۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
افت ۴.۸ درصدی قیمت نفت ایران| تولید عربستان ۴۰۴ هزار بشکه کمتر شد
اوپک اعلام کرد

افت ۴.۸ درصدی قیمت نفت ایران| تولید عربستان ۴۰۴ هزار بشکه کمتر شد

قیمت نفت ایران در ماه نوامبر افت حدود ۴.۸ درصدی را تجربه کرده و به ۸۸ دلار و ۷۳ سنت رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: افت قیمت نفت ایران خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، آغاز شده است. نفت ایران در حالی در ماه نوامبر به قیمت ۸۸ دلار و ۷۳ سنت فروخته شده که در ماه گذشته متوسط بهای هر بشکه نفت ایران ۹۳ دلار و ۲۱ سنت بوده است. جالب است که بدانیدمتوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۱ دلار ثبت و در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۹ دلار و ۳۲ سنت شده است. البته افت قیمت تنها برای ایران اتفاق نیفتاده است. گزارش اوپک نشان می دهد که قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اکتبر به ۸۹ دلار و ۷۳ سنت برای هر بشکه رسید که سه دلار و ۸۹ سنت کمتر از ماه اکتبر است. گفتنی است میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۹ دلار و ۳۲ سنت و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰۱ دلار و ۷۶ سنت بوده است.

گفتنی است بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۳۰ درصد کاهش به ۸۰ دلار و ۴۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۹ سنت معادل ۰.۲۵ درصد کاهش ۷۵ دلار و ۲۰ سنت معامله می‌شود.

اعضای اوپک چقدر نفت تولید کردند؟

گزارش منتشر شده از سوی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می دهد که در ماه دسامبر ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه)، ۲۸ میلیون و ۸۲۶ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۷۴۴ هزار بشکه کمتر از ۲۸ میلیون و ۸۲۶ هزار بشکه ماه اکتبر بوده است.

لازم به یادآوری است که اعضای این کارتل نفتی در سپتامبر ۲۹ میلیون و ۶۹۶ هزار بشکه نفت یعنی یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه بیشتر از ماه نوامبر نفت تولید کرده بودند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، عربستان با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۴۷۴ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۴۶۵ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۳ میلیون و ۳۷ هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.

تولید کدام کشورها کمتر و بیشتر شد؟

اوپک می گوید که عربستان سعودی در نوامبر حدود ۴۰۴ هزار بشکه از تولیدات خود را نسبت به اکتبر کم کرده است. بعد از عربستان بیشترین کاهش تولید مربوط به امارات متحده عربی بوده که افت حدود ۱۴۹ هزار بشکه ای را در تولیدات خود تجربه کرده است. کویت هم با کاهش ۱۲۱ هزار بشکه در جایگاه سوم و عراق با کاهش ۱۱۷ هزار بشکه در جایگاه چهارم کاهش تولید قرار دارند.

ایران در ماه نوامبر۲ میلیون و ۵۵۹ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که یک هزار بشکه کمتر از ماه اکتبر (مهرماه - آبان‌ماه) بوده است.

در این ماه هم تولید ۳ کشورهم افزایش یافته است. در نوامبر نیجریه ۹۲ هزار بشکه، آنگولا ۳۸ هزار بشکه و گابون هم ۲ هزار بشکه به تولیدات خود نسبت به اکتبر افزوده اند.

کد خبر: ۱۹۴٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha