۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال در مناطق حاشیه‌نشین 
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار مطرح کرد

اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال در مناطق حاشیه‌نشین 

در دیدار معاون اشتغال وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، پیشنهاد اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال در مناطق حاشیه‌نشین را در راستای افزایش همکاری‌های دو جانبه مطرح شد.

به گزارش بازار، در دیدار معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، پیشنهاد اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال در مناطق حاشیه‌نشین در راستای افزایش همکاری‌های دو جانبه مطرح شد.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که الگوی تولید و اشتغال در دولت سیزدهم بر مبنای زیست بوم ملی اشتغال بنا گذارده شده است، گفت: این مدل که آیین‌نامه اجرایی آن سال گذشته به تصویب هیات دولت رسید، به شکل نظری رابطه بین اشتغال و تولید را نشان می‌دهد، در این مدل مهم‌ترین موضوع تقسیم کار است.

وی افزود: اکنون در حوزه اشتغال در سطح کشور تقسیم کار وجود ندارد و دستگاه‌ها به شکل جزیره‌ای کار می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین چالش این حوزه عدم هماهنگی است و ما می‌توانیم در کارگروه «ارتقای اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات» تقسیم کار را انجام دهیم.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: موضوع دیگری که مدل زیست بوم ملی اشتغال بر آن تاکید دارد این است که اشتغال به خودی خود هدف نبوده و هدف اصلی تولید است؛ چنانچه متغیرهای تولید تقویت شود، اشتغال پایدار شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به منابع در نظر گرفته شده در بودجه امسال برای ایجاد اشتغال و ارایه تسهیلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس بند «ب» تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای حمایت از اشتغال از طریق بانک‌های عامل مبلغ یک میلیون و ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به منظور اشتغالزایی تخصیص دهد.

وی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ را از دیگر منابع تامین بودجه جهت ایجاد اشتغال برشمرد و گفت: بر اساس این بند، مبلغ ۸۵۰ هزار میلیارد ریال جهت ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی تخصیص می‌یابد.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از منابع را «اشتغال پایدار روستایی و عشایری» عنوان کرد و گفت: این منبع از سال ۱۳۹۷ از صندوق توسعه ملی تعریف شده و تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن جذب شده است و

بانک‌ها موظند از منابع داخلی خود با نرخ سود ۱۸ درصد تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی افزود: اشتغال خانگی نیز یکی دیگر از منابع پرداخت تسهیلات اشتغال است که امسال ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار با سود ۴ درصد برای اشتغال خانگی تخصیص دادیم.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به مشاغل خانگی با اشاره به این که اکنون صدور مجوز مشاغل خانگی سه برابر شده است تصریح کرد: اکنون مشاغل خانگی ۳ درصد بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند در حالیکه این میزان باید ۱۵ درصد باشد.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha