۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
روابط اعراب و چین؛ درک شرایط گذار به نظم جدید جهانی| تمایل برای عضویت در بریکس و شانگهای
بازار گزارش می‌دهد؛

روابط اعراب و چین؛ درک شرایط گذار به نظم جدید جهانی| تمایل برای عضویت در بریکس و شانگهای

سفر رئیس جمهور چین به عربستان نشان داد روابط مستحکم بین این کشورها استراتژیک است و تحت تأثیر هیچ طرف ثالثی قرار نمی گیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین اجلاس سران چین و کشورهای عربی که در عربستان سعودی برگزار شد، برای هر دو طرف به موقع و ضروری است. به دلیل زمان بندی آن و وضعیت سیال کنونی نظم منطقه ای و جهانی، اعتقاد بر این است که این نشست مهم ترین گفتگو در تاریخ روابط چین و اعراب تا به امروز خواهد بود.

انتظار می رود این نشست به شکل گیری جهت گیری روابط اعراب و چین برای حداقل سی سال کمک کند. طرفین معتقد هستند دوره گذار کنونی در تاریخ جهان فرصت ها و خطراتی را برای هر دو طرف به همراه دارد. بنابراین، بحث و گفتگو و ایجاد تفاهم مشترک در مورد راه‌های رسیدگی به چشم‌اندازها و چالش‌های آینده، به هر دو طرف در دستیابی به اهداف استراتژیک خود کمک می‌کند.

اعراب به طور طبیعی شرکای استراتژیک خود را متنوع می کنند. افزایش قدرت اقتصادی چین فرصت های فراوانی را برای مشارکت استراتژیک در بسیاری از زمینه ها به آنها ارائه کرده است.

اعراب توسعه جهانی و ابتکارات امنیتی چین را به عنوان کمک های مثبت به ثبات و بهبود سیستم جهانی می دانند و ابتکار ۵ ماده ای چین برای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه را که در مارس ۲۰۲۱ مطرح شد، را نمونه خوبی از تلاش های چین برای کمک به امنیت منطقه می دانند

اعراب اعتماد به نفس خود را بازیافته اند و اکنون به تدریج در حال حل و فصل مناقشات بزرگ منطقه ای در کشورهایی مانند لیبی، سوریه و یمن هستند. اعراب توسعه جهانی و ابتکارات امنیتی چین را به عنوان کمک های مثبت به ثبات و بهبود سیستم جهانی می دانند.

همچنین، اعراب ابتکار ۵ ماده ای چین برای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه را که در مارس ۲۰۲۱ مطرح شد، نمونه خوبی از تلاش های چین برای کمک به امنیت منطقه می دانند.

ناظران منطقه‌ای به‌طور فزاینده‌ای بر این باورند که چین می‌تواند انگیزه‌ای مثبت ایجاد کند و ثبات و امنیت منطقه را متعادل کند. این اجلاس یک فرصت عالی برای افزودن قدرت به تمام این ابتکارات با بحث و توافق بر سر گام های مشخص برای پیشبرد آنها است.

انتظار می‌رود که توافقنامه تجارت آزاد (FTA) و همچنین تجارت به طور کلی از جمله موارد اصلی در اجلاس سران عرب و چین بوده باشد. علاوه بر این، اعراب منافع متقابل زیادی را در پیوستن به گروه‌های تجاری و امنیتی مانند مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) مشاهده می‌کنند

انتظار می‌رود که توافقنامه تجارت آزاد (FTA) و همچنین تجارت به طور کلی از جمله موارد اصلی در اجلاس سران عرب و چین بوده باشد. علاوه بر این، اعراب منافع متقابل زیادی را در پیوستن به گروه‌های تجاری و امنیتی مانند مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) مشاهده می‌کنند.

اعراب علاقه مند به ادامه گفتگوهای خود با شرکای چینی در مورد امکان پیوستن به این سازمان های چندجانبه هستند. چین عضوی کلیدی در تمامی ترتیبات چندجانبه است و حمایت آن برای قادر ساختن کشورهای عرب برای به دست آوردن عضویت ضروری خواهد بود.

عنصر اصلی روابط اعراب و چین انرژی است. کشورهای عرب یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت و گاز چین هستند. از سوی دیگر، چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت و گاز اعراب است. از این رو مشارکت در زمینه انرژی بیشتر رشد خواهد کرد.

هم اعراب و هم چینی ها به شدت از تغییراتی که سیستم جهانی در حال حاضر تجربه می کند آگاه هستند. هر دو طرف در تلاش بوده اند تا بر شکل نظم نوظهور جهانی تأثیر بگذارند و هر دو متعهد به چند قطبی بودن هستند

هم اعراب و هم چینی ها به شدت از تغییراتی که سیستم جهانی در حال حاضر تجربه می کند آگاه هستند. هر دو طرف در تلاش بوده اند تا بر شکل نظم نوظهور جهانی تأثیر بگذارند و هر دو متعهد به چند قطبی بودن هستند. هر دو طرف مشتاق تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه خود هستند و در تلاش برای گسترش و تعمیق روابط خود در طیف وسیعی از بخش‌ها از اقتصاد و تجارت گرفته تا فناوری و علم هستند.

رسانه‌های آمریکایی معتقد هستند که چین از اختلاف آمریکا با عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه برای گسترش نفوذ در منطقه استفاده می‌کند. اما طرفین معتقد هستند روابط اعراب و چین عمیقاً ریشه در تاریخ و هم افزایی برد-برد دارد. اعتماد و احترام متقابل بین دو طرف به سرعت در حال رشد است که ناشی از شباهت در جهان بینی و دیدگاه های آینده آنها است. رهبران هر دو طرف مشتاق هستند تا روابط خود را به اوج جدیدی برسانند.

دنیای امروز مانند دنیای دهه ۱۹۹۰ یا اوایل دهه ۲۰۰۰ نیست. دنیای امروز به سرعت در حال دموکراتیک شدن و چند قطبی شدن است. هیچ کشور واحد یا یک بلوک از کشورها نمی توانند نحوه ساختار یا عملکرد سیستم جهانی را دیکته کنند

طرفین معتقد هستند روابط مستحکم بین کشورهای عربی و چین بسیار استراتژیک است که تحت تأثیر هیچ طرف ثالثی قرار نمی گیرد. اعراب یک تصمیم راهبردی گرفته اند که امنیت و رفاه آینده آنها به یک کشور یا یک بلوک از کشورها وابسته نخواهد بود. به همین دلیل است که کشورهای عربی آشکارا و علنا بی طرفی خود را در رقابت قدرت های بزرگ که به سرعت تشدید می شود، اعلام کرده اند.

اعراب خود و روابط خارجی‌شان را آنقدر جدی می‌گیرند که توجهی به سیاستمداران کشورهای ثالث و نظر آنها نسبت به روابط اعراب با چین ندارند. دنیای امروز مانند دنیای دهه ۱۹۹۰ یا اوایل دهه ۲۰۰۰ نیست. دنیای امروز به سرعت در حال دموکراتیک شدن و چند قطبی شدن است.

هیچ کشور واحد یا یک بلوک از کشورها نمی توانند نحوه ساختار یا عملکرد سیستم جهانی را دیکته کنند. اعراب و چینی ها از این واقعیت بسیار آگاه هستند و روابط خارجی خود را بر این اساس ساختار می دهند.

کد خبر: ۱۹۴٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha