۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
کاهش عمق زریوار مریوان ادامه دارد/ارائه ۵۰ راهکار علمی برای نجات دریاچه
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان:

کاهش عمق زریوار مریوان ادامه دارد/ارائه ۵۰ راهکار علمی برای نجات دریاچه

سنندج – محمدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه کردستان از کاهش عمق دریاچه زریوار مریوان خبر داد و گفت: این شرایط باعث رشد نیزار و در نتیجه مخاطرات جدی برای این اثر منحصر به فرد در کردستان شده است.

اسعد محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص آخرین وضعیت دریاچه زریوار مریوان به عنوان یکی از آثار مهم طبیعی در استان کردستان، اظهار کرد: گروه مطالعات علمی دانشگاه کردستان تحقیقات زیادی روی دریاچه زریوار صورت داده و در همین راستا پیشنهادات مشخصی نیز برای نجات این اثر مهم طبیعی داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته مصاحب این دریاچه ۸۵۰ هکگتار است که متاسفانه بخشی زیادی از آن به نیزار تبدیل شده و این وضعیت موجب نگرانی جدی مردم به ویژه کارشناسان و محققین حوزه محیط زیست شده است.

وی با اشاره به اینکه عمق زریوار ۵.۵ متر می باشد، بیان کرد: متاسفانه در طول سه دهه اخیر دستکاری های زیادی روی زریوار صورت گرفته و به همین دلیل مخاطرات جدی این اثر منحصر به فرد در کردستان را با تهدیداتی مواجه کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان عنوان کرد: به دلیل نوع دستکاری های صورت گرفته و همچنین بی تفاوتی در خصوص آینده دریاچه زریوار مریوان، امکان خروج لجن از دریاچه وجود ندارد و به همین دلیل امروزه در بخشی از این دریاچه ارتفاع لجن به سه متر نیز می رسد.

وی ضمن اشاره به کاهش عمق دریاچه زریوار مریوان، یادآور شد: کاهش عمق دریاچه طی سالهای اخیر باعث افزایش رشد نیزار شده و همزمان با این مهم افزایش موجودات پلانکتون و جلبک سمی، زمینه برای کاهش اکسیژن فعال به آب را فراهم کرده است.

محمدی به کاهش شمار گونه های آبزی و ماهی در دریاچه زریوار مریوان اشاره کرد و افزود: در گذشته بیش از ۱۱ نوع آبزی و ماهی در دریاچه زریوار وجود داشت که متاسفانه هم اکنون این تعداد به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی به یکی از اقدامات غلط طی سالهای گذشته در دریاچه زریوار مریوان اشاره کرد و گفت: رهاسازی اردک اقدام غلطی بود که متاسفانه صورت گرفت و ادامه این روند باعث از بین رفتن تمامی گونه های ماهی و آبزی در آن می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان از ارائه ۵۰ راهکار علمی در راستای نجات دریاچه زریوار مریوان خبر داد و گفت: برداشته شدن دایک خاکی، کنترل و مهار ورود فاضلاب شهر و روستاهای اطراف به داخل زریوار و ارائه آموزش های لازم به مردم برای حفظ این اثر طبیعی و تاریخی از جمله این پیشنهادات است.

وی ضمن تاکید بر لزوم یک بسیج عمومی در راستای رفع تهدیدات دریاچه زریوار مریوان، اظهار کرد: بهره مندی از تمامی ظرفیت های در اختیار بخش های دولتی و خصوصی در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha