۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
پایداری جوی عامل آلودگی هوا | اطلاعات منابع آلوده‌ کننده را نداریم
رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد

پایداری جوی عامل آلودگی هوا | اطلاعات منابع آلوده‌ کننده را نداریم

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی گفت: عامل آلودگی هوا پایداری جوی است که آن را تشدید می‌کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سحر تاجبخش در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته، در خصوص علل بروز آلودگی هوا گفت: عامل آلودگی هوا پایداری جوی است که آن را تشدید می‌کند اما منابع آلوده‌ کننده هم مهم است که اطلاعات آن در اختیار سازمان هواشناسی نیست.

اگر بخواهیم ریز شویم باید بگویم که منابع آلودگی در کشور متعدد است اما عامل آلودگی هوا پایداری جوی است که آن را تشدید می‌کند. الگوی کشور در فصل زمستان، الگوی پایداری است و همین مسئله آلودگی هوا را تشدید می‌کند

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: اگر بخواهیم ریز شویم باید بگویم که منابع آلودگی در کشور متعدد است اما عامل آلودگی هوا پایداری جوی است که آن را تشدید می‌کند. الگوی کشور در فصل زمستان، الگوی پایداری است و همین مسئله آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

تاجبخش با تاکید بر اینکه در پیش‌بینی‌های هواشناسی مدل‌ها به دو صورت کوتاه‌مدت و بلند مدت است و منابع آلاینده در فصل زمستان باید کنترل شود تا هوای آلوده را از زندگی حذف کنیم خاطر نشان کرد: بر اساس الگوهای بلندمدت، پیش‌بینی می‌شود ما با افزایش بارش مواجه شده باشیم اما ممکن است این بارش‌ها به صورت سیلابی مشابه آنچه در تابستان اتفاق افتاد، رخ دهد.

می‌توان به صورت فصلی پیش‌بینی آب و هوا را در زمره این مدل ها قرار داد اما به هر حال دستگاه‌های اندازه‌گیری جوی در سازمان هواشناسی ، بر اساس استانداردهای بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است

وی به مدل‌های کوتاه‌مدت اشاره کرد و ادامه داد: می‌توان به صورت فصلی پیش‌بینی آب و هوا را در زمره این مدل ها قرار داد اما به هر حال دستگاه‌های اندازه‌گیری جوی در سازمان هواشناسی ، بر اساس استانداردهای بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

تاجبخش با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی هم باید اطلاعات خود را بالا ببرد و دقیق کند، گفت: ارائه پیش‌بینی و صدور هشدار متناسب با نیاز باید با اتکا به بانک اطلاعات صورت گیرد به همین دلیل سازمان هواشناسی بومی‌سازی دستگاه‌ها و تجهیزات با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را آغاز کرده است و در این‌باره‌ ۱۳ تا ۱۴ قرار داد به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: به طور متوسط در سال آبی که گذشت‌ ۱.۲ درجه شاهد افزایش دما نسبت به بلندمدت بودیم، عمده تغییرات دمایی در نیمه شمالی اتفاق افتاد. هشدارهای‌ سازمان هواشناسی بر اساس توصیه‌های بین‌المللی است، اما تولید داده که مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند بانک اطلاعاتی است.

کد خبر: ۱۹۴٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha