۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
لوموند: قطر اتحادیه اروپا را درباره امنیت انرژی تهدید کرد

لوموند: قطر اتحادیه اروپا را درباره امنیت انرژی تهدید کرد

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تعلیق همه کارهای مربوط به قطر، به ویژه در زمینه آزادسازی روادید و توافقنامه هوایی بین اتحادیه اروپا و این کشور و به تعویق افتادن بازدیدها از این کشور شدند.

به گزارش بازار به ادعای نشریه لوموند، قطر اتحادیه اروپا را به پیامدهای منفی بر امنیت انرژی جهانی پس افشای اتهامات فساد مالی تهدید کرد.

لوموند نوشت: وزارت امور خارجه قطر پیامی را پس از اولین اقدامات اتخاذ شده پارلمان اروپا در خصوص افشای برخی اسناد فساد مربوط به این کشور را برای اتحادیه اروپا ارسال کرده است.

این تهدیدی است که از دوحه به بروکسل ارسال شده است. یکشنبه ۱۸ دسامبر، چند ساعت قبل از برگزاری فینال جام جهانی قطر که قرار بود آرژانتین با فرانسه دیدار کند، دستگاه دیپلماسی قطر در واکنش به اولین اقدامات پارلمان اروپا پیامی را ارسال کرد که واضح‌تر از این نمی‌توان گفت. این تهدید پس از افشای فساد مرتبط با قطر و به ویژه در مورد اوا کایلی نایب رئیس یونانی پارلمان اروپا صورت گرفت.

یک دیپلمات قطری در بیانیه‌ای هشدار داد این مسئله می‌تواند تأثیر منفی بر بحث‌های جاری در مورد امنیت انرژی جهانی داشته باشد.

آیا قطر که با آلمان، ایتالیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قرارداد گازی دارد، می‌تواند روند انتقال گاز به این کشورها را قطع کند؟

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، اروپا در رقابتی برای تنوع بخشیدن به منابع گاز خود در سراسر کره زمین بوده است. در این زمینه، هرگونه امتناع قطر از تحویل گاز به اروپا بسیار زیان آور خواهد بود. قطر قبل از رسیدن به این هدف تلاش می‌کند تا گفتگو را حفظ کند و از ماجرایی که ده روز است پارلمان اروپا را متزلزل کرده است دور بماند. این دیپلمات قطری تاکید کرد ما قاطعانه اتهامات مرتبط کردن دولت خود را با این مسئله رد می‌کنیم.

با این حال، وی افزود ما با نگرانی شدید محکومیت گزینشی کشورمان را در این هفته شاهد بودیم. اطلاعات نادرستی که توسط دست اندرکاران تحقیق به رسانه‌ها درز کرد، به دنبال انحراف افکار عمومی و تحریف دیدگاه نمایندگان پارلمان اروپا بود.

پنج شنبه ۱۵ دسامبر، شش روز پس از افشای این پرونده و دستگیری چهار نفر از جمله اوا کیلی، پارلمان اروپا با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب که در آن اعلام کرد که از پرونده فساد سرخورده شده است.

در این قطعنامه، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تعلیق همه کارهای مربوط به قطر، به ویژه در زمینه آزادسازی روادید و توافقنامه هوایی بین اتحادیه اروپا و این کشور و به تعویق افتادن بازدیدها از این کشور شدند.

دیپلمات قطری افزود دوحه معتقد است نمایندگان پارلمان اروپا به طور قابل توجهی گمراه شده اند. مایه تاسف است که برخی بر اساس تعصب نسبت به قطر عمل کرده اند. این دیپلمات بر این باور است که کشورش در حالی که تنها طرفی نبود که در تحقیقات نام برده شد، اما فقط این کشور هدف انتقادات و حملات قرار گرفته است.

نام مغرب نیز در پرونده مرتبط با فساد مالی برخی از نمایندگان پارلمان اروپا آورده شده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha