه گذاران با وجود رکود شدید در بازارهای ارزهای دیجیتال هیچ بحثی نیست زیرا سرمایه گذاران در ارز رمزها با وقوع بحران دستشان به هیچ جایی بند نیست.

ماه ها پیش، در بازارها صحبت هایی در مورد برتری بیت کوین نسبت به طلا وجود داشت، اما رکود شدید اخیر که عمدتاً با نوسانات شدید روبرو است و از سوی دیگر با افت تا ۷۵ درصدی ارزش بیت کوین از آذر سال گذشته یک پیام واضح دارد که: بازار طلا با ارز رمزها قابل مقایسه نیست و نوع بازار آنها کاملا متفاوت است.

بانک سرمایه گذاری جهانی "سوسیته جنرال" در یادداشت تحقیقاتی اخیر خود می گوید: «حرکات نامنظم قیمت بیت کوین حضور آن را در هر سبد سرمایه گذاری در حال حاضر نامناسب می کند» و افراد حقیقی و حقوقی ترجیح می دهند در طلا سرمایه گذاری کند و اندازه ارز رمزها را در سبد سرمایه گذاری خود برای اطمینان از ایمنی در سرمایه گذاری به حدود ۵ درصد محدود کنند.

این بانک نوشته است: مقایسه طلا و بیت کوین برای مامنی مناسب سرمایه گذاری ناعادلانه است، زیرا نوسانات شدید قیمتی که برای ارز رمزها رخ می دهد، در طلایی که قیمت آن بر مداری مشخص معیارهای اقتصادی حرکت می کند، قابل مشاهد نیست.

همچنین داده های کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا « CFTC» نشان می دهد که دارایی سرمایه گذاران از معاملات آتی طلا به حدود ۶۰۰۰۰ قرارداد در هفته منتهی به ۲۰ آذر( ۱۳ دسامبر) افزایش یافت که بالاترین سطح ثبت شده از خرداد (ژوئن ۲۰۲۲ ) است.

یک یادداشت تحقیقاتی منتشر شده توسط کپتال وان « Capital One » می‌گوید که طلا همچنان بهترین پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران است و هر سناریوی رکود تورمی در اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ قیمت‌ها را با قوی‌ترین هجوم سرمایه‌گذاری در این فلز به شدت به سطوح تاریخی سوق می‌دهد.

کد خبر: ۱۹۵٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha