۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
آیا اروپا در آستانه سردترین زمستان تاریخ به دنبال استقلال خواهد بود؟| بازی آمریکا با برگ اروپا
بازار گزارش می‌دهد؛

آیا اروپا در آستانه سردترین زمستان تاریخ به دنبال استقلال خواهد بود؟| بازی آمریکا با برگ اروپا

در مواجهه با کمبود انرژی و فشار بر اقتصاد، بسیاری از کشورهای اروپایی وارد دوره پراکندگی سیاسی، قطبی شدن و بی ثباتی شده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که بحران اوکراین نزدیک به ۱۰ ماه است که ادامه دارد، کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به زمستان در یک بحران جدی انرژی گرفتار شده اند. از زمان شروع درگیری، ایالات متحده با متحدان خود متحد شده است تا طیف گسترده ای از تحریم ها را علیه روسیه اعمال کند که این اقدام بدون تردید در قطع عرضه گاز و نفت به اروپا، که همراه با تورم بالا و افزایش هزینه های انرژی اروپا است، بی تاثیر نبوده است. بحران انرژی در زمستان امسال جدی ترین بحران انرژی در طی دهه های اخیر در اروپا می باشد.

کشورهای اروپایی در حالی وارد ماه‌های سرد سال می‌شوند که بحران انرژی در پی جنگ اوکراین این قاره را بطور جدی تهدید می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به تازگی نسبت به خطرات بی‌سابقه برای کمبود ذخایر انرژی هشدار داده و گفته است که سرمای طولانی مدت منابع انرژی را در معرض خطر قرار می‌دهد. گزارش فصلی این سازمان نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل واردات انرژی از روسیه، باید استفاده از انرژی را در طول ماه‌های زمستان تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

بر اساس آمارهای ملی، از اواسط سپتامبر ۴۵ درصد از مردم بریتانیا برای پرداخت قبوض انرژی خود مشکل دارند و شرکت های آلمانی، به ویژه شرکت های شیمیایی و خودروسازی، به دلیل هزینه های بالای انرژی مجبور به کاهش تولید شده اند

بر اساس آمارهای ملی، از اواسط سپتامبر ۴۵ درصد از مردم بریتانیا برای پرداخت قبوض انرژی خود مشکل دارند. شرکت های آلمانی، به ویژه شرکت های شیمیایی و خودروسازی، به دلیل هزینه های بالای انرژی مجبور به کاهش تولید شده اند.

بحران انرژی همچنین منجر به افزایش هزینه های کشاورزی شده است. از آگوست امسال، متوسط هزینه کشاورزی در فرانسه ۲۸.۷ درصد افزایش یافته است که به شدت به بسیاری از کشاورزان سبزیجات محلی آسیب وارد کرده است.

اتحادیه اروپا به سرعت در حال از دست دادن سلطه اقتصادی خود است زیرا سهم تولید ناخالص داخلی جهانی آن از حدود ۳۱ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۱۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است

اتحادیه اروپا به سرعت در حال از دست دادن سلطه اقتصادی خود است زیرا سهم تولید ناخالص داخلی جهانی آن از حدود ۳۱ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۱۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. اروپا که زیر بار فشارهای مالی و اشتغال بی‌سابقه است، با تورم و رکود اقتصادی بی‌سابقه مواجه است. در ماه اوت، نرخ مبادله یورو در برابر دلار آمریکا حتی به زیر برابری (۱ یورو برابر با ۱ دلار) کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ در ۲۰ سال اخیر است.

این مشکلات اقتصادی منجر به اعتراض اجتماعی در سراسر این قاره شده است. در رومانی، مردم برای بیان ناامیدی خود از افزایش قیمت ها، بوق زدند و بنرهایی را بالا بردند. در سراسر فرانسه، بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در همبستگی با کارگران در حال مبارزه پالایشگاه نفت به خیابان ها آمدند. تظاهرات کنندگان چک از بی کفایتی دولت در رسیدگی به بحران انرژی انتقاد کردند. بریتانیا همچنین شاهد ناآرامی های صنعتی فزاینده در قالب اعتصاب بوده است که از دولت خواسته اختلافات پرداختی را حل کند.

در مواجهه با کمبود انرژی و فشار بر اقتصاد، بسیاری از کشورهای اروپایی وارد دوره پراکندگی سیاسی، قطبی شدن و بی ثباتی شده اند. بریتانیا پیوسته در حال تغییر نخست وزیر است. ایتالیا اولین کشور اروپایی بزرگی بود که پس از جنگ جهانی دوم شاهد قدرت گرفتن راست افراطی بود

در مواجهه با کمبود انرژی و فشار بر اقتصاد، بسیاری از کشورهای اروپایی وارد دوره پراکندگی سیاسی، قطبی شدن و بی ثباتی شده اند. بریتانیا پیوسته در حال تغییر نخست وزیر است. ایتالیا اولین کشور اروپایی بزرگی بود که پس از جنگ جهانی دوم شاهد قدرت گرفتن راست افراطی بود، در حالی که نیروهای پوپولیست راست افراطی در کشورهایی مانند سوئد و فرانسه نیز نفوذ پیدا کردند.

به نظر می رسد که روحیه فعلی «طرفدار اوکراین، ضد روسیه» بر همه چیز غالب است. اروپا نمی تواند از دام سیاسی کنونی بیرون بیاید و با نتیجه معکوس تحریم‌ها علیه روسیه، «خستگی اوکراین» سراسر اتحادیه اروپا را فراگرفته است، جایی که احساسات ضد جنگ فراگیر است و مردم بیشتر نگران زندگی خود هستند.

در شرایط بحران، تمایل کشورهای اروپایی برای «با هم ماندن برای گرم نگه داشتن» افزایش یافته است. اولین اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا سرانجام پس از مدت ها تاخیر برگزار شد و اجلاس پاییزی اتحادیه اروپا بر سر نقشه راه انرژی به اجماع سیاسی رسید.

از سوی دیگر، شکاف هایی در «محور فرانسه و آلمان» وجود دارد، در این میان کشمکش بین «جداسازی» و «ضد وابستگی» در هر دو محافل سیاسی و تجاری به طور فزاینده ای برجسته شده است.

اروپا که نمونه ای از رفاه، ثبات و ادغام پس از جنگ بود اکنون به خط مقدم درگیری های ژئوپلیتیکی سقوط کرده است، جایی که زخم های بحران اوکراین همچنان در حال خونریزی است و سود صلح به سرعت در حال کاهش است

اروپا که نمونه ای از رفاه، ثبات و ادغام پس از جنگ بود اکنون به خط مقدم درگیری های ژئوپلیتیکی سقوط کرده است، جایی که زخم های بحران اوکراین همچنان در حال خونریزی است و سود صلح به سرعت در حال کاهش است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در حالی که منافع ملی آنها مکرراً توسط ایالات متحده از بین می رود، اعلام کرد که فرانسه یک کشور تابع نیست، در حالی که معاون صدراعظم آلمان «رابرت هابک» از لایحه گاز پیشنهاد شده توسط ایالات متحده شکایت کرد. واقعیت این است که دوستی در وقت نیاز شاهد تغییرات ظریف است.

در مواجهه با تنش در مناقشه روسیه و اوکراین، اگر اروپا همچنان بخواهد از منافع خود در بازی‌های ژئوپلیتیکی دفاع کند، استقلال استراتژیک یک ابزار مهم معامله خواهد بود و استقلال از ایالات متحده آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت آینده خود را تابع منافع ایالات متحده امریکا می کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha