۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
هشدار! حباب این بار در سکه و دلار/ افزایش قیمتها، غیر طبیعی است
گزارش میدانی بازار از میدان فردوسی؛

هشدار! حباب این بار در سکه و دلار/ افزایش قیمتها، غیر طبیعی است

به عقیده کارشنان اقتصادی؛ رشد قیمت ها در بازار سکه، بورس و ارز غیر واقعی است و سرمایه گذاران باید مواظب سرمایه های خود باشند، چرا که حباب قیمت ها در این بازارها کاملا مشهود و ملموس است.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- خیابان فردوسی چند روزی است شلوغ شده، همه بدنبال خرید سکه و ارز هستند. دلالان نیز چون گذشته از ترس بگیر و ببند دیگر با ایما و اشاره رهگذران را ترغیب به خرید و فروش ارز نمی کنند، چرا که نظارتی در بازار وجود ندارد. آنهااین روزها آشکارا داد می زنند؛ دلار ... دلار ... یورو، خریداریم ...با قیمت خوب...این  در حالی است که دلالان سود جو قبلا مشتریان خود را به کوچه و پس کوچه های حوالی میدان فردوسی می کشانند و با آنها معامله می کردند.

داد و ستدی که پس از توافق طرفین با ترس و دلهره انجام می شد، چرا که خریداران، پول یا ارزی دردست نداشتند و باید با تماس با شخص سوم مقدارو مبلغ پول یا ارز را سفارش می دادند که البته کمتر از ۵ دقیقه پول یا ارز با موتور می رسید و معامله جوش می خورد. اما بازار اکنون به حال خود رها شده است. موج خریداران و سرکشی آنها به صرافی ها به قدری است که برخی صرافی ها با نصب برگه "دلار نداریم، لطفا سئوال نفرماید" مانع از ورود پرتردد فعالان این بازار به مغازه هایشان شده اند.

دلار در کانال ۱۷ هزار تومان

دلاری که سد قیمت ۱۷ هزار تومان را شکسته و همچنان بالا می رود. سرمایه گذاران گویا این روزها دلار را می پسندند و با شل شدن شاخص ها در بازار سرمایه، نقدینگی را به این بازار آورده اند. یکی از دلالان خیابان فرودسی در پاسخ به خبرنگار ما درباره علت افزایش نرخ ارز دربازار، گفت؛ بازار ارز در سال چند مقطع دچار تغییر قیمت می شود. اکنون همان مقطع زمانی است.

بعضی از سرمایه گذاران بازار سرمایه، به این بازار هم آمده اند. این افزایش قیمت هم به دلیل رشد میزان تقاضا ست. از طرفی چون نظارت و سیاست گذاری بازدارنده ای از سوی بانک مرکزی به چشم نمی خورد بنابراین مردم مطمئن شده اند که دولت هم راغب به افزایش قیمت ارز است. البته افزایش نرخ ارز برای دولت همه اش سود است. آن هم دراین روزهایی که کرونا و تحریم و... فشار مضاعفی به دولت برای تامین منابع مالی وارد کرده. البته معلوم نیست تا یک ساعت آینده چه بر سر بازار ارز بیاید و چه تصمیمی برای تعدیل قیمت ها از سوی مسئولان اتخاذ شود. فعلا که همه خریدارند و ارزی در صرافی ها برای فروش نیست.

افزایش قیمت سکه

گزارش میدانی خبرنگار بازار، حاکی است؛ در بازار سبزه میدان به طرف چهارراه استانبول نیز بازار "دادو ستد سکه "داغ است. خبرنگار ما در حوالی سبزه میدان، علت رشد قیمت سکه و اشتهای بالای خریداران را از یک فروشنده پرسید. وی در جواب گفت؛ معلوم نیست چرا بازار این دو سه روزه فعال شده است. باور کن قیمت ها لحظه ای شده است. در چنین شرایطی هم خریدار و هم فرشنده با ترس و به نوعی ریسکی، معامله می کنند. فعلا که قیمت ها افزایشی است، اما معلوم نیست عاقبت این افزایش قیمت که حباب آن کاملا عیان است، به کجا ختم شود. سکه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را تا کنون چه کسی  دیده ... یا واقعا ارزش پول ملی این دو سه روزه افت کرده است!؟ و یا اینکه مردم  برای زیان، سکه می خرند. چون قیمت واقعی سکه با احتساب وزن طلا و قیمت روز آن این گونه نیست که الان در قیمت سکه دیده می شود.

نگرانی از رشد قیمت ها در همه بازارها

سید محمد رضا رضی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری بازار، درباره علت رشد تقاضا و افزایش قیمت در بازار طلا، سکه و ارز همچنین رشد شاخص های بازارسرمایه، گفت: این که قیمت دلار و سکه در بازارغیر طبیعی بالا می رود مبهم و نگران کننده است، چرا که قیمتها در این بازار آنگونه که مشاهده می شود، واقعی نیست. اما ازآنجایی که تقاضادر این بازار رشد کرده طبیعی است که قیمت ها هم  بدون نظارت و البته حباب گونه بالا برود.

 رضی به رشد جهشی شاخص ها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: جای تعجب است که با وجود سقوط همه بازارهای سرمایه دنیا، رشد شاخص ها در ایران فورانی بالا می رود. کشور اکنون در میدان جنگ اقتصادی است در چنین شرایطی سیاست گذاران و تصمیم گیران باید به قدری در این زمینه هشیار و حساس باشند تا اقتصاد کشور دچار مشکل جدی نشود چرا که دشمن در کمین است.

وی رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز را غیر طبیعی عنوان کرد و افزود: سکه بیش از ۷ میلیون قیمت، بیانگر این بوده که بازار اکنون بدست سودجویان افتاده است. اگر به تبعات منفی به هم ریختگی قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز نگریسته شود، خواهیم دید که در چند سال گذشته بالا و پایین شدن قیمت سکه چه بلایی را بر سر پشتوانه بانک مرکزی" طلا" آورد.

حراج ۶۰ تن طلا برای تعدیل بازار سکه

این کارشناس اقتصادی افزود: با افزایش قیمت سکهٰ در ادوار گذشته، بانک مرکزی برای تعدیل قیمت این کالا در بازار اقدام به حراج ۶۰ تن طلا برای تبدیل آن به سکه و عرضه در بازار کرد. این در حالی است که برآورده ها نشان می دهد، بزرگترین معدن طلای ایران ظرفیتی ۵۰ تنی در تولید طلا دارد. اما سیاست های ناکارآمد و ناتوانی مدیران در آن برهه زمانی باعث شد تا سکه پیش فروش شود و با این اقدام غیرکارشناسانه چوب حراج به ذخایر بانک مرکزی زده شود.

وی افزود: جای بس تعجب است، در شرایطی که آمریکا با تشکیل اتاق فکر و بهره گیری از دانش ۷۰۰ کارشناس خبره اقتصادی برای نابودی اقتصاد و تولید ملی ایران نقشه می ریزند، اما بازار ایران باید در چنین شرایطی قرار گیرد و کسی به فکر تبعات آن نباشد.

 کارشناسان معتقدند؛ سرمایه گذاران باید با علم و آگاهی کامل وارد بازار شوند، سرمایه گذاری بر روی سکه که ارزش واقعی آن کمتر از وزن آن است بی شک سودی مقطعی و گذرا داشته و آینده مبهمی پیش رو دارد. از طرفی نیز قیمت دلار معلوم نیست که با چه سیاست گذاری هایی از سوی مسئولان تعدیل شود. 

کد خبر: ۱۹٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha