۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
تغییر الگوی کشت بدون کاهش مصارف آبی معنا ندارد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تغییر الگوی کشت بدون کاهش مصارف آبی معنا ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست با وزیر نیرو در رابطه با اهمیت تغییر الگوی کشت در راستای کاهش میزان مصارف آب در بخش کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام عرضه و تقاضا منابع آبی تاکید کرد.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در نشست ویژه اعضای این کمیسیون با وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وضعیت منابع آبی در کشور نیازمند مدیدیت هدفمند بر اساس برنامه‌های کلان حفاظتی و توسعه‌ای است، گفت: با توجه به برداشت بی‌رویه و استحصال آب‌های زیرزمینی در دهه‌های گذشته و خشکسالی‌ها در سالیان اخیر در زمینه تامین منابع آبی در مصارف کشاورزی، خانگی و حتی صنعت با مشکل مواجه شده‌ایم که حل این مشکلات نیازمند تدابیر لازم و راهبردهای مشخص با توجه به برنامه‌ریزی‌های مربوط به آمایش سرزمینی است.

وی با اشاره با اینکه باید بین میزان منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف نیز تعادل وجود داشته باشد، افزود: تهیه و تدوین برنامه منابع و مصارف آب باید بر اساس نظام مدیریتی عرضه و تقاضا و منطبق بر مصرف بهینه باشد تا نظام بهره‌برداری حاصل از این موضوعات به صورت پایدار باشد.

عسکری در رابطه با اهمیت تعیین نقشه راه در رابطه با مدیریت آب اشاره کرد و گفت: اقدامات وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها باید به صورت هدفمند و بر مبنای آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژی روز دنیا باشد تا بتوانیم از بحران خشکسالی و کمبود منابع آبی نیز عبور کنیم.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت یکی از راهبردهای کلان ملی به منظور مدیریت مصارف آبی محسوب می‌شود، اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد از مصارف آب مرتبط با بخش کشاورزی است که در راستای کاهش این مصرف نیازمند اجرای برنامه ملی الگوی کشت هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای یکی از اولویت‌های تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی است، ادامه داد: تغییر الگوی کشت بدون توجه به میزان مصرف آب معنا و مفهومی نخواهد داشت و اگر بتوانیم کشت‌های گلخانه‌ای را در بخش کشاورزی کشور تعمیم بدهیم به میزان قابل توجهی در کاهش مصارف آبی به حفظ آب‌های زیرزمینی کمک خواهد شد.

عسکری با تاکید بر اینکه بروکراسی اداری و مشکلات اداری نباید مانع اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مرتبط با آب مورد مصرف بخش کشاورزی بشود، عنوان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی کشور در راستای پیاده‌سازی برنامه‌های ملی کاهش مصارف آب به ویژه در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نیاز به تسهیل در بروکراسی اداری، تامین اعتبارات لازم و ضمانت اجرایی جهت تبیین و اجرای این راهبردهای کلان هستیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو بایستی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی در سال زراعی پیش‌رو جلوگیری کند، بیان کرد: برقی کردن موتورها و جلوگیری از قطعی برق چاه‌های کشاورزی باید از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار وزارت نیرو در سال آتی باشد تا شاهد ایجاد مشکلات زیرساختی در بخش کشاورزی نباشیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha