۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۸
لزوم کنترل نرخ اوراق گام
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

لزوم کنترل نرخ اوراق گام

کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اوراق گام باید کنترل شود تا از تبعات و اختلالات سنگین آن در آینده جلوگیری شود.

به گزارش بازار، محمد برگی افزود: اوراق گام ابزار مالی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی است که قابلیت نقل و انتقال در بازار پول و سرمایه دارد.

وی اضافه کرد: تولید کنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه از بانک درخواست تسهیلات می کنند و بانک بر اساس قیمت فاکتور، اوراق گام در اختیار آنها قرا رمی دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد : نکته ای که درباره این اوراق وجود دارد نرخ بازدهی تا سررسید اوراق است که در حال حاضر در حوالی ۳۰ درصد است.

وی درباره علت افزایش نرخ اوراق گام گفت : در حال حاضر نرخ بهر بین بانکی در حداکثر خود یعنی حدود ۲۱ درصد است که نشان دهنده این است که بنگاه های اقتصادی برای تامین مالی مستقیم از بانک دچار مشکل هستند و بانکها نیز با مشکل منابع مواجه اند و از طریق این اوراق می توانند تامین مالی خود را با نرخ های جذابی برای تولید کنندگان به وجود بیاورند.

وی گفت :از آنجا که سررسید کمتر از یکسال است و در حالت رقابتی انجام می شود، اثرات تورمی و خلق نقدینگی کمتری نسبت به سایر اوراق دارد. برگی اضافه کرد:هم اکنون این اوراق با نرخ ۳۰ درصدی درحال خرید و فروش است، باعث می شود پول سهامدارانی که سهام کم ریسک می خرند پول را از خرید سهام خارج کنند و به سمت خرید اوراق بروند و باعث می شود منابع از قسمت سهام خارج بشود و به سمت خرید اوراق برود که خود می تواند تاثیرات منفی بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۴۵ میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده است افزود : انتشار این اوراق باید کنترل شود تا در آینده تبعات و اختلالات سنگینی بر بازار سهام ایجاد نکند.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha