۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
مجوزهای کاغذی برای جلوگیری از جعل مجوزهای حمل چوب صادر نمی‌شود
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی:

مجوزهای کاغذی برای جلوگیری از جعل مجوزهای حمل چوب صادر نمی‌شود

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از راه اندازی سامانه مدیریت حمل و بهره برداری چوب خبرداد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از جعل مجوزهای حمل چوب انجام شده است.

به گزارش بازار، سرهنگ رضا اکبری با تاکید بر اینکه به هیچ وجه مجوز قطع و حمل درختان در جنگل‌ها، اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی صادر نمی‌شود، گفت: دو دسته اقدامات ایجابی و سلبی در زمینه کنترل قاچاق چوب توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌شود که از جمله اقدامات ایجابی می‌توان به راه‌اندازی سامانه مدیریت حمل و بهره‌برداری چوب اشاره کرد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بسیاری از تخلفات در راستای جعل مجوزهای کاغذی حمل صورت می‌گیرد که با ایجاد و بهره برداری از این سامانه، تمام مجوزهای حمل چوب به‌صورت هوشمند و سامانه‌ای صادر می‌شوند و دیگر مجوز کاغذی صادر نمی‌کنیم. ماموران و نیروهای حفاظتی نیز که در ایستگاه‌های بازرسی مستقر هستند، صرفا از طریق سامانه حمل و بهره‌برداری چوب استعلام مجوز را می‌گیرند.

اکبری افزود: خودروهای حامل چوب در صورت داشتن مجوز به مسیر خود ادامه می‌دهند. در غیر این صورت به عنوان کالای قاچاق شناخته، مجرمان دستگیر می‌شوند تا پرونده قضایی جهت سیر مراحل قانونی تشکیل شود.

اکبری با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ایجابی، زراعت چوب جهت تامین بخشی از نیاز چوب در کشور است، افزود: نیاز چوبی کشور حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون متر مکعب برآورد شده است که حدود ۵ میلیون متر مکعب از چوب‌های باغی و نیم میلیون متر مکعب از زراعت چوب و نیم میلیون متر مکعب نیز از واردات محدود تامین می‌شود که در مجموع ۶ میلیون متر مکعب از نیاز کشور تامین می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با ارائه یک آمار هشت ماهه از ابتدای سال جاری درباره قاچاق چوب اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵۰۰۰ فقره پرونده صرفا در راستای قاچاق چوب تشکیل شده که این آمار نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی تشکیل پرونده، همچنین طی هشت ماه اخیر حدود ۶۰ هزار اصله و حدود ۵۰۰۰ متر مکعب چوب کشف شده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha