۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

در این مطب توضیحات کاملی درباره این که چرا از میلگرد در بتن‌ها استفاده می‌کنند؟ بیان خواهیم کرد. به طور کلی قصد داریم علت و مزایای استفاده از این میله فولادی را در بتن بررسی کنیم.

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

به طور کلی دو دسته کلی از اسکلت ساختمانی وجود دارد. ساختمان های با اسکلت فولادی و ساختمان با اسکلت بتنی. در ساختمان های فولادی از تیرآهن استفاده می شود ولی در ساختمان های بتنی از بتن به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. شاید تا کنون دیده باشید در ساختمان های بتنی، میلگردهایی را به کار برده‌اند، اما دلیل استفاده از آن را نمی‌دانید. بتن فشار زیادی را تحمل می‌کند و در ساخت و ساز از استحکام بالایی برخوردار است. قرار دادن میله فولادی در بتن موجب بالا رفتن مقاومت کششی آن می‌شود. ساختمان تحت تاثیر فشارهای زیادی قرار دارد و در صورتی که فشارهای کششی را متحمل شود، این میله فولادی کمک می‌کند تا مقاومت و استحکام سازه بالا برود و از شکستن آن جلوگیری می‌کند.

در ادامه این مطب توضیحات کامل‌تری درباره این که چرا از میلگرد در بتن‌ها استفاده می‌کنند؟ بیان خواهیم کرد. به طور کلی قصد داریم علت و مزایای استفاده از این میله فولادی را در بتن بررسی کنیم و انواع آن را به شما معرفی نماییم.

استفاده از میلگرد در بتن به چه علت است؟

میلگرد همراه با بتن یک سازه محکم را می‌سازد. در واقع این دو در کنار هم بدون هیچ مشکلی می‌توانند یک سازه بتنی با استحکام بالا را ایجاد کنند. بتن قدرت زیادی برای تحمل کردن فشارهای وارده از ساختمان را دارد، اما برای فشار های کششی محکم نیست و مقاومت کافی را در برابر آن ندارد. در ساخت و ساز برای بر طرف کردن چنین مشکلی از میله‌های فولادی استفاده می‌کنند.

این میله فولادی در بتن سبب تقویت سازه از لحاظ استحکام آن در برابر فشارهای کششی می‌شود. بتن که از موادی همچون شن و ماسه و سیمان به وجود می‌آید، با میله‌های فولادی ترکیبی محکم در مقابل فشار و کشش ساختمان خواهند بود. افزایش مقاومت یک ساختمان از جمله موارد مهم در ایمنی آن است که معماران و مهندسین ساخت و ساز در اولویت کار خود قرار می‌دهند؛ به همین خاطر در پروژه‌های خود از بتن‌هایی محکم استفاده می‌کنند.

ساختن چنین سازه محکمی می‌تواند تا مدت زمان بسیاری به خوبی پایدار بماند و همچنان استحکام و مقامت خود را حفظ کند. بتن بدون این میله‌های فولادی نمی‌تواند فشارهای کششی را تحمل کند. با وارد شدن فشار به سازه بدون میلگرد بتن آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود. اما اگر از میله‌های فولادی استفاده کنند، بخشی از این فشارها به آن وارد می‌آید و به طور کلی مقاومت سازه بیشتر خواهد شد.

همان طور که گفتیم با استفاده از میله فولادی و بتن، سازه‌های محکمی ساخته می‌شود. در ساخت آپارتمان و ساختمان‌ها، پل‌ها، سد، تونل و... از این سازه بهره می‌برند تا بتوانند در برابر سیل و زلزله و دیگر شرایط، مقاومت آن‌ها را حفظ کنند. برای این که امنیت در این گونه ساخت و سازها بالاتر برود و در برابر شرایط مختلف مقاومت زیادی داشته باشند، استفاده از میله‌های فولادی در بتن بسیار کمک کننده و ضروری است.

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

استفاده از میلگرد در بتن تا چه اندازه اهمیت دارد؟

همان طور که اشاره کردیم در ساخت پل، ساختمان‌ها و... باید سازه ها محکم و مقاوم باشند. بتن به تنهایی نمی‌تواند فشارهای کششی را متحمل شود و در این زمینه مقاومت بسیار کمی دارد. بتن در برابر این گونه فشارها آسیب پذیر است و دچار شکستگی خواهد شد. با استفاده از میلگرد، می‌توان یک ترکیب مقاوم و با استحکام بالا را در مقابل فشارها ایجاد کرد.

تقویت بتن با کمک این میله فولادی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر در ساخت و ساز به چنین مسئله‌ای توجه نشود، بتن نمی‌تواند مقاومت زیادی داشته باشد و با تخریب آن خسارات جبران ناپذیری به وجود می‌آید. این دو متریال به همراه هم بتنی با عنوان بتن مسلح را به وجود می‌آورند که سال‌ها استقامت و استحکام خود را از دست نخواهد داد.

به کار بردن میلگرد در بتن چه مزایایی دارد؟

استفاده از میله‌های فولادی در بتن مزایای زیادی دارد. اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت این میله‌های فولادی را بیان کنیم، می‌توانیم به تقویت بتن و بالا بردن مقاومت کششی آن اشاره نماییم. وقتی که مقاومت بتن بیشتر شود، در نهایت استحکام ساختمان هم بالاتر می‌رود. در شرایط مختلف مانند زلزله، طوفان، آتش سوزی و...، این میله‌ها به همراه بتن ،سازه‌ای مستحکم تشکیل داده‌ و آسیبی نمی‌بینند یا حداقل مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

به طور کلی، این میله‌های فولادی با بتن سازگاری زیادی دارند و این یک مزیت مهم محسوب می‌شود. این دو متریال برای ساخت و ساز محکم در کنار هم قرار خواهند گرفت و فشارهای وارده را به خوبی تحمل می‌کنند.

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

آشنایی با انواع میلگرد مورد استفاده در بتن

هنگام خرید میلگرد می‌توانید انواع مختلف آن را مشاهده کنید. این میله فولادی در انواع مختلف در بازار موجود است که دارای خصوصیات و مشخصات خاص خود هستند. در صورتی که قصد خرید این میله‌های فولادی را برای استفاده در بتن دارید باید شرایط مختلفی را در نظر داشته باشید. برای ساخت این میله‌های فولادی از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با چند نمونه از مهم‌ترین نوع میله‌های فولادی آشنا می‌کنیم.

  • میلگرد ساده: این نوع از میله‌های فولادی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد زیادی نیز دارند. نوع ساده میله‌های فولادی به نام نرمه هم شناخته می‌شود. این مدل ساده، دایره‌ای شکل و بدون هیچ چیز اضافه‌ای مانند آج است. اگر به این نوع میله‌ها نگاه کنید، می‌بینید که به طور کامل سطح صافی دارند.

بتن ها در لبه‌ها و درزها دچار جمع شدگی می‌شوند که در این مواقع برای رفع چنین مشکلی از این میله‌های ساده برای ساخت درز انقباض استفاده می‌کنند. برای این که بتن‌ها ترک نخورند و دچار شکستگی نشوند، میله‌های فولادی ساده بر اساس فاصله‌ای مشخص شده درون آن قرار داده می‌شوند. این نوع از میلگرد به راحتی خم می‌شود و حتی می‌توان خیلی راحت آن را برش داد.

در ساخت و سازهایی که حجم سنگینی دارند و میزان فشارها بسیار زیاد است، از چنین میله‌ای استفاده نمی‌کنند. در واقع با وارد آمدن فشار به سازه ممکن است این ترکیب بتن و میله فولادی از هم جدا شوند.

  • میلگرد آجدار: این نوع از میله‌های فولادی همان طور که از اسم‌شان مشخص است، دارای آج هستند. این مدل میله علاوه بر سطح مقطع دایره‌ای به صورت چند ضلعی هم موجود است. برآمدگی‌هایی که به عنوان آج بر روی این میله قرار دارند، موجب اتصال بهتر آن با بتن می‌شوند. آج های این میله در به خوبی در بتن گیر می‌کنند و محکم تر به آن می‌چسبند.

میله‌های آجدار در مکان‌هایی که احتمال وقوع برخی آسیب‌ها بیشتر است، کاربرد زیادی دارند. این مدل میله خود دارای دو نوع مختلف است. میله‌های TMT در بتن باعث تقویت مقاومت کششی بیشتری می‌شوند. این نوع از میله‌های آجدار در مقابل فشارهای کششی توانایی زیادی دارند و علاوه بر این که در برابر زنگ زدن مقاوم هستند، با قرارگیری در حرارت هم آسیب نمی‌بینند.

نوع دیگر میله‌های آجدار HSD است که حالت مارپیچی دارد. یک مزیت این نوع میلگرد آجدار قابلیت جوش کردن آن است. از این مدل تنها برای قرار دادن آن در بتن استفاده می‌کنند.

نکات مهم برای انتخاب میلگرد

برای انتخاب این میله‌های فولادی لازم است که به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. قبل از هر چیزی باید بررسی کنید که این میله‌ها برای چه مکانی با چه نوع شرایطی قرار است استفاده شوند. نوع ساختمانی که میلگرد در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد هم برای خرید میلگرد باید در نظر گرفته شود. یکی دیگر از نکات مهم قیمت میلگرد است که با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود.

هنگام خرید میلگرد به دقت آن‌ها را بررسی کنید؛ زیرا کوچک‌ترین مسئله‌ای ممکن است در اتصال آن به بتن مشکل ایجاد کند.

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود

قیمت میلگرد

قیمت از جمله مهم‌ترین مسائل به هنگام خرید میلگرد محسوب می‌شود. با توجه به این که این میله‌های فولادی در انواع مختلف تولید می‌شوند، قیمت آن‌ها هم متناسب با نوع آن و ویژگی‌هایی که دارند، متفاوت است. برای این که انتخاب درستی انجام دهید لازم است که ابتدا نیازهای خود را بشناسید، سپس با توجه به آن، میله‌های فولادی با قیمت مناسب تهیه کنید.

به طور کلی عوامل مختلفی در قیمت میلگرد می‌توانند موثر باشند. برخی از این عوامل، نوع میله، سایز آن، میزان مقاومت و... هستند.

انتخاب مرکز مناسب برای خرید میلگرد

در حال حاضر پروژه‌های ساختمانی و به طور کلی ساخت و ساز در حال توسعه است. با توجه به این موضوع میزان تقاضا برای تهیه میله‌های فولادی هم بیشتر می‌شود. اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد انتخاب فروشگاهی معتبر در این زمینه است.

فروشگاه آهن هایپر، یکی از فروشگاه‌های معتبر برای فروش انواع قطعات فولادی در ابعاد مختلف محسوب می‌شود که قطعات باکیفیتی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. با مراجعه به سایت http://ahanhyper.com/ در هر نقطه‌ای از ایران می‌توانید از خدمات این فروشگاه بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

با بیان این مطالب سعی کردیم شما را با اهمیت استفاده از میلگرد در بتن آشنا کنیم و دلیل این کار را مورد بررسی قرار دهیم. با بالا بردن مقاومت بیشتر سازه، این ترکیب می‌تواند موجب تقویت آن شود. استفاده از این میله‌های فولادی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم که با این مطالب توانسته باشید اطلاعات مناسبی درباره دلایل استفاده از میلگرد در بتن کسب کنید.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha