۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
نصب ۴  میلیون کنتور هوشمند تا قبل از پیک مصرف سال آینده| تامین هزینه از جیب مشترکان و صنایع پر مصرف
سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار:

نصب ۴ میلیون کنتور هوشمند تا قبل از پیک مصرف سال آینده| تامین هزینه از جیب مشترکان و صنایع پر مصرف

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تا قبل از پیک سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند به حدود ۴ میلیون افزایش خواهد یافت، گفت: طبق قانون هزینه اجرای این طرح از صنایع و مشترکان پر مصرف گرفته خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سال ۸۹ بود که مجوز طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اخذ و به عنوان طرح ملی تعریف شد. ابتدا قرار بود که هوشمند سازی برای ۲۰ میلیون مشترک اتفاق افتد اما محدودیت منابع مثل همیشه مشکل ساز شد. به دلیل نبود منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کرد که این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آنها آغاز شود. عواملی همچون نگرانی از نبود زیرساخت‌ها، بحث بومی شدن و عدم تجربه باعث شد در فاز نخست تعویض یک میلیون کنتور مطرح شود. قرار بود این طرح در سال ۱۳۹۳ به پایان برسد.

حالا اما حدود ۸ سال از زمان تعیین شده برای تکمیل فاز نخست این طرح می گذرد و آنگونه که سخنگوی صنعت برق به بازار می گوید تنها کنتور حدود ۳۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی هوشمند شده است. بی توجهی به هوشمند سازی کنتورها در حالی است که بر اساس گفته های مسئولین کشور با کسری حدود ۱۵ هزار مگاواتی مواجه بوده و بخش زیادی از برق کشور توسط پر مصرف ها مصرف می شود.

حالا اما سخنگوی صنعت برق می گوید که تا قبل از ورود به پیک سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند در تمامی بخش ها به حدود ۴ میلیون عدد می رسد؛ کنتورهایی که قرار است هزینه آنها از صنایع و البته مشترکان پر مصرف دریافت شود. رجبی مشهدی در بخش دیگری از گفته های خود با بیان اینکه مشکلی از جهت تولید برق وجود ندارد، از مردم خواست تا در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

متن کامل گفتگوی بازار با مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت مدیریت برق کشور را در ادامه می خوانید:

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دو میلیون و ۶۰۰هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکین پر مصرف تا پیک سال آینده نصب خواهد شد. این در حالی است که هم اکنون تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در بخش خانگی حدود ۳۰۰ هزار تا برآورد می شود

*با توجه به وضعیت بحرانی چرا همچنان در خصوص نصب کنتورهای هوشمند کوتاهی صورت می گیرد؟ تا قبل از ورود به پیک سال آینده چه تعداد مشترک قرار است که به کنتورهای هوشمند تجهیز شوند؟

بخش عمده ای از قراردادهای مربوط به کنتور های هوشمند در بخش خانگی منعقد شده است. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دو میلیون و ۶۰۰هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکین پر مصرف تا پیک سال آینده نصب خواهد شد. این در حالی است که هم اکنون تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در این بخش حدود ۳۰۰ هزار تا برآورد می شود. در بخش های دیگر مثل تجاری و صنایع و کشاورزی عمدتا تکمیل خواهند شد و این بخش ها تا پیک سال آینده به کنتورهای هوشمند تجهیز خواهند شد.

*تعداد کنتورهای هوشمندی که در تمامی بخش ها اعمم از کشاورزی و خانگی و صنایع وجود دارد، چقدر است؟

یک میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده(در تمامی بخش ها) در کشور داریم. که پیش بینی می شود که تا قبل پیک سال آینده این مقدار به حدود ۴ میلیون کنتور افزایش پیدا کند.

*با هوشمند سازی کنتورهای ها چه ظرفیتی در مدیریت مصرف برق ایجاد می شود؟

۳۵ الی ۴۰ هزار مگاوات از توان دوره اوج مصرف تحت مدیریت کنتورهای هوشمند خواهد بود. این کار در واقع امکان مدیریت بیشتری را به توانیر خواهد داد.

در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده که منابع لازم برای هوشمند سازی کنتورها از مصرف کننده گرفته شود. اما در قانون مانع زدایی از صنعت برق قرار شده که بخشی از منابع لازم برای اجرای این از صنایع پر مصرف و بخشی هم از مشترکان پر مصرف تامین شود

*اعتبار لازم برای نصب کنتورهای هوشمند قرار است که از چه محلی تامین شود؟

در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده که منابع لازم برای هوشمند سازی کنتورها از مصرف کننده گرفته شود. اما در قانون مانع زدایی از صنعت برق پیش بینی شده که از ماده ۳ و ۷ استفاده کنیم. به عبارت دیگر بخشی از منابع لازم برای هوشمند سازی کنتورها از صنایع پر مصرف و بخشی هم از مشترکان پز مصرف تامین خواهد شد. در قانون مانع زدایی این گونه پیش بینی شده که از مصرفکنندگان عادی پولی برای این کار گرفته نشود.

*هوشمند سازی هر کنتور به طور متوسط چقدر هزینه دارد؟

بستگی به نوع کنتور دارد. به عنوان مثال هوشمند سازی کنتورهای تک فاز و ریلی بین ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد. در کنتورهای ۳ فاز این هزینه بیشتر است.

*با توجه به شرایط بحرانی صنعت برق چه میزان منابع برای صنعت برق در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی خواهد شد؟

منابع به طور قطع منابع افزایش پیدا خواهد کرد. چرا که هزینه های صنعت برق به شدت بالا رفته است. البته باید صبر کنیم ببنیم تا دولت در لایحه بودجه اعلامی خود چه مقدار اعتبار و منابع را پیشنهاد می دهد و مجلس چه مقدار آن را تصوب خواهد کرد.

*در حال حاضر تامین گاز با چالش های متعددی مواجه شده است. امکان بروز خاموشی در زمستان وجود دارد. برای جلوگیری از خاموشی برق در زمستان امسال چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

دولت سیزدهم با همه تنگناها و فشارهای مالی که بر سر راه داشت، توانست افزایش ظرفیت نیروگاهی را محقق سازد که این امر بر روند خاموشی‌های موجود در کشور تأثیر بسیاری جدی داشت. جالب است که بدانیم نیروگاه‌هایی که در فاصله تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار شده حدود سه برابر شده است.

اما در زمستان مشکلی از جهت تولید برق وجود ندارد، البته به شرط اینکه سوخت مورد نیاز نیروگاه ها تامین شود. در ماه های گذشته ذخیره سازی مناسبی صورت گرفته است. البته در فصول سرد، مهمترین و بزرگترین صرفه‌جویی در بخش گرمایش است. اگر دمای خانه را روی ۱۸ تا ۲۱ درجه (دمای رفاه) تنظیم و در صورت کافی نبودن با لباس بیشتر جبران کنیم، به طور قطع می‌توان ۱۰ درصد در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی کرد که کمک بزرگی به گاز رسانی بهتر نیروگاه‌ها و تامین آسان‌تر برق مشترکان محسوب می‌شود. همچنین در این راستا، خاموشی لامپ‌های اضافه و عدم استفاده از وسایل غیرضروری برقی نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha