۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
شکست شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا؛ قاره سبز قربانی حمایت گرایی واشنگتن
بازار گزارش می‌دهد؛

شکست شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا؛ قاره سبز قربانی حمایت گرایی واشنگتن

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل منازعات تجاری خود به ساختار محکم تری از شورای تجارت و فناوری مشترک نیاز دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: راه اندازی شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا (TTC) یک دستاورد بزرگ برای روابط فراآتلانتیک بود. پس از چهار سال تنش های تاریخی جدی، برای ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا (EU) بسیار مهم بود که روابط را تثبیت کنند و پس از شکست سرمایه گذاری تجارت و مشارکت ترانس آتلانتیک (TTIP)، برای دو طرف نیز مهم بود که رویکردی انعطاف‌پذیر اتخاذ کنند تا از تله‌هایی که سال‌ها همکاری در زمینه‌های تجارت و فناوری را گرفتار کرده اجتناب کنند.

تنها هجده ماه از عمر شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می گذرد، اما تاکنون انتظارات بالای خود را در هماهنگی سیاست تجاری و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا برآورده نکرده است.

شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به اقدامات سیاستی مشترک در مورد چین منجر نشده، هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در اولویت‌های دولت بایدن مانند تغییرات آب و هوایی نداشته و از اختلافات جدید یا جنگ‌های یارانه‌ای جلوگیری نکرده است

درست است که نقش این شورا در ایجاد تحریم های قوی و واکنش کنترل صادرات به روسیه را نمی توان انکار کرد اما این نهاد به اهداف چندانی دست نیافته است. شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به اقدامات سیاستی مشترک در مورد چین منجر نشده، هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در اولویت‌های دولت بایدن مانند تغییرات آب و هوایی نداشته و از اختلافات جدید یا جنگ‌های یارانه‌ای جلوگیری نکرده است.

نشست وزیران شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در خارج از واشنگتن ممکن است نشان دهنده پیشرفت فزاینده در برخی از اهداف آن باشد، اما بسیار بعید است که از پیشرفت قابل توجهی در حل نگرانی های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد مسائل بحرانی آب و هوایی و دیجیتال خبر دهد.

بیانیه مشترک منتشر شده پس از این نشست، تنها در مورد بحث برانگیزترین موضوع - اعتبارات مالیاتی خودروهای الکتریکی جدید (EV) در قانون کاهش تورم ایالات متحده - بدون ارائه مسیر خاصی به جلو، اظهار نظر کرد.

در واقع طبق گزارش‌ها، شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا فقط چهل و پنج دقیقه از دستور کار اخیر خود را به مناقشه خودروهای برقی اختصاص داده است و به نظر می‌رسد که اصلاً به تبعیض دیجیتال اتحادیه اروپا اشاره نکرده است.

برای کمک به راه‌اندازی نسخه بعدی شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و برای موفقیت آن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باید فوراً توافق کنند که این شورا باید تکامل یابد و محرک‌های فراآتلانتیک امروزی را به یکی از اهداف اصلی خود تبدیل کند

برای کمک به راه‌اندازی نسخه بعدی شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و برای موفقیت آن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باید فوراً توافق کنند که این شورا باید تکامل یابد و محرک‌های فراآتلانتیک امروزی را به یکی از اهداف اصلی خود تبدیل کند. رسیدگی به این مسائل و حل موفقیت‌آمیز آن‌ها کلید باز کردن عصر جدیدی در روابط تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا است، چیزی که برای رویارویی با اساسی‌ترین مشکلات فردا، خواه اقلیمی، سیاست دیجیتال یا تهدید چین ضروری است.

در حال حاضر، به نظر می رسد که روابط تجاری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با ناکامی شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در جلوگیری از اتخاذ سیاست هایی که آشکارا علیه طرف مقابل تبعیض قائل می شود، رو به کاهش است. اعتبارات مالیاتی نادرست ایالات متحده برای خودروهای برقی، که فقط مزایایی را برای خودروهای مونتاژ شده در آمریکای شمالی فراهم می کند، جدیدترین نمونه است.

شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حتی در مأموریت اتحادیه اروپا برای تبعیض علیه رهبران فناوری ایالات متحده آمریکا از طریق مالیات های دیجیتالی یک طرفه، عناصر افشای نامتعادل داده در قانون بازاریابی دیجیتال و قانون داده و حذف شرکت های ابری ایالات متحده از اتحادیه اروپا و فرانسه، سرعتی ایجاد نکرده است. با توجه به اولویتی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای رهبری مشترک در زمینه سیاست های اقلیمی و دیجیتال قائل هستند، این واقعیت که هر دو طرف به جای هماهنگی با یکدیگر تبعیض علیه هم قائل می شوند، غم انگیزتر است.

اما شاید آخرین بحران در رابطه موجود در واقع به مسیر امیدوارکننده تری اشاره می کند. به طور خاص، آنچه که این اختلاف به نشان دادن آن کمک می کند، نیاز به یک نهاد دائمی است که از طریق آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا می توانند به طرح، بحث و گفتگو و تلاش برای حل و فصل عوامل تحریک کننده عمده بین طرفین بپردازند.

خشم اتحادیه اروپا نسبت به اعتبار مالیاتی خودروهای برقی منجر به ایجاد یک کارگروه ویژه برای رسیدگی به عناصر تبعیض آمیز این اقدام شده است، اما این کار گروه به اندازه شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا سطح بالا نیست

خشم اتحادیه اروپا نسبت به اعتبار مالیاتی خودروهای برقی منجر به ایجاد یک کارگروه ویژه برای رسیدگی به عناصر تبعیض آمیز این اقدام شده است، اما این کار گروه به اندازه شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا سطح بالا نیست، به مسائل گسترده تر یارانه سبز رسیدگی نمی کند و لزوماً از سیاست های نادرست بعدی جلوگیری نمی کند.

صرف نظر از مکانیسم مورد استفاده، اصلاح این سیاست ها آسان نخواهد بود. به منظور رسیدگی به نگرانی های اتحادیه اروپا در مورد اعتبار مالیاتی خودروهای برقی، کنگره ایالات متحده احتمالاً باید این قانون را اصلاح کند.

به همین ترتیب، پرداختن به نگرانی های ایالات متحده در مورد دستور کار حاکمیت دیجیتال اتحادیه اروپا، سیاست گذاران در سراسر اتحادیه اروپا را ملزم می کند تا به طور قابل توجهی رویکرد خود را برای تنظیم مقررات تغییر دهند تا به طور یکسان در مورد شرکت های ایالات متحده و سایر نقاط جهان اعمال شود.

این امر به تغییر مورد نیاز دیگری در شورای تجارت و فناوری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره می کند: دولت بایدن و کمیسیون اروپا باید اقداماتی را برای تضمین خرید بهتر از ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای مهم اتحادیه اروپا از جمله فرانسه انجام دهند تا با حسن نیت برای حل اختلافات تجاری کار کنند. اتخاذ رویکرد سیاسی یک عنصر ضروری برای تغییر واقعی در مسیر رابطه در هر صورت است.

اما همانطور که وقایع چند سال گذشته نشان می دهد، اگر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به طور مداوم درگیر مناقشات کوتاه مدتی شوند که از نظر سیاسی برای رهبران آنها فشار بیشتری دارد، بعید است تلاش ها برای هماهنگی به موفقیت منجر شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha