۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
«کشت فراسرزمینی» راهکاری در تامین امنیت غذایی | اهمیت موضوع برای مسئولان جا نیفتاده است
گزارش خبری؛

«کشت فراسرزمینی» راهکاری در تامین امنیت غذایی | اهمیت موضوع برای مسئولان جا نیفتاده است

همدان - درحالی کشت «فراسرزمینی» از راهکارهای تحقق امنیت غذایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی است که فعالان اقتصادی معتقدند اهمیت این نوع کشت هنوز برای مسئولان کشور جا نیفتاده است.

بازار؛ گروه استان ها: موضوع نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان به کشت فراسرزمینی و ضرورت توجه به این نوع کشت اختصاص داشت که ظهر سه شنبه با حضور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

افزایش اشتغال، توسعه تکنولوژیکی، افزایش مزایای تجاری، ایجاد بازارهای جدید و کمک به تقویت اقتصادی محلی از مزایای این نوع کشت در کشورهای هدف عنوان شده ضمن اینکه مزیت اصلی انجام کشاورزی فراسرزمینی برای کشورهای میزبان دریافت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای توسعه بخش کشاورزی است که موجب افزایش تولید محصولات غذایی و کاهش فقر، انتقال دانش و تجربه به این کشورها خواهد شد.

کشت فراسرزمینی که به معنای کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی با هدف ارتقای امنیت غذایی و تامین نیازهای صنایع مرتبط در خارج از محدوده مرزی ثبت شده یک کشور است که می‌تواند از چند سانتی‌متر شروع شود و تا چندین هزار کیلومتر هم ادامه یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه مشکلات زیاد است و مجلس نمی‌تواند و نباید در کار اجرایی دخالت کند، افزود: مجلس از انتصاب یک مسئول استانی تا هر کاری دیگری نباید در امور اجرایی دخالت کند.

اگر افرادی در استان همدان علاقمند به کشت فراسرزمینی بودند اما در کار با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که اگر مشکل در مجلس طرح شود به حل آن ختم گردد می توانند موضوع را به ما اطلاع دهند

محمد مهدی مفتح به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر افرادی در استان همدان علاقمند به کشت فراسرزمینی بودند اما در کار با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که اگر مشکل در مجلس طرح شود به حل آن ختم گردد می توانند موضوع را به ما اطلاع دهند، عنوان کرد: در کشت فراسرزمینی کسی که باسرمایه خود بدون اتکا به دولت و با ظرفیت و ادعای خود زمین بخرد و کشت کند هیچ الزامی به فروش محصول به ایران ندارد مگر علقه ایرانی بودن داشته باشد.

«کشت فراسرزمینی» راهکاری در تامین امنیت غذایی | اهمیت موضوع برای مسئولان جا نیفتاده است

وی با تاکید بر اینکه سیستم ها مثل بانک و قوانین باید اصلاح شود اما این کار زمان بر است، بیان کرد: بانکی که یک وام ازدواج نمی‌تواند پرداخت کند چگونه می‌توان به او گفت میلیون‌ها دلار برای سرمایه گذاری در کشور دیگر وام بدهد.

مفتح خطاب به اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه شما افرادی اقتصادی هستید و باید ببینید کدام کار برای شما سود آورتر است و همان را انجام دهید، ادامه داد: اگر منتظر بانک باشید وقت ارزشمندی هم‌که دارید از دست خواهد رفت.

اهمیت کشت فراسرزمینی هنوز برای مسئولان کشور جا نیفتاده است
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز د این نشست در ادامه با اشاره به اینکه کمابیش همه مسئولان کشور به این نتیجه رسیده اند که وضعیت کشت و محصول در آینده با بحران جدی روبرو است و بر روی کشت فراسرزمینی باید به صورت جدی کار شود، اظهار کرد: اهمیت کشت فراسرزمینی هنوز برای مسئولان کشور جا نیفتاده است.

علی اصغر زبردست با اشاره به اینکه ضرورت کشت فراسر زمینی حائز اهمیت است و باید تغییر نگرش عمیقی در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها انجام شود، ادامه داد: اقداماتی که انجمن کشت فراسرزمینی داشته به شکل شخصی بوده و براساس سیاست‌های دولت نبوده و با این روش نمی‌توان سیاست کشت فراسرزمینی را اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه در همدان سه تا چهار هزار نفر فارغ التحصیل بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: تا زمانی که دولت و حاکمیت به این نتیجه نرسند که باید تغییر نگرش عمیقی در قوانین صادرات و واردات و کشت فرا سرزمینی داشته باشد، توفیقی حاصل نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه کشت فراسرزمینی برای جبران کمبود محصولات خود ما است، افزود: پارسال پیاز به کیلویی ۲۵ تومان رسید و گفتیم‌اجازه دهید پیاز را از پاکستان کیلویی پنج هزار تومان‌وارد کنیم تا به مردم فشار نیاید اما قبول نکردند و امسال هم پاکستان سیر ما را وارد نکرد.

نجات کشور در حوزه کشت فقط در آفریقا است و نباید فرصت را از دست بدهیم

وی با اشاره به اینکه نجات کشور در حوزه کشت فقط در آفریقا است و نباید فرصت را از دست بدهیم، ادامه داد: چین و ترکیه در آفریقا کشت فرارزمینی انجام می‌دهند.

زبردست با اشاره به اینکه کشور غنا سه هزار و ۵۰۰ میلیمتر بارندگی دارد، افزود: در غنا یک نفر را ندیدم‌ که آب از چاه برداشت کند و حتی نمی‌دانند چاه آب چیست.

وی با اشاره به اینکه باید برای کشت فراسرزمینی سیاست گذاری شود و کشت کنند و محصول تولیدی را از کشاورز بخرند، اضافه کرد: برخی توان مالی انجام کشت فرا سرزمینی را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان ۷۰ کارت بازرگانی تعلیق شده وجود دارد که ۹۸ درصد آن متعلق به کشاورزانی است که صادر کننده سیب زمینی بوده اند، افزود: سیب زمینی یا گوجه فرنگی را گمرک قیمت گذاری می‌کند، درحالی که باید تفاوتی بین قیمت گذاری محصولات کشاورزی با سیمان و آجر قائل باشد، اما هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرز با عراق سردخانه و انبار سرد نیست، افزود: میوه پشت مرز در گرما می‌ماند و درصدی از محصول خراب می‌شود و برای صادر کننده شامل افت بار است.

زبردست با بیان اینکه پنج بانک ایرانی در عراق وجود دارد که هیچ کدام‌ یک دلار را جابجا نمی‌کنند بعد به فعالان اقتصادی می‌گویند باید دلار را به کشور بیاورید، افزود: کشت فراسرزمینی فرصت مناسبی است اما باید نگرش‌ها تغییر کند و مسئولان حمایت کنند.

«کشت فراسرزمینی» راهکاری در تامین امنیت غذایی | اهمیت موضوع برای مسئولان جا نیفتاده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی در واقع تولید فراسرزمینی است، اظهار کرد: باید به صورت کشوری روی کشت فراسرزمینی کار شود اما مانند الگوی کشت نخست باید پیوست کشوری داشته باشد.

وزارت جهاد کشاورزی در کشت فراسرزمینی باید برش استانی مشخص کند تا هر استانی بداند روی چه محصولاتی در کدام کشورها و در چه سطحی و میزانی کار کند

رضا بهراملو با بیان‌اینکه مبنای الگوی کشت آب بوده است و در کشت فراسرزمینی مبنا آب و زمین است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در کشت فراسرزمینی باید برش استانی مشخص کند تا هر استانی بداند روی چه محصولاتی در کدام کشورها و در چه سطحی و میزانی کار کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به صورت عملیاتی کار کنیم باید به سرمایه گذار دستور العمل بدهیم و سرمایه گذار توجیه فنی و اقتصادی شود، افزود: در ضرورت انجام کشت فراسرزمینی شکی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی استان همدان است، بیان کرد: در استان همدان ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی است که تا سال ۱۴۰۴ باید تولیدات کشاورزی استان به ۵.۵ میلیون تن برسد و تا ۴۰ سال آینده باید به امینت غذایی پایدار برسیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha