۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تقابل آمریکا با قوانین تجارت آزاد؛ واشنگتن لیبرالیسم اقتصادی را قربانی می کند
بازار گزارش می‌دهد؛

تقابل آمریکا با قوانین تجارت آزاد؛ واشنگتن لیبرالیسم اقتصادی را قربانی می کند

سازمان تجارت جهانی هشدار داد دیگر نباید به ایالات متحده آمریکا اجازه داد در این سازمان یک جانبه عمل نموده و سرکشی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که تعرفه‌های آمریکا بر محصولات فولاد و آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ به دلایل امنیت ملی، مغایر با مقررات این سازمان است و به ایالات متحده توصیه کرد که اقدامات خود را مطابقت دهد.

علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا با استناد به استثناهای امنیت ملی سازمان تجارت جهانی از خود دفاع کرد. در پاسخ، هیئت حل اختلاف سازمان تجارت جهانی گفت که اقدامات واشنگتن «در زمان جنگ یا سایر شرایط اضطراری در روابط بین‌الملل» اتخاذ نشده است.

بنابراین ایالات متحده آمریکا نمی توانست به «استثنای امنیتی» طبق ماده ۲۱ موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت استناد کند. این حکم ضوابط استفاده از استثناء امنیتی و محدودیت هایی را برای کسانی که از این ماده برای اعمال یکجانبه گرایی و حمایت گرایی به راحتی استفاده می کنند، روشن می کند.

چهار سال پیش، دولت «دونالد ترامپ»، بدون توجه به قوانین و اعتبار سازمان تجارت جهانی، «امنیت ملی» را بهانه ای برای تکان دادن چوب تعرفه های خود قرار داد. این اقدام شامل اعمال تعرفه بر محصولات فولاد و آلومینیوم بود که باعث خشم جامعه بین المللی شد. در آن زمان این کشورها نگرانی خود را ابراز کرده و به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند. علاوه بر این، سازمان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول نیز علیه اقدامات ایالات متحده آمریکا صحبت کرده اند. این یک مثال معمولی است از اینکه چگونه ایالات متحده آمریکا تجارت آزاد را تضعیف می کند.

از آنجایی که نظم اقتصادی جهانی امروز نیاز مبرمی به ثبات دارد، حکم سازمان تجارت جهانی در این ارتباط الهام بخش و قابل توجه است. اول، سوء استفاده ایالات متحده از «استثناء امنیتی» را با شواهد محکم تأیید کرده است که روشن می کند چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست است. این نشان می‌دهد که استثناء امنیتی «پناهگاه امن» برای یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی نیست.

دوم، توضیح واضح تری از قوانین سازمان تجارت جهانی در مورد «امنیت ملی» در سطح بین المللی ارائه کرده است. این نه تنها کشورهای بیشتری را به استفاده از استثنای امنیتی به معنای محدود منع کرده است، بلکه به کشورهایی که با مشکلات مشابهی روبه‌رو می‌شوند اجازه می‌دهد تا از حقوق و منافع خود دفاع کنند.

دولت ایالات متحده به شدت با حکم سازمان تجارت جهانی مخالفت کرد و مدعی شد که آنها قصد حذف وظایف بخش ۲۳۲ را ندارند و تفسیر و نتیجه گیری گزارش های هیئت مدیره سازمان تجارت جهانی را به نقص متهم کرد

با این حال، واشنگتن در برابر چنین حکم منطقی واکنش تندی نشان داد. بر اساس گزارش ها، دولت ایالات متحده به شدت با حکم سازمان تجارت جهانی مخالفت کرد و مدعی شد که آنها قصد حذف وظایف بخش ۲۳۲ را ندارند و تفسیر و نتیجه گیری گزارش های هیئت مدیره سازمان تجارت جهانی را به نقص متهم کرد. ایالات متحده آمریکا افزود: «این گزارش‌ها فقط نیاز به اصلاح اساسی سیستم حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی را تقویت می‌کند».

سوال اینجاست که این چه نوع هژمونی است که به واشنگتن اجازه می دهد تا اینقدر صریح نظرخود را نسبت به سازمان تجارت جهانی ابراز کند؟

به محض اینکه ایالات متحده در پرونده ای شکست بخورد، نه تنها نتیجه را نخواهد پذیرفت، بلکه حتی سازمان تجارت جهانی را به عدم صلاحیت قضاوت در مورد حقوق و اشتباهات خود متهم خواهد کرد

در واقع، این رفتاری استاندارد برای ایالات متحده آمریکا در سازمان تجارت جهانی است. به محض اینکه ایالات متحده در پرونده ای شکست بخورد، نه تنها نتیجه را نخواهد پذیرفت، بلکه حتی سازمان تجارت جهانی را به عدم صلاحیت قضاوت در مورد حقوق و اشتباهات خود متهم خواهد کرد.

زمانی که تعداد متهمان در مکانیسم حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی و دفعات بازنده شدن پرونده ها در حال افزایش باشد، ایالات متحده حتی مکانیسم استیناف سازمان تجارت جهانی را برای به دست آوردن قدرت بدون محدودیت فلج می کند.

ایالات متحده همیشه در مناسبت های مختلف بین المللی از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین صحبت می کند و معنای آن در رویه سازمان تجارت جهانی ایالات متحده بسیار واضح است. به اصطلاح قوانین چیزی نیست جز این که سایر کشورها باید از قوانین ایالات متحده آمریکا پیروی کنند.

فلج کردن مکانیسم تجدیدنظر در سازمان تجارت جهانی توسط دولت اوباما شروع شد، پس از آن دولت ترامپ قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفت و جنگ های تجاری را آغاز کرد و سپس دولت بایدن تحت عنوان احترام به سازمان تجارت جهانی قانون را زیر پا گذاشت

فلج کردن مکانیسم تجدیدنظر در سازمان تجارت جهانی توسط دولت اوباما شروع شد، پس از آن دولت ترامپ قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفت و جنگ های تجاری را آغاز کرد و سپس دولت بایدن تحت عنوان احترام به سازمان تجارت جهانی قانون را زیر پا گذاشت.

نگرش ثابت دولت ایالات متحده آمریکا در قبال سازمان های بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی، این است که اگر این نهادها به نفع ما کار کردند، از آنها استفاده کنید، اگر نکردند، آنها را کنار بگذارید. امسال، قانون کاهش تورم که توسط واشنگتن ابلاغ شد، بار دیگر ماهیت ریاکارانه ایالات متحده را در نادیده گرفتن اخلاق و قوانین برای منافع شخصی خود نشان داد.

اخیرا، ایالات متحده به بهانه واکنش به تغییرات آب و هوایی برای وضع تعرفه های جدید بر فولاد و آلومینیوم چین استفاده کرد. با این حال، چه «امنیت ملی» باشد و چه «تغییر آب و هوا»، جامعه بین‌الملل به اندازه کافی ترفندهای آمریکا را در ساختن لفاظی برای تامین منافع خود دیده است.

سازمان تجارت جهانی به عنوان بخش مهمی از نظم بین‌الملل، از بدو تأسیس دستاوردهای بزرگی داشته و حجم کل تجارت اعضای آن به ۹۸ درصد تجارت جهانی رسیده است. عملکرد عادی آن سپری محافظ برای رونق تجارت جهانی است.

اکنون این سازمان با شکل‌گیری دنیای چندقطبی، طبیعتاً برای انطباق با شرایط جدید نیاز به اصلاح دارد، اما اصلاحی که واشنگتن انتظار دارد، تفکر هژمونیک «سازمان برای استفاده من» و «اول آمریکا» است که در تضاد با دیدگاه‌های بین‌المللی است. این در حالی است که انتظارات جامعه بین المللی از سازمان تجارت جهانی حفاظت بهتر از انصاف و عدالت است. نگرش آمریکا نسبت به سازمان تجارت جهانی در واقع توهین به کل جامعه بین المللی است.

دیگر نباید به ایالات متحده آمریکا اجازه داد به عنوان یک کشور سرکش در سازمان تجارت جهانی عمل کند و همچنین نباید سلطه طلبی و حمایت گرایی واشنگتن را تحمل کرد.

کد خبر: ۱۹۴٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha