۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱
وخیم‌ترین بحران انرژی اروپا به پایان نرسیده است
بلومبرگ:

وخیم‌ترین بحران انرژی اروپا به پایان نرسیده است

با وجود کاهشی شدن قیمت گاز طبیعی در اروپا، هنوز قیمت این محصول ۷ برابر بالاتر از بازه سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ است.

به گزارش بازار، خاویر بلاس، ستون‌نویس اقتصادی سایت بلومبرگ در یکی از جدیدترین مطالبش به بحران انرژی در اروپا پرداخته است. او معتقد است که همه اروپائیان باید نسبت به روایت نوظهور پایان وخامت اوضاع، بدبین و مردد باشند.

کاهش قیمت انرژی در سه ماه گذشته و کاهش قیمت گاز طبیعی از پیک ۳۵۰ یورویی در ماه آگوست به حدود ۱۳۵ یورو در هر مگاوات ساعت، اخبار خوبی است. در همین مدت قیمت برق اروپا هم نصف شده و همچنین توانسته ذخایر گاز خود را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهد. اروپا در یکی از گرمترین پاییزها، میزان مصرف را هم کاهش داده است اما این کم، هنوز زیاد است.

قیمت گاز طبیعی اروپایی‌ها نسبت به جهش کوتاه مدت ماه آگوست افت کرده است اما حدود هفت برابر بالاتر از بازه زمانی سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ است. برق هم ۱۰ برابر شده است. مسئله تنها این نیست که قیمت‌ها چه قدر بالا می‌رود. مسئله مدت زمان بالا ماندن قیمت‌هاست. به نظر می‌رسد این دوره گرانی مدتی طول بکشد.

مهم‌ترین مشکل من با شعار وخامت به پایان رسیده است این است که فصل سرد سال تازه شروع شده و بر اساس داده‌های هواشناسی، زمستان اول دسامبر آغاز شده است اما براساس داداه‌های نجومی زمستان (سردی هوا) تا ۲۱ دسامبر هم آغاز نمی‌شود. بیش از ۱۰۰ روز سرد سال در پیش است و ما حقیقتا نمی‌دانیم که زمستانی معمولی یا ملایم در پیش خواهد بود یا سرمایی جان سوز!

هنوز این خطر قابل توجه وجود دارد که از مصرف‌کنندگان درخواست شود که نیازشان را کم کنند. خاموشی‌های محلی مخصوصا برای فرانسه، فنلاند، ایرلند و سوئد یک احتمال قوی به شمار می‌رود. شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق در "دورنمای زمستانی" که هفته گذشته آن را منتشر کرد گفت: "وضعیت زمستان امسال بحرانی اما قابل مدیریت است." به نظر نمی‌رسد که وخامت به پایان رسیده باشد.

این شرکت همچنین هفته گذشته پیش نمایشی از چگونگی ادامه بحران در ماه‌های آتی ارائه کرده است. در سرتاسر اروپا، باد تقریبا متوقف شده است و شبکه‌ها مجبور شدند تا بیشتر به نیروگاه‌های گازسوز روی بیاورند. در آلمان هم به زغال سنگ متمایل شدند. در گذشته صنعت هسته‌ای فرانسه صادرات برق به همگان را تسریع می‌کرد؛ اما فرانسه انرژی بسیار زیادی وارد می‌کند چرا که بسیاری از راکتورهای آن در دست تعمیر هستند و این موضوع بازار را انقباضی می‌کند. در نتیجه قیمت برق به سرعت افزایش پیدا کرد. در شمال اروپا متوسط قیمت هفتگی برق به ۳۱۸ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. این مبلغ جزء سه رکورد بالاترین قیمت بوده است.

با وزش کم باد، آلمان نیروگاه‌های زغال سنگ خود را وارد مدار کرد؛ به طوری که بعضی روزها در هفته گذشته ۴۰ درصد برق خود را از این طریق تولید می‌کرد و به‌ اندازه کشورهایی مثل هند و جنوب آفریقا آلوده به زغال سنگ بود. اگر هم چیزی بهم نریخت، به‌ خاطر این بود که هوای خیلی سرد نبود.

اروپا ۷۰۰ میلیارد یورو برای یارانه‌ها هزینه کرده است تا قیمت خرده‌فروشی برق و گاز را پایین‌تر از آنچه بازار تحمیل می‌کند، نگه دارد. خانوارها و شرکت‌های کوچک تاکنون تا حد زیادی از بحران عبور کرده‌اند، زیرا دولت‌ها آنها را در برابر عمده هزینه‌ها محافظت کرده‌ است. اما یارانه نمی‌توانند همیشگی باشد. این هزینه در صورتی ارزش دارد که به معنای شکست دادن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، باشد. در غیر این صورت به یک بدهی تبدیل می‌شود. بدهی که آبستن افزایش مالیات در آینده خواهد بود.

هر چند قیمت‌ها نسبت به ماه‌های جولای و آگوست کاهش یافته است، اما به اندازه کافی بالا باقی می‌مانند تا تولید را از پا در بیاورد. هنگامی که روسیه در اواخر فوریه به اوکراین حمله کرد، بسیاری از مدیران اجرایی خود را برای یک بحران انرژی شش هفته‌ای آماده کردند؛ اما به زودی متوجه شدند که حداقل شش ماه طول خواهد کشید و اکنون می‌ترسند که تا شش سال دیگر ادامه داشته باشد.

واقعیت این است: قیمت انرژی به‌شدت بالا خواهند ماند، قاره در چنگ آب و هوا خواهد بود، هزینه یارانه‌ها با سرعتی ناپایدار در حال افزایش است و شرکت‌ها نسبت به صنعت‌زدایی هشدار می‌دهند.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha