۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
زمستان سرد در بریتانیا و بهار مشاغل انرژی در امریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

زمستان سرد در بریتانیا و بهار مشاغل انرژی در امریکا

زمستان یخبندان بریتانیا، بهاری برای کسب و کارهای انرژی ایالات متحده آمریکاست.

بازار؛ گروه بین الملل: اقدام بریتانیا برای محافظت از امنیت انرژی خود از زمان آغاز جنگ در اوکراین، توافق جدیدی در ماه جاری برای دو برابر کردن عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) این کشور از ایالات متحده آمریکا بوده است.

با این حال آنچه به عنوان «مشارکت امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن انتقال انرژی بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا» شناخته می شود، نه امنیت و نه مقرون به صرفه بودن را به بریتانیا ارائه می دهد. با این حال، این معامله سودآور، تولیدکنندگان انرژی ثروتمند آمریکایی را حتی از همیشه ثروتمندتر خواهد کرد.

در حال حاضر مردم بریتانیا در فقر سوخت در تلاش برای گرم نگه داشتن خانه خود در سرمای زیر صفر هستند و ریشی سوناک این توافق را به عنوان یک پیروزی به آنها فروخته تا مردم بتوانند از این مرحله عبور کنند

در حال حاضر مردم بریتانیا در فقر سوخت در تلاش برای گرم نگه داشتن خانه خود در سرمای زیر صفر هستند و ریشی سوناک این توافق را به عنوان یک پیروزی به آنها فروخته تا مردم بتوانند از این مرحله عبور کنند. به مردم گفته می شود که این توافق به گرم نگه داشتن خانه ها، روشن نگه داشتن چراغ ها و صنعت در تجارت کمک می کند. اما در واقع این توافق معامله ای است که در جهت نادرست، انحراف، دروغ های آشکار و ریاکاری پیچیده شده است و هزینه واقعی اقتصادی و زیست محیطی را پنهان می کند.

باید گفت ایالات متحده آمریکا این توافق را فقط به این دلیل انجام می‌دهد که مانند قرارداد مشابهی که در اوایل سال جاری با اتحادیه اروپا منعقد شد، تجارت خوبی است: غول‌های بحث‌برانگیز فرکینگ آمریکایی میلیاردها دلار از این معامله به دست می‌آورند و برای جو بایدن این یک اتفاق خوشایند است.

گزارش شده است که هر کشتی که از اقیانوس اطلس عبور کند ۱۵۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت و روزانه تعداد زیادی کشتی گاز مایع را از ایالات متحده امریکا به بریتانیا ارسال می کنند.

در بریتانیا قیمت سوخت در حال حاضر در بالاترین حد خود قرار دارد و این هفته گزارشی پیش‌بینی کرد که فقر واقعی تقریباً نیمی از جمعیت را در طول سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر قرار خواهد داد

همچنین اشتباه است که به مردم بریتانیا پیشنهاد شود که این کار به آنها در زمستان کمک خواهد کرد. باید گفت قرارداد خیلی دیر امضا شده است. در بریتانیا قیمت سوخت در حال حاضر در بالاترین حد خود قرار دارد و این هفته گزارشی پیش‌بینی کرد که فقر واقعی تقریباً نیمی از جمعیت را در طول سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر قرار خواهد داد. کمک‌های دولت ناچیز بوده است و در این شرایط مردم برای دریافت خبرهای خوب ناامید هستند. اما زمستان تلخ خواهد بود.

و در حالی که نیاز واقعی به امنیت عرضه وجود دارد، این معامله به همان اندازه که مربوط به سیاست است، به جنبه های عملی نیز مربوط می شود. این توافق شامل پیش‌بینی همکاری در زمینه انرژی سبز و فناوری‌های هسته‌ای و تشکیل یک گروه اقدام مشترک از خیابان داونینگ و کاخ سفید است که اولین جلسه آن قبلاً برگزار شده است.

پیامدهای آن است. تحریم های تجاری کشورها را مجبور کرده است به جای دیگری نگاه کنند و سرشان به سمت ایالات متحده آمریکا معطوف شده است

این توافق در طول زمان هر دو کشور را در حوزه امنیت انرژی به هم نزدیک می‌کند و واضح است که کدام «شریک» مسلط خواهد شد: آمریکا. بریتانیا در این زمینه بسیار مهم به قدری به ایالات متحده وابسته خواهد بود که در برخی موارد مجبور به تعظیم در مقابل امریکا خواهد شد. توافق بریتانیا و امریکا، یک نوع تجاری گرایی قهری است و وقتی جنگ تمام شود، پیوندها ناگسستنی به نظر می رسند.

اما راز بزرگ این است که این بحران - و نیاز به معامله – اقدامی تحمیل شده است. این اقدام خودآزاری ناشی از تحریم های غرب علیه روسیه پس از حمله به اوکراین است. می توان بحث کرد که آیا این اقدامات کار درستی بوده است یا خیر، اما نمی توان انکار کرد که کمبود سوخت و قیمت های بالا و نیاز به آمریکا برای کمک، پیامدهای آن است. تحریم های تجاری کشورها را مجبور کرده است به جای دیگری نگاه کنند و سرشان به سمت ایالات متحده آمریکا معطوف شده است.

این بحث وجود دارد که داشتن یک متحد به عنوان منبع انرژی بهتر از اتکا به کشور در حال جنگ، مانند روسیه است. اما آیا اتکای شدید به یک کشور برای منابع استراتژیک مانند انرژی می تواند گزینه خوبی باشد؟

پیامد اصلی تحریم‌ها علیه روسیه فقیرتر و سردتر کردن مردم بریتانیا بوده و - به لطف این توافق - تولیدکنندگان انرژی در ایالات متحده حتی ثروتمندتر از آنچه که هستند، بوده و از جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین بهره می‌برند

بر اساس این قرارداد، بریتانیا یک هشتم LNG خود را از ایالات متحده آمریکا خریداری خواهد کرد. آیا خوب است که به ایالات متحده - یا هر کشوری - اجازه داد تا سلطه خود را از این طریق تحکیم و به کمال برساند؟ آیا این تحریم‌های خاص - حتی اگر کاهش صادرات گاز روسیه با افزایش متعاقب قیمت‌ها متعادل شود و درآمدهای این کشور از سایر نقاط جهان را تقویت کند - کارساز است؟

تحریم‌ها پیامی از عدم موافقت برای روسیه داشت و کسانی که این تحریم‌ها را اعمال کردند ممکن است احساس کنند که جایگاه عالی اخلاقی را اشغال کرده‌اند. اما آیا این اقدام واقعی است یا نشانه فضیلت؟ در هر صورت هزینه آن توسط مردم عادی کشورهای تحریم کننده تامین می شود. به نظر می‌رسد پیامد اصلی تحریم‌ها علیه روسیه فقیرتر و سردتر کردن مردم بریتانیا بوده و - به لطف این توافق - تولیدکنندگان انرژی در ایالات متحده حتی ثروتمندتر از آنچه که هستند، بوده و از جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین بهره می‌برند.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha