۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
آژانس در حال خریدن زمان مقابل ایران است| آمریکا در حال حاضر به دنبال احیای برجام نیست
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

آژانس در حال خریدن زمان مقابل ایران است| آمریکا در حال حاضر به دنبال احیای برجام نیست

«شیرین هانتر» معتقد است آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است تا زمان بخرد تا در صورت بهبود شرایط سیاسی در آینده، بتواند با ایران توافق کند.

بازار؛ گروه بین الملل: یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته تیم فنی این نهاد بین‌المللی روز ۱۸ دسامبر به دعوت ایران به تهران سفر خواهد کرد.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در توییتر نوشت: «یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به من گفت بنا به دعوت ایران، یک تیم فنی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در تهران خواهد بود.»

این خبرنگار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند.

پیش از این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر سفر این تیم را اعلام کرده و گفته بود: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.

این درحالیست که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

محسن نذیری اصل، سفیر نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پیشتر گفته بود که برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکان پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی مصمم و پایدار خواهد بود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست؟

من معتقدم آژانس در تلاش است تا زمان بخرد تا در صورت بهبود شرایط سیاسی در آینده، بتواند با ایران توافق کند. آژانس همچنین ممکن است بخواهد از این فرصت استفاده کند تا دریابد که آیا ایران در فعالیت های هسته ای جدید شرکت داشته است یا خیر.

*رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با تیم آژانس پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود. ارزیابی شما از سخنان محمد اسلامی چیست؟

مسائل ایران با اژانس صرفا مربوط به تلاش های ادعایی گذشته ایران برای توسعه قابلیت سلاح هسته ای جدید نیست. ایران تاکنون نتوانسته است پاسخ‌های رضایت‌بخش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه کند، بعید است که اکنون بتواند این کار را انجام دهد. من معتقدم تا زمانی که مشکلات ایران با غرب حل نشود، آژانس این موضوع را به عنوان اهرم نفوذ بر ایران زنده نگه خواهد داشت.

*یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار المانیتور گفته است که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند. اگر این اظهار نظر را درست ارزیابی کنیم اعزام این تیم از سوی آژانس چه معنایی دارد؟

به نظر می رسد در حال حاضر کشورهای غربی به ویژه آمریکا منتظرند ببینند که آیا اعتراضات اخیر در ایران یا دولت را مجبور به دادن امتیازات مهم می کند یا به فروپاشی آن ختم می شود. بنابراین، من نسبت به چشم انداز هر گونه پیشرفت اساسی در موضوع هسته ای چندان خوشبین نیستم.

*ارزیابی شما از اینده مذاکرات چیست و در حال حاضر چقدر شروع مذاکرات را محتمل می دانید؟

در حال حاضر فضای سیاسی واشنگتن مخالف هرگونه مذاکره با ایران است. در واقع، بسیاری از سیاستمداران سابق، به ویژه هیلاری کلینتون، می گویند که ایالات متحده باید در مورد احیای برجام صحبت کند و فشارهای بیشتری را بر ایران تحمیل کند. در عوض، ایالات متحده و کشورهای اروپایی منتظرند تا نتیجه اعتراضات اخیر در ایران را ببینند و امیدوارند رویدادهای اخیر منجر به تغییرات اساسی در حکومت ایران شود.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha