۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
بارش برف در استان سمنان| احتمال سرمازدگی محصولات اوج گرفت
گزارش خبری بازار؛

بارش برف در استان سمنان| احتمال سرمازدگی محصولات اوج گرفت

سمنان- استقرار سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان خبر از بارش برف و باران طی ۴۸ ساعت آتی می‌دهد، موضوعی که باعث شده تا نگرانی بابت سرمازدگی و همچنین مسدود شدن راه‌ها، تقویت شود.

بازار، گروه استان‌ها: نقشه‌های هواشناسی نشان می دهند که سامانه کم فشار بارشی از سمت غرب وارد استان سمنان شده است. سامانه ای که بارش برف و باران را به خصوص در ارتفاعات و مناطق شمالی استان به دنبال خواهد داشت. این بارش ها همچنین از شب گذشته تشدید شده و امروز و فردا نیز در اقصی نقاط استان ادامه خواهند داشت.

در طرح زمستانی پلیس راه که از بیست و سوم آذرماه آغاز و تا بیست و سوم اسفندماه ادامه دارد، استفاده از امکانات و تجهیزات فصل سرما در گردنه ها و نقاط مرتفع استان الزامی است. همچنین پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که از امروز شاهد افزایش ابر، بارش برف و باران و کاهش دمای هوا در جای جای استان سمنان خواهیم بود.

وضعیت جوی آسمان اقصی نقاط استان امروز و همزمان با صبح شنبه قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد اعلام شده اما به مرور بر میزان ابرها افزوده خواهد شد و از امشب شاهد استقرار کامل سامانه کم فشار بارشی در استان خواهیم بود.

مقابله با سرمازدگی

از سوی دیگر کارشناسان کشاورزی نسبت به سرمازدگی محصولات باغی، نهال ها و همچنین کشاورزی خبر داده اند موضوعی که البته راهکار قطعی و عملی از سوی دولت مردان طی سال های اخیر در استان سمنان برای رفع آن انجام نشده و همچنان کشاورزان با راه های سنتی مه پاشی و آتش روشن کردن، روغن سوزاندن پای درختان و ... سعی در مقابله با آن دارند که بعضاً نیز بی فایده است.

همچنین کارشناسان اعتقاد دارند که استفاده از اقلام دیرگل ده از یک سو و همچنین ستون های دمنده و هیترهای گرمابخش از سوی دیگر می تواند راهکار مقابله با سرمازدگی باشد که در اولی، شاهد دو پدیده عدم استقبال کشاورزان به دلیل استحصال دیر هنگام و از دست دادن بازار نوبرانه و همچنین عدم ترویج درست و معرفی این محصولات از سوی جهاد روبرو هستیم.

درباره دومین راهکار نیز باید گفت هزینه گزاف و عدم صرفه اقتصادی، مانع اجرای چنین طرح ها است. اجرای دمنده های ۲۰ متری هوای گرم می تواند یک هکتار را پاسخگو باشد و برای آن بیش از ۶۰ میلیون تومان باید هزینه کرد که در توان بسیاری کشاورزان استان نیست.

محصولات کشاورزی اما تنها دغدغه و نگرانی نیست بلکه حوادث رانندگی نیز در فصول سرد سال و هنگام بارندگی به صورت چشم گیری افزایش پیدا می کند. برای این منظور پلیس راه استان سمنان اعلام کرد علی رغم اینکه هیچ جاده ای در استان مسدود نیست اما تردد در ارتفاعات نیازمند همراه داشتن زنجیر چرخ است.

هیچ جاده ای مسدود نیست

حوادث رانندگی در استان سمنان در ۴۸ ساعت اخیز پنج کشته و ۱۲ مصدوم و ۳۳ مسافر در راه مانده بر جای گذاشت که نشان می دهد کولاک و برف می تواند تا چه اندازه مخاطره آمیز باشد. البته این آمارها در حالی اعلام شده که هنوز سامانه بارشی به صورت کامل هم در استان استقرار نیافته است.

محورهای مواصلاتی شاهرود به استان گلستان شامل خوش ییلاق و توسکستان از یک سو و همچنین محورهای مواصلاتی دامغان و مهدی شهر به مازندران از سوی دیگر، شاهد بارش برف و کولاک طی ۴۸ ساعت آتی خواهد بود و پلیس راه از مردم خواسته از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

در محورهای فولاد محله، شهمیرزاد و کیاسر و همچنین گردنه آهوان نیز بارش برف را خواهیم داشت لذا همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است و پلیس راه از مردم خواسته تا از ورود غیرضروری به این جاده ها نیز پرهیز کنند. از سوی دیگر شاهد بارش برف شدید در رضوان و کالپوش نیز خواهیم بود که احتمال انسداد جاده برای ساعاتی وجود دارد.

راهداری در آماده باش

راهداران در چهار گردنه اصلی استان سمنان و مسیرهای برف گیر استقرار داشته و به محض بارش، نسبت به بازگشایی مسیر اقدام می کنند. البته این نکته را نیز باید گفت که هیچ راهی در استان سمنان همزمان با صبح شنبه مسدود نیست اما با ادامه بارش ها راهداری از مردم خواسته تا قبل از ورود به جاده ها، از باز بودن و عدم مسدودی راه ها اطمینان حاصل کنند.

کارشناسان هواشناسی اعلام کردند با فعالیت سامانه جدید بارشی، ، بارش باران در اغلب مناطق ، بارش باران و برف و مه آلودگی در ارتفاعات و نواحی شمالی پیش بینی می شود همچنین هواشناسی استان سمنان طی اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، فعالیت سامانه جدید بارشی،سبب بارش پراکنده باران و برف، مه آلودگی در ارتفاعات و نواحی شمالی می شود.

کد خبر: ۱۹۵٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha