۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
رونق اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳

سیاست گذاران ارشد چین متعهد شدند که اقدامات متعددی برای تثبیت رشد، مشاغل و قیمت ها انجام دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: در کنفرانس مرکزی اقتصادی، چین مجموعه‌ای از اقدامات را برای مقابله و خنثی کردن ریسک‌های اصلی و ارتقای بهبود کلی در عملیات اقتصادی در سال ۲۰۲۳ اجرا خواهد کرد و ثبات رشد، اشتغال و قیمت‌ها را در جایگاه برجسته‌ای در سیاست‌گذاری اقتصادی در سال آینده قرار خواهد داد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در این کنفرانس سخنرانی مهمی ایراد کرد که در آن به بررسی عملکرد اقتصادی کشور در سال گذشته، تحلیل وضعیت اقتصادی فعلی و تشریح کارهای اقتصادی برای سال آینده پرداخت.

وی در این نشست خاطرنشان کرد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ ثبات کلی را حفظ کرد، نتیجه ای که به سختی از اقدامات مختلف انجام شده برای تثبیت رشد به دست آمد، اما اقتصاد چین همچنان با فشار بزرگ ناشی از کاهش تقاضا، شوک های عرضه و تضعیف انتظارات مواجه است که نیاز به اعتماد قاطع به کار اقتصادی و متعهد به تلاش های عمده برای تضمین رشد با کیفیت بالا و معقول را ضروری می کند.

در زمانی که دومین اقتصاد بزرگ جهان با فشارهای نزولی مختلفی از جمله وضعیت همه گیر داخلی و خطرات رکود جهانی مواجه است، این نشست مجموعه ای از اقدامات را برای مقابله با خطرات و تقویت رشد، تزریق اعتماد و بهبود انتظارات برای بهبود اقتصادی در سال آینده ارائه کرد.

در این نشست اشاره شد که در حالی که چین با فشار «سه برابری» و تأثیر عمیق محیط خارجی مواجه است، اقتصاد چین از انعطاف پذیری قوی، پتانسیل عظیم و سرزندگی کافی برخوردار است. برای فعالیت اقتصادی در سال ۲۰۲۳، چین به دنبال پیشرفت با حفظ ثبات، هماهنگی بهتر پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر و توسعه اقتصادی و اجتماعی، هماهنگی بهتر توسعه و امنیت، تمرکز بر تثبیت رشد، اشتغال و قیمت ها بوده و پکن باید خطرات عمده را خنثی کند و بهبود کلی در عملیات اقتصادی را ارتقا دهد.

در این نشست همچنین تاکید شد: برای اقتصادی به بزرگی اقتصاد ما، حفظ روان اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که بسیاری در چین و در سراسر جهان از نزدیک کار اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ را در بحبوحه افزایش فشار نزولی مشاهده خواهند کرد، به ویژه پس از اینکه چین اقدامات پیشگیری و کنترل ضد کووید ۱۹ خود را بهینه کرد و محدودیت های ضد اپیدمی را کاهش داد، این نشست پیشنهاد بسیار ضروری را ارائه کرد: احساس اطمینان و جهت گیری برای افزایش اعتماد به بهبود اقتصادی در سال آینده.

در میان دیگر راهکارهای مهم، این نشست بر لزوم تقویت سیاست های مالی پیشگیرانه برای حفظ هزینه های مالی لازم و همچنین سیاست های پولی محتاطانه برای حفظ نقدینگی معقول و کافی تاکید کرد. به عنوان بخش مهمی از تلاش‌ها برای تثبیت رشد، در این نشست گفته شد که اولویت باید به احیای و گسترش مصرف، وعده حمایت از مصرف مسکن، وسایل نقلیه جدید انرژی و مراقبت از سالمندان داده شود.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که تمرکز بر افزایش مصرف به موقع است، زیرا مصرف به ویژه تحت تأثیر همه گیری کووید ۱۹ قرار گرفته است. با این حال، تحلیلگران می گویند که زمانی که وضعیت همه گیر بهبود یابد، مصرف و همچنین رشد اقتصادی کلی نیز در سال آینده به طور قابل توجهی بهبود خواهند یافت، به ویژه تحت تدابیر مختلف سیاست های حامی رشد. چین دستورالعمل گسترده ای در مورد گسترش مصرف داخلی منتشر کرده است که نقش مهمی در پیگیری توسعه با کیفیت بالا و مدرن سازی چین تا سال ۲۰۳۵ ایفا می کند.

این کنفرانس همچنین خواستار جلوگیری و خنثی سازی خطرات عمده در حوزه های مختلف از جمله مسکن، بازارهای مالی و بدهی های دولت محلی شد. در این نشست تاکید شد که چین باید بر توسعه اقتصاد واقعی تمرکز کند و از خطرات سیستماتیک جلوگیری کند.

در میان فشار بی پروا ایالات متحده برای جداسازی اقتصادی و محاصره فناوری، چین به تقویت قابلیت های نوآوری خود ادامه می دهد و در عین حال همکاری های بین المللی را از طریق ادامه بازگشایی و تلاش های دیگر گسترش می دهد

تحلیلگران خاطرنشان کردند در حالی که ریسک‌های داخلی تا حد زیادی تحت کنترل هستند، توسعه اقتصادی چین نیز با محیط خارجی بدتر مواجه است که با افزایش یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی و همچنین تحریم‌های اقتصادی فزاینده و محاصره تجاری اعمال‌شده توسط ایالات متحده مشخص شده است.

در میان فشار بی پروا ایالات متحده برای جداسازی اقتصادی و محاصره فناوری، چین به تقویت قابلیت های نوآوری خود ادامه می دهد و در عین حال همکاری های بین المللی را از طریق ادامه بازگشایی و تلاش های دیگر گسترش می دهد.

کنفرانس مرکزی کار اقتصادی همچنین بر نیاز به پیشرفت در پیوندهای ضعیف فناوری‌ها و اجزای اصلی تاکید کرد. این سازمان خواستار تسریع تحقیق و توسعه و استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند انرژی جدید، هوش مصنوعی، تولید زیستی و ...شد.

افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های فناوری پیشرفته همچنان تمرکز اصلی دولت خواهد بود، که نه تنها به تثبیت سرمایه‌گذاری و رشد کلی اقتصادی کمک می‌کند، بلکه برای تضمین رشد بلندمدت و با کیفیت بالا نیز مفید است

بر این اساس افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های فناوری پیشرفته همچنان تمرکز اصلی دولت خواهد بود، که نه تنها به تثبیت سرمایه‌گذاری و رشد کلی اقتصادی کمک می‌کند، بلکه برای تضمین رشد بلندمدت و با کیفیت بالا نیز مفید است.

علیرغم فشارهای نزولی بر اقتصاد چین، سرمایه گذاری خارجی در چین طی سال گذشته به افزایش خود ادامه داد و این امر نشان دهنده اعتماد مداوم سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد چین است

در این نشست همچنین قول داده شد که دولت صادرات و سرمایه گذاری خارجی را بیشتر تثبیت کند. این سازمان خواستار گسترش بیشتر دسترسی به بازار شد و فعالانه برای الحاق به توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک، توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال و سایر توافقنامه های بین المللی سطح بالا، تلاش کرد.

علیرغم فشارهای نزولی بر اقتصاد چین، سرمایه گذاری خارجی در چین طی سال گذشته به افزایش خود ادامه داد و این امر نشان دهنده اعتماد مداوم سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد چین است. تحلیلگران خاطرنشان کردند که از آنجایی که اقتصاد جهانی با خطرات رکود مواجه است، چین همچنان به عنوان مقصد اصلی برای سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha