۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
عقب ماندگی ۲۰ درصدی سهم حمل بار ریلی| کاهش ۱۰۰۰ دستگاه واگن‌ مسافری نگران کننده است
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

عقب ماندگی ۲۰ درصدی سهم حمل بار ریلی| کاهش ۱۰۰۰ دستگاه واگن‌ مسافری نگران کننده است

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون تاکید شده است که باید سهم بار ریلی به ۳۰ درصد برسد اما هنوز در حد ۱۰ درصد است گفت: واگن‌های مسافری از ۲۰۰۰ دستگاه به ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش در مراسم بهره برداری از سومین مرحله ناوگان جدید ریلی و ورود ۴۲۸ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی شده در شبکه ریلی با اشاره به اینکه پرسنل راه آهن در نزد مردم قابل احترام هستند گفت: در رفع نیاز این پرسنل باید تلاش کرد. سهم این صنعت در پیشرفت کشور است چرا که وزارت راه و شهرسازی پیشران توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت ریلی در راس و پیشانی آن است و در کشورهای پیشرفته صنعت حمل و نقل است که رشد کرده و آن کشور را به یک کشور پیشرفته تبدیل کرده است ادامه داد: نمی‌توان درباره کشور پیشرفت صحبت کرد و نظام حمل‌ و نقل آن را ندید. باید مکانیزم‌های تشویقی را تقویت کنیم تا هرچه قدر می‌توانیم حمل‌ونقل و جابجایی بار و مسافر را به حوزه ریلی انتقال دهیم و این کار جز با افرایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه ممکن نیست چرا که منابع دولتی پاسخگوی ارتقای کیفیت این حوزه نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما رسیدن به نقطه ایده آل با روش های تشویقی است اظهار داشت: باید بدانیم که صنعت ریلی ما در صدر عوامل پیشران قرار دارد و جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما برای افزایش انگیزه بخش خصوصی و دولتی برای رونق این حوزه است. هنوز به ۳۰ درصد سهم بار در ریل نرسیدیم و در میزان ۱۰ درصدی قرار داریم.

بذرپاش ادامه داد: سیل منابع و سرمایه بخش خصوصی می تواند به ما کمک کند چرا که مگر دولت چقدر منابع مالی دارد؟ در زنجیره تامین و تولید کالا و خدمات باید همه فاکتورها را برای کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمت پایین بیاوریم که البته با دستور و حرف ممکن نیست.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه حمل‌ و نقل ریلی و موقعیت ژئوپلیتیک کشور نشان می دهد چه موقعیت خوبی در اختیار ما قرار دارد چرا که این موقعیت خدادادی کشور ما است که هر کشوری برای کاهش هزینه‌ها و زمان عبور کالای خود باید از مسیر ایران بگذرد

وی ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه حمل‌ و نقل ریلی و موقعیت ژئوپلیتیک کشور نشان می دهد چه موقعیت خوبی در اختیار ما قرار دارد چرا که این موقعیت خدادادی کشور ما است که هر کشوری برای کاهش هزینه‌ها و زمان عبور کالای خود باید از مسیر ایران بگذرد.

بذرپاش با اشاره به اینکه کاهش ۷برابری مصرف انرژی از جمله پیامدهای توسعه حمل‌ونقل ریلی است، گفت: اولویت اصلی من در حوزه حمل و نقل حوزه ریلی است چرا که قدرت سیاسی، اقتصادی و ارتقا ثروت عمومی، افزایش امنیت جانی مردم، ارزانی کالا و خدمات از این مسیر می‌گذرد.

در ۱۰ سال اخیر در توسعه واگن های مسافری عقب هستیم. چرا که جهت گیری ها باید تقویت و از بخش خصوصی حمایت کرد. در این صنعت کاهش قیمت تمام شده موضوعیت دارد

وی خاطر نشان کرد: در ۱۰ سال اخیر در توسعه واگن های مسافری عقب هستیم. چرا که جهت گیری ها باید تقویت و از بخش خصوصی حمایت کرد. در این صنعت کاهش قیمت تمام شده موضوعیت دارد. یکی از فاکتورهای کاهش قیمت تمام شده همین صنعت ریلی و حمل و نقل است. توسعه حمل‌ و نقل به ویژه حوزه ریلی تاثیر مستقیم در پیشرفت کلی کشور دارد و فعال شدن بخش خصوصی در حوزه نوسازی اقدام قابل توجهی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

وزیر راه وشهرسازی ارزش ناوگان جدید را بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امروز در بخش تکنولوژی و فناوری کمتر بخشی است که جوانان ایرانی به آن دست نیافته‌اند و از همه توان و تخصص جوانان ایرانی در حوزه تکنولوژی و فناوری استفاده می‌کنیم و کمبودی در این حوزه نداریم.

اولویت ما در بخش حمل و نقل بخش ریلی است چرا که اگر به دنبال امنیت و ارزان سازی و پیشرفت اقتصادی هستیم باید به بخش ریلی توجه ویژه ای کنیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha